EuroNCAP gaat strenger testen

0

Er komen strengere tests en nieuwe criteria om felbegeerde EuroNCAP sterren te kunnen veroveren. Zo wordt onder meer een nieuw soort airbag een vereiste.

Elke 2 jaar scherpt veiligheidsorganisatie EuroNCAP haar testprocedures aan. In dit kader zal er dit jaar voor het eerst een nieuw soort frontale aanrijdingtest met 50 km/u worden gehouden. Daarbij maakt de vaste vervormbare structuur die de afgelopen 23 jaar werd gebruikt plaats voor een mobiele versie. Op die manier wordt een frontale botsing tussen 2 voertuigen beter gesimuleerd en kan niet enkel de impact worden gemeten op de passagiers van de testauto, maar ook op de andere personenwagen die bij het ongeval betrokken is (en eveneens 50 km/u rijdt). De oude test met een vast obstakel vond overigens plaats met 64 km/u. Wat blijft, is de overlap van 50 procent tussen beide botsobjecten.


Een andere belangrijke wijziging in de nieuwe tests van EuroNCAP is de zogeheten “far side impact”. Die meet de gevolgen van een zijdelingse aanrijding op de passagiers die in de auto tegen elkaar knallen. Vooral kleinere modellen zullen daar gevolgen van ondervinden, wat er toe zal leiden dat in een snel tempo centrale airbags zullen worden gemonteerd (de jongste Honda Jazz en Toyota Yaris beschikken daar reeds over). Die plofzakken moeten voorkomen dat inzittenden met het hoofd tegen elkaar botsen als de auto een zijdelingse schok ondergaat.

Het nieuwe protocol zal uiteraard ook meer tests invoeren met elektronische rij hulpsystemen; ook varianten die met internet verbonden zijn. Zo wordt bijvoorbeeld de werkzaamheid getest van de automatische noodoproep (e-Call) aan de brandweer, politie en ambulances die tegenwoordig verplicht is in Europa en die bij de jongste Skoda Octavia en Volkswagen Golf niet goed blijkt te functioneren. Nieuw in dit kader is ook de test waarbij de reactie wordt gemeten van de voetgangersdetectie systeem bij het achteruitrijden en bij de aanwezigheid van een andere auto in het geval van een rijstrookwissel. Daarbij wordt er vooral gekeken naar hoe de auto reageert om een botsing te voorkomen. De controle van de personenwagen op de aandacht van de bestuurder (vermoeidheid detectie) en de anticipatie op een botsing zullen ook deel uitmaken van de nieuwe score. De gemiddelde sterbeoordeling zou dus kunnen afnemen voor de nieuwe lichting auto’s die worden getest door EuroNCAP met de strengere criteria.

De ingenieurs van EuroNCAP gebruiken nu ook een nieuwe pop met de naam Thor. Deze crashtest dummy zou het meest hightech exemplaar ter wereld zijn. EuroNCAP laat weten dat er als gevolg van het corona virus dit jaar nog geen testresultaten gedeeld konden worden, maar na de zomer pakt het veiligheidsinstituut de draad weer op.

Reageren is niet mogelijk.