Lees hier waarom de comeback van de AC Cobra een enorme teleurstelling is

0

De AC Cobra is terug van weggeweest, maar echt vrolijk wordt Autointernationaal.nl niet van deze comeback. De open sportwagen oogt ook anno 2020 nog steeds geweldig, maar een V8 motor valt in geen velden of wegen te bekennen. En juist die krachtbron gaf de AC Cobra een iconische status …

Is het glas halfvol omdat er weer gloednieuwe exemplaren van de AC Cobra besteld kunnen worden? De comeback editie oogt weliswaar nog even smakelijk als in 1962, maar het oor wil ook wat. Het grommende geluid van een atmosferische Amerikaanse V8 bijvoorbeeld. Maar diegenen die belang hechten aan akoestisch genot hebben pech want er is alleen keuze uit een geblazen viercilinder en een elektromotor.

Als jij nu denkt: “Maar elektrische auto’s kunnen bloed snel vanuit stilstand accelereren, zeker sportwagens. Dat zal bij deze AC Cobra toch niet anders zijn?”, dan volgt nu de tweede teleurstelling: De op de achteras gemonteerde elektromotor is slechts 313 pk sterk. Niet slecht voor ‘1962 begrippen’, maar nogal gewoontjes als je bedenkt dat de Polestar 2, een gezinswagen van Skoda Octavia formaat, liefst 408 pk sterk is. En door het aanwezige accupakket is de AC Cobra niet meer het vedergewicht van weleer: hij weegt in elektrische vorm 1.250 kilo. Het zal daarom weinig verrassend zijn dat hij de Polestar 2 niet kan bijhouden bij de stoplicht sprint. Hij heeft een kleine 7 seconden nodig om naar 100 km/u te sprinten. Dit betekent dat de AC Cobra Electric zelfs aan de emissievrij Mini een zware dobber heeft.

Het batterijpakket heeft een capaciteit van 54 kWh en dat is maar weinig meer dan je bij Opel voor de 30.499 euro kostend e-Corsa krijgt. Na 241 kilometer moet de AC Cobra Electric afhaken. En dat is dan nog de het theoretische rij bereik. Gebruik de Cobra waarvoor hij bedoeld is en je staat gegarandeerd na 100 à 150 kilometer alweer bij een laadpaal. Het ladder chassis blijft, maar is door AC Cars wel aangepast. De stuurinrichting en remmen hebben ook een upgrade gekregen. AC Cars beperkt de oplage van de Cobra Series 1 Electric, zoals het model officieel heet en die een laadvermogen van 6 kW heeft (dit betekent 10 uur stekkeren …), tot 58 exemplaren. Dat aantal is een knipoog naar de leeftijd van het origineel. Als prijs wordt omgerekend 180.000 euro genoemd. Wat de gek er voor geeft …

Voor diegenen die liever geen elektrische Series 1 willen, levert AC Cars de Cobra ook in 140 Charter Edition. Die heeft zoals vanouds een Ford krachtbron onder de motorkap, maar dit keer geen atmosferische V8 maar een geblazen 2,3 liter 4 cilinder. Dit van de Mustang bekende blok levert weliswaar 313 pk en 440 Nm, waarmee de in benzinevorm 1,1 ton lichte AC Cobra in 6 seconden op 100 km/u zit. Ook van de 140 Charter Edition (het cijfer verwijst net als vroeger naar het slagvolume van de motor in cubic inches) worden 58 stuks gemaakt, die in Nederland omgerekend 140.000 euro gaat kosten. Een fraai motorgeluid moet je er dus bij denken. Nog dit jaar wil AC Cars, dat al jaren onder leiding van de niet geheel onbesproken Zuid-Afrikaan Alan Lubinsky staat, de eerste exemplaren van de Cobra Series 1 gaan afleveren.

Reageren is niet mogelijk.