Prijs indicatie Subaru Impreza e-Boxer

0

Na de XV e-Boxer en Forester e-Boxer breidt Subaru het aanbod aan hybride modellen nu verder uit met een derde modelvariant: de Impreza e-Boxer. Medio mei start in Europa de verkoop.

De aandrijflijn in de Impreza e-Boxer is identiek aan die van de soortgelijke uitvoeringen van de XV en Forester. Dit betekent dat er onder de kap een atmosferische 2,0 liter boxermotor van 150 pk zit. Elektrische assistentie zorgt voor 17 pk extra vermogen. De 2 motoren zijn gekoppeld aan een CVT automaat. Uiteraard beschikt ook de Impreza e-Boxer over permanente vierwielaandrijving. De ongeveer 25 kilogram zware batterij van de hybride techniek bevindt zich onder de bagageruimte vloer.

Volgens Diep Kai Nguyen, verkoopdirecteur bij Subaru in Europa, zorgen de extra hybride componenten voor een verlaging van het zwaartepunt van de Impreza en daardoor voor betere rijeigenschappen. En ten opzichte van de hoger op zijn poten staande XV e-Boxer zou het zwaartepunt van de Impreza e-Boxer 1 procent lager zijn. Net als de reguliere Impreza staat ook de e-Boxer uitvoering op het zogeheten SGP onderstel. De lettercombinatie staat voor: Subaru Global Platform. Het onderstel onderscheidt zich volgens de ontwerpers met een hoge stijfheid. Daar komt niet alleen de veiligheid ten goede, maar heeft ook een gunstige uitwerking op het comfortniveau.

Als de omstandigheden het toelaten, kan de Impreza e-Boxer kleine afstanden volledig elektrisch afleggen, maar de elektromotor is vooral bedoeld om de benzinemotor te ondersteunen tijdens het accelereren. Volgens Subaru reageert de Impreza met de e-Boxer aandrijflijn ongeveer 30 procent sneller op gaspedaalcommando’s. Het brandstofverbruik zou door de techniek met ongeveer 10 procent dalen.

Er is keuze uit 3 rij modi, te weten ‘Normal’, ‘Motor Assist’, ‘EV Drive’ en ‘X Mode’. Zodra de Impreza e-Boxer gestart wordt, wordt de eerste rij modus geselecteerd. In de stand ‘Motor Assist’ krijgt de 4 cilinder boxerunit extra ondersteuning van de elektromotor. De ‘EV Drive’ modus spreekt voor zich: in deze stand kan er gedurende korte afstanden elektrisch worden gereden. In ‘X-Mode’ zal de computer alle systemen aanspreken voor maximale grip. In deze modus ondersteunt de elektromotor al vanaf 0 km/u. In de stand ‘Normal’ is dat pas vanaf 4 km/u.

Op een display in het dashboard geeft het e-Boxer systeem exact aan wat er zich onderhuids allemaal afspeelt. Door middel van energiestromen zie je als bestuurder of er energie in het accupakket wordt opgeslagen en of de accu energie naar de elektromotor stuurt.

De e-Boxer uitvoering van de Impreza is te herkennen aan onder meer nieuw vormgegeven koplampen, aangepaste bumpers, gewijzigde achterlichtunits en een vers 10-spaaks velg design. Ook monteert Subaru diverse modelspecifieke logo’s op de carrosserie (zij schermen en achterklep).

Momenteel onderzoekt Subaru de verkoopkansen van de nieuwe Impreza e-Boxer in Nederland. De 1.6i uitvoering met 114 pk kost in Nederland 29.595 euro en heeft een CO2-uitstoot van 148 gram per kilometer. Autointernationaal.nl verwacht dat de e-Boxer variant dankzij een 8 gram lagere emissiewaarde (wat in Nederland minder BPM betekent!) voor 1.500 euro minder kan worden aangeboden. Maar mocht Subaru er voor kiezen om de hybride techniek pas beschikbaar te stellen vanaf het uitrusting niveau Comfort, dan stijgt het instaptarief naar 33.095 euro.

 

Reageren is niet mogelijk.