Renault met 3 wereldpremières naar Autosalon Brussel

0

Renault is niet met één, niet met twee, maar met liefst drie wereldpremières present op het autosalon van Brussel die op donderdag 10 januari haar deuren voor het grote publiek opent.

De eerste, en misschien qua verkoopaantallen, wel de belangrijkste, is de E-Tech uitvoering van de nieuwe Clio. Het betreft een hybride versie waarvan de aandrijflijn gevormd wordt door een atmosferische 1,6 liter benzine krachtbron, 2 elektromotoren en een batterij van 1,2 kWh die opgeladen wordt tijdens het vertragen en remmen. Zoals de batterijcapaciteit reeds doet vermoeden, gaat het dus niet om een stekker hybride uitvoering. Renault beschouwt dergelijke techniek als te duur voor een B segment hatchback als de Clio. En Toyota doet, niet in de laatste plaats in Frankrijk, uitstekend zaken met de hybride versie van de Yaris. Het elektrische rij bereik van de Clio E-Tech bedraagt niet meer dan circa 5 kilometer, maar volgens Renault is dat voldoende om 80 procent van de stadsritten emissievrij af te kunnen leggen.

Wie perse een Renault met stekker hybride techniek wil, kan terecht bij de nieuwe Captur. Die krijgt namelijk een hybride variant die wel oplaadbaar is. Dit model is 5.000 euro duurder dan de Clio, waardoor Renault van mening is dat de meerkosten van stekker techniek bij de Captur geen onoverkomelijk probleem gaat vormen. De oplaadbare aandrijflijn combineert dezelfde 1,6 liter benzinekrachtbron met dezelfde elektromotoren, maar koppelt ze aan een batterijpakket van 9,8 kWh. Dat levert een elektrisch rij bereik van 45 kilometer op. In emissievrije modus bedraagt de topsnelheid 135 km/u.

De derde wereldpremière van Renault is de vernieuwde Espace. De facelift van deze ‘lifestyle MPV’ omvat subtiele retouches voor zowel de bumpers als de lichtunits en een opgewaardeerd interieur. Daarbij maakt het analoge instrumentarium plaats voor een volledig digitaal display. De centrale 9,3 inch aanraakscherm voor het Easy Link infomediasysteem behoudt zijn verticale opstelling, maar de installatie wordt uitgebreid met een heleboel nieuwe functies. Aan het motorengamma wordt niet gesleuteld. Wel zouden de uitrusting niveau / aandrijflijn combinaties herzien kunnen worden.

 

Seat baas De Meo wordt de nieuwe topman van Renault

Luca de Meo, die sinds 2015 achter het stuur van Seat zit, wordt de nieuwe topman van Renault. Dat heeft de Raad van Commissarissen besloten, zo melden diverse Franse media. De vraag is niet óf De Meo in dienst gaat treden bij Renault, maar wanneer. Het kan zijn dat zijn huidige werkgever, de Volkswagen Groep, hem aan zijn concurrentiebeding houdt.

De 52-jarige De Meo heeft zijn leven lang in de autobranche gewerkt, onder meer voor Renault, Fiat en Toyota. In 2009 kwam hij in dienst bij Volkswagen als directeur marketing. Ook heeft hij die functie bekleed bij Audi. 4 jaar geleden werd hij gepromoveerd tot de eerste man van Seat. Dit merk was jarenlang een zorgenkind van de Volkswagen Groep vanwege aanhoudende verliezen, maar de laatste jaren worden er uitstekende resultaten geboekt. Dat komt doordat de huidige Leon verkooptechnisch maar weinig vermoeidheidsverschijnselen vertoont, ondanks dat zijn verkoopcarrière er bijna op zit. Dat is geen verdienste van De Meo, nog de introductie van de SUV modellen Arona en Ateca. Maar hij heeft wel de puntjes op de i gezet bij de Tarraco en stond aan de wieg van de verzelfstandiging van Cupra (op de foto rechts naast de Tavascan conceptstudie).

De Italiaan De Meo heeft in de strijd om de topfunctie Patrick Koller, topman van toeleverancier Faurecia, verslagen. Koller is weliswaar half Frans, altijd een pré in Frankrijk, maar zijn huidige werkgever is onderdeel van het PSA concern en daar is men bij Renault niet dol op. Bovendien spreekt De Meo vloeiend Frans, dus er is geen sprake van een taalbarrière. Clotilde Delbos, de financieel directeur van Renault die tijdelijk als CEO is aangesteld na het ontslag van Thierry Bolloré, is niet in aanmerking gekomen voor een vaste benoeming als topvrouw omdat zij enkel verstand van geld heeft en niet van de automarkt in het algemeen.

 

Reageren is niet mogelijk.