Hongqi vestigt zich tussen Ferrari, Lamborghini en Maserati

0

Hongqi investeert 1 miljard euro in een R&D centrum voor luxueuze elektrische auto’s in Italië. Als locatie is door de FAW Groep, een Chinees staatsbedrijf en eigenaar van het premium merk, gekozen voor Modena; dezelfde regio als waar Ferrari, Lamborghini en diverse prestigieuze designstudio’s gevestigd zijn.

De regio Emilia Romagna maakte deze week bekend dat Hongqi 1 miljard euro gaat investeren in de ontwikkeling van luxe elektrische auto’s in hun regio. Eén daarvan is de E115, een SUV model waarvan je hier de meest recente spionagefoto’s ziet en die vorige week al uitgebreid door Autointernationaal.nl werd besproken. De investering levert naar verwachting duizenden banen op in de Italiaanse streek waar veel kennis en ervaring aanwezig is op het gebied van de ontwikkeling en bouw van luxe auto’s.

Waar FAW de elektrische modellen van Hongqi gaat maken, is nog niet besloten. Dat kan ook gewoon in China zijn waar het staatsbedrijf al veel auto’s produceert. Naast de investering in Italië steekt de eigenaar van Hongqi ook in eigen land ruim 1 miljard euro in een fabriek en een R&D centrum. Die zullen in de Chinese provincie Jilin (nabij de grens met Noord Korea) worden gevestigd. FAW beschikt over een goed gevulde oorlogskas omdat zij jaarlijks reeds ruim 3 miljoen auto’s maakt, met name voor het Volkswagen concern.

In de Noord Italiaanse regio Emilia Romagna ligt de zogeheten motorvallei, waar veel bedrijven uit de autobranche zijn gevestigd. Daaronder bevinden zich de topmerken Ferrari, Lamborghini en Maserati. Ook motorenbouwer Ducati is hier gehuisvest. Daarnaast worden er in de regio Emilia Romagna veel onderdelen gemaakt en zijn er opleidingen voor mensen die in de auto-industrie willen werken, zoals de Motorvehicle University in Bologna.

De FAW Groep wil voor Hongqi een supersportwagen ontwikkelen en werkt daarbij samen met het Amerikaans/Italiaanse bedrijf Silk EV. Die heeft reeds een filiaal in Modena. Door zich nu ook in de Noord Italiaanse regio Emilia Romagna te vestigen, kan Hongqi relatief eenvoudig technisch personeel bij Ferrari, Lamborghini en Maserati wegkopen. De supersportwagen, die als werktitel S9 heeft, krijgt een volledig elektrische aandrijflijn. Silk EV heeft daarvoor reeds veel knowhow in huis.

De bij dit artikel geplaatste, meest recente spionagefoto’s van de E115 tonen aan dat deze Hongqi vrijwel productierijp is en nauwelijks afwijkt van de conceptversie die vorig jaar voor het eerst op de IAA van Frankfurt te zien was. De elektrische SUV is 5,16 meter lang, 2 meter breed en 1,73 meter hoog. De wielbasis is eveneens indrukwekkend: 3,25 meter, waardoor de interieurruimte zeer royaal is.

Hongqi plaatst 2 elektromotoren in de E115; op elke as een exemplaar. De unit op de vooras is 218 pk en 350 Nm sterk, terwijl achter de wielen 299 pk en 420 Nm voor hun kiezen krijgen. Samen zorgen zij er voor dat de E115 binnen 4 seconden naar 100 km/u kan accelereren. Voor het rij bereik van meer dan 600 km (gemeten volgens de NEDC norm) zorgt een 92,4 kWh lithium batterij. Het uiterlijk van de E115 valt ook bij het hier betrapte prototype te omschrijven als “heel statig en sierlijk”. De deurhendels zijn verzonken in het koetswerk. De lichtunits achter lopen bij de E115 horizontaal door in de zijkant van de SUV.

De SUV doet een beetje denken aan modellen van Rolls-Royce, wat niet zo gek is, want Autointernationaal.nl meldde vorige week al dat Giles Taylor recent werd aangesteld als hoofd design bij de FAW Groep en dus ook verantwoordelijk is voor de vormgeving van toekomstige Hongqi modellen. Hij heeft een verleden bij het Britse luxemerk en is verantwoordelijk voor de Cullinan, Phantom, Dawn en 103ex Concept.

Ook krijgen wij aan de hand van deze spionagefoto’s voor het eerst een inkijkje in het interieur van de grote, hoge Hongqi. Daar zien we 3 digitale schermen: in het tellerhuis, op het dashboard en net boven de middenconsole. Dat laatste scherm bevat waarschijnlijk de bediening van de airconditioning. Wanneer Hongqi zelf meer informatie over haar E115 vrijgeeft, is nog niet bekend. Het merk zal de auto eerst in China presenteren, maar het is zeker mogelijk dat de E115 ook op Europese markten aangeboden gaat worden. En wellicht gebeurt dat al eerder voordat Rolls-Royce haar volledig elektrische SUV klaar heeft.

Reageren is niet mogelijk.