Verkoop occasions in de lift door OV mijders

0

De verkoop van tweedehands auto’s heeft zich na een scherpe terugval aan het begin van de corona crisis in mei hersteld op het oude niveau. Autobedrijven verkochten vorige maand 111.146 occasions. Dat zijn er minder dan in mei 2019 (toen er 117.000 exemplaren van eigenaar wisselden), maar meer dan in de meimaand van eerdere jaren.

In april kreeg de verkoop van occasions een flinke klap. Toen werden er door autobedrijven zo’n 74.000 stuks verkocht, oftewel 26 procent minder dan in april 2019. Maar afgelopen maand was er dus sprake van herstel. Ook de verkoop tussen particulieren, zonder dat er een garage aan te pas komt, is gestegen. Ruim 73.000 gebruikte auto’s werden in mei op die manier verkocht, oftewel ruim 17 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar. “In maart en april zaten we op 60 tot 70 procent van onze normale aantallen, maar mei was gewoon weer heel goed”, zo laat een autohandelaar weten.

Particulieren kopen vooral goedkopere tweedehandsauto’s van 7.000 euro tot 15.000 euro. “Het zijn mensen die vakantiegeld gekregen hebben, maar vooral mensen die nu liever tijdelijk in een goedkopere auto zitten dan in de trein of in de bus”, aldus de ondernemer. “Ik heb zelf ook kinderen die studeren en normaal met het openbaar vervoer gaan, maar ik heb voor mijn zoon even een autootje gekocht”. Autoscout24, een online platform voor het kopen en verkopen van auto’s, ziet die stijging ook. “Wij hebben nog nooit zoveel aanvragen voor occasions naar dealers gestuurd als afgelopen maand”, zegt directeur Rachel Gómez y Maseland. Een aanvraag houdt in dat iemand op de website aangeeft interesse te hebben in een auto en in contact wil komen met de dealer. “Het waren er bijna 100.000 in mei, oftewel 20 procent meer dan in dezelfde maand vorig jaar”.

Zowel de Bovag als Autoscout24 heeft onderzoek laten doen naar de vervoersplannen van consumenten voor de komende tijd. Daaruit blijkt dat meer mensen met de auto willen reizen in plaats van met het openbaar vervoer. Ook uit eerdere onderzoeken van onder meer de ANWB en het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid bleek dat mensen het openbaar vervoer mijden en dat mogelijk ook voor langere tijd blijven doen. De NS houdt al rekening met een omzetverlies van 4,7 miljard euro tot 2025. Het spoorbedrijf verwacht veel minder passagiers te vervoeren als gevolg van de economische krimp, de toename van thuiswerken en de groei van alternatieven zoals de elektrische fiets. Maar voor de betreffende autohandelaar lijkt een rampjaar afgewend. “Na een paar weken in maart dacht ik: het wordt dit jaar helemaal niets, april ook niet, maar na mei ben ik weer helemaal enthousiast”.

Reageren is niet mogelijk.