Stapt Fiat uit de kleine auto? Heus niet!

0

Onrust in het automedia kippenhok: er zou opvallend nieuws uit Turijn zijn. Niet zozeer het feit dat Fiat het afgelopen kwartaal 55 miljoen euro verlies heeft gemaakt, maar wel een bijhorende mededeling: Mike Manley, de topman van het overkoepelende FCA concern, laat weten de Italiaanse autobouwer geen heil meer ziet in A segment auto’s.

Afgelopen zomer verklaarde Fiat nog precies het tegenovergestelde. Toen liet men vanuit Turijn weten in de toekomst alleen nog maar kleine auto’s te zullen maken. Fiat zou daarom niet investeren in opvolgers voor de Tipo en 124 Spider. Maar beide stellingen zouden wel eens juist kunnen zijn, al is het alleen maar omdat de Italianen in de vorm van de Centoventi conceptstudie al ver gevorderd zijn met de opvolger voor de Panda.

Maar hoort de Panda dan niet thuis in het A segment? Manley zei toch juist in dat soort auto’s geen heil meer te zien? Ga er maar van uit dat de soep in Turijn niet zo heet gegeten wordt als hij wordt opgediend. Fiat zou wel gek zijn om te stoppen met de Panda. Dit model is samen met de eveneens kleine 500 de kurk waar de verkoop van het merk op drijft. In de eerste helft van dit jaar werden er in Europa 105.000 exemplaren van de Panda verkocht. De 500 was goed voor ruim 100.000 registraties. Met name de Panda, inmiddels 9 jaar oud, is een evergreen want hij blijft traditioneel sterk scoren op de Europese automarkt. Zo’n model draai je toch niet de nek om?

Dat is Fiat dan ook helemaal niet van plan. Wel is de rendabiliteit van de Panda een issue. Die staat door de strengere uitstoot normen onder druk. In de Panda kan je nu wegrijden voor 12.895 euro. Dan verdient Fiat er een heel klein beetje aan. Maar ondanks dat de Panda tot de zuinigste auto’s op de markt behoort, ontkomt ook dit model niet aan gedeeltelijke elektrificatie van de aandrijflijn. Alleen op die manier kan Fiat in de toekomst aan de stringentere uitstoot beperkingen voldoen. Elke auto zal straks deels over geheel elektrisch zijn, zo is de verwachting. Dat leidt tot hogere prijzen, maar bij een 60.000 euro kostend model zal dat amper door de klant in zijn portemonnee worden gevoeld. De verwachting is dat bij dergelijke personenwagens het negatieve verkoopeffect nihil zal zijn. Maar stel dat de elektrificatie ingreep 4.000 euro kost, dan wordt de Panda bijna een derde duurder. Daarmee zou hij zichzelf uit de markt prijzen.

Diverse andere autofabrikanten, die voor hetzelfde dilemma staan, hebben inmiddels besloten om hun kleine modellen te schrappen. Zo stopt Opel met de Karl en de Adam en neemt Ford afscheid van de Ka+. PSA (Citroën C1 en Peugeot 108) trekt zich terug uit de A segment joint venture die zij met Toyota (Aygo) had. Volkswagen blijft de eigen Up en de Seat Mii plus Skoda Citigo wel blijven bouwen, maar enkel in elektrische vorm; een koerswijziging die reeds bij Smart (Fortwo en Forfour) heeft plaatsgevonden. Maar Fiat is niet van plan om lijdzaam toe te kijken hoe uitstoot regels ironisch genoeg juist de zuinigste auto’s van dit moment de kop gaan kosten. In plaats hiervan zal zij de Panda naar een hoger plan tillen. Dat is eigenlijk geen nieuws, want al zichtbaar bij de eerder genoemde Centoventi conceptstudie.

Ook de Fiat 500 zal naar een hoger plan worden getild. Niet zozeer qua formaat, maar door dit model te gaan leveren met een volledig elektrische aandrijflijn. Dat zal de prijs opjagen. Desondanks kan de Fiat 500 als warme broodjes over de toonbank blijven gaan; deels omdat de autoconsument niet perse duurder uit hoeft te zijn als alle variabele kosten en de afschrijving worden meegenomen. Daarnaast zijn er diverse Europese landen waar de overheid elektrisch rijden probeert te stimuleren met belastingvoordeel (lagere bijtelling bijvoorbeeld) of subsidies.

Dus wat is er nu feitelijk aan de hand? De Panda wordt na de generatiewisseling een stuk groter, maar het verschil zit hem vooral in de 10 centimeter bredere carrosserie. Met een lengte van 3,68 meter is het nog steeds een kleine auto. Of hij straks nog in het A segment valt, of promoveert tot het B segment, is een kwestie van definitie. Als je de eerste autoklasse omschrijft als “de kleinste en/of goedkoopste personenwagens op de markt”, dan zal er ALTIJD sprake zijn van een A segment. Een goed voorbeeld daarvan zijn de Ford Ka en de Ka+. De tweede was een klasse groter, maar behoorde wel degelijk tot de onderste autoklasse.

Zal PSA topman Carlos Tavares (links op de foto), die het nu voor het zeggen heeft in Turijn, een streep halen door de toekomstplannen van Fiat. In eerste instantie niet, want de nieuwe Panda en de elektrische 500 zijn al nagenoeg klaar. Voor de overname van Fiat Chrysler Automobiles een feit was, was men in Italië al druk bezig met het aanschaffen en installeren van productie apparatuur voor beide nieuwe modellen. Dus de Panda en de 500 zijn ‘veilig’. Maar op de langere termijn (over 3 à 4 jaar) kunnen wij zeker Fiat modellen op basis van het B segment CMP platform van PSA verwachten, bijvoorbeeld in de vorm van een nieuwe Punto. Maar ook in dat geval zal het om een kleine auto gaan.

Voor elke nieuwe Fiat, hoe klein ook, geldt evenwel: marge gaat boven volume. Dus een bodemprijs van 12.895 euro voor de nieuwe Panda zit er niet in, los van de meerkosten van elektrificatie. Maar de Centoventi doet qua uitstraling en formaat / ruimteaanbod niet onder voor B segment aanbiedingen als de Suzuki Swift of Toyota Yaris; auto’s die voor een prijs van respectievelijk 16.799 euro en 17.495 euro prima verkopen. Dus de nieuwe Panda zal zichzelf met een dergelijk tarief heus niet uit de markt prijzen. Waarbij er voor Manley (rechts op de foto) en zijn collega’s een aantrekkelijk bedrag aan de strijkstok blijft hangen.

Fiat Chrysler Automobiles zal onder regie van Tavares meer werk gaan maken van het B segment. Niet alleen voor het Italiaanse volumemerk, maar ook voor premium dochter Alfa Romeo. Die krijgt een B segment cross-over. Ook Jeep kan rekenen op een kleiner model. En als Tavares dat wil, dan komt er zelfs een opvolger voor de nog steeds verrassend goed verkopende Lancia Ypsilon. Maar het is dus niet een kwestie van of/of. De Panda en de 500 zullen hiervoor zoals gezegd niet geslachtofferd worden. Het is een kwestie van en/en: Fiat kan met frisse technologie weer een deuntje mee gaan blazen in het B segment, en tegelijkertijd orders blijven schrijven voor de Panda en 500. De laatste is, met name in allerlei gelimiteerde edities, ondanks zijn leeftijd van dik 12 jaar nog steeds hartveroverend.

Of ook de nieuwe Panda en de elektrische 500 toetreden tot het B segment, is zoals gezegd een kwestie van definitie. Maar om misverstanden te voorkomen: formaat zegt niks. De case Ford wel al even genoemd. Die introduceerde in 1970 de 4,27 meter lange Taunus. Zijn huidige opvolger, de Mondeo, is 60 centimeter groter. En toch behoren beide Ford modellen tot het D segment. Ondanks het grote verschil in formaat. Dat zegt dus niks. Een prijsverhoging evenmin. De Taunus was in 1972 factor 1,9 duurder dan de goedkoopste Fiat. Nu is het prijsverschil factor 2,7. En nu zeggen wij toch ook niet dat Ford met de Mondeo het D segment heeft verlaten?

Al met al is er veel gedoe om niks. Fiat zal weer (meer) werk gaan maken van het B segment. Maar Panda en 500 fans hoeven zich echt geen zorgen te maken.

Reageren is niet mogelijk.