In detail: de nieuwe Hyundai i20 N

0

Hyundai onthult een nieuw high performance-model: de i20 N. Volgens de ontwerpers is er sprake van een sportauto pur sang die zó het circuit op kan. De i20 N is geïnspireerd op de WRC rallyauto van Hyundai. Het model is na de i30 N en de i30 Fastback N het derde high performance-model van de Koreanen voor de Europese liefhebbers van sportieve auto’s.

De nieuwe i20 N heeft zijn wortels zoals gezegd in de autosport. Hij is geïnspireerd op de WRC auto waarmee Hyundai deelneemt aan het FIA World Rally Championship en heeft ook hetzelfde (minimum)gewicht volgens de reglementen van de FIA. De i20 won in deze vorm vorig jaar 4 rally’s en bezorgde de Koreanen het wereldkampioenschap rally bij de constructeurs. Inmiddels heeft de WRC auto van Hyundai 17 rally’s op zijn naam staan. De i20 N is leverbaar vanaf voorjaar 2021.

“Ons high performance label N is sinds wij in 2017 de i30 N introduceerden enorm populair. Wij hebben nu een model ontwikkeld dat is geïnspireerd op de i20 WRC waarmee we afgelopen jaar succesvol waren in het wereldkampioenschap rally’s”, zegt Thomas Schemera (foto), executive vice president en hoofd Product Division van Hyundai. “Met de nieuwe i20 N breiden we ons high performance gamma verder uit om meer klanten aan te spreken die het opwindende gevoel van de autosport in hun dagelijks leven willen ervaren”.

De Hyundai i20 N heeft volgens Schemera een compromisloos en krachtig uiterlijk dat uitdrukking geeft aan de puur sportieve autobeleving die hij biedt. Daarvoor heeft Hyundai elementen van de rallyauto gecombineerd met de nieuwe designtaal van het merk, Sensuous Sportiness. Veel aerodynamische elementen zijn volgens hem niet alleen functioneel, ze accentueren ook de sportieve dynamiek van de i20 N, net als de met 10 mm gereduceerde bodemvrijheid. Maar is het daarmee ook een verleidelijke verschijning geworden? Smaken verschillen, maar Autointernationaal.nl vindt van niet. Met name de te grote achterlichten harmoniëren niet goed met de rest van de carrosserie. Bovendien zijn ze voor het mooie te laag geplaatst, waardoor de i20 N optisch een te lage kont heeft. Dat is niet echt sportief.

De i20 N is voorzien van een voorbumper met een grote luchtinlaat voor de turbomotor. De brede grille met N logo heeft een uniek reliëf dat moet doen denken aan de zwart/wit geblokte vlag uit de racerij, als subtiele verwijzing naar het feit dat deze Hyundai ook op het circuit goed uit de voeten kan. De spoiler rand met accenten in de kleur Tomato Red moet het sportieve karakter van de i20 N onderstrepen . Deze kleur komt terug op de verbrede dorpels (om de voor- en achterzijde) optisch met elkaar te verbinden, en ook op de achterzijde, waar Tomato Red de breedte van de Hyundai accentueert. De achterspoiler, die lijkt op die van de i20 WRC, zorgt voor extra neerwaartse druk, met als doel op elke weg optimaal rijplezier te bieden en ook op hoge snelheden zeer stabiel te zijn. De diffusor look elementen en het 3-hoekige mistachterlicht in de achterbumper verwijzen naar de soortgelijke achterzijde van de i30 N en de i30 Fastback N. Ten slotte benadrukt de grote uitlaat volgens Hyundai het sportieve potentieel van de motor.

Andere design kenmerken zijn de LED koplampen en de donkere achterlichten die moeten doen denken aan een zwarte diamant. Het sportieve karakter van de i20 N wordt volgens Hyundai versterkt door de speciale, mat grijs gespoten lichtmetalen 18 inch velgen en de remklauwen met opvallend N logo. De Hyundai i20 N is er in 6 kleuren, onder meer in de exclusief aan de N modellen voorbehouden kleur Performance Blue. Een in Phantom Black uitgevoerd dak is een optie. Extra accenten in Tomato Red benadrukken volgens Schemera het autosport DNA van Hyundai. De overige carrosseriekleuren zijn: Intense Blue (optioneel met dak in Phantom Black), Polar White (optioneel met dak in Phantom Black), Sleek Silver (optioneel met dak in Phantom Black), Brass (optioneel met dak in Phantom Black) en Phantom Black.

Het interieur van de i20 N biedt de bestuurder volgens Hyundai een sportieve zitpositie met een uitgebreide N specifieke hightech uitrusting. De sportstoelen met geïntegreerde hoofdsteun zijn specifiek voor de i20 N, net als het N sportstuurwiel, de N versnellingspook knop en de metalen N sportpedalen. Het interieur is voorzien van accenten in de kleur Performance Blue en een geheel zwarte hemelbekleding. Het digitale instrumentencluster met AVN scherm heeft functies als het variabele rode gebied in de toerenteller, dat varieert met de temperatuur van de motorolie, en de schakelindicator die de bestuurder aangeeft wat het optimale schakelmoment is.

De i20 N wordt aangedreven door een 1,6 liter T-GDi turbobenzinemotor die is gekoppeld aan een handgeschakelde 6 versnellingsbak. De 4 cilinder is de eerste van een nieuwe generatie motoren voor Europa en levert een vermogen van 204 pk en een maximumkoppel van 275 Nm. De i20 N weegt net zoveel als de i20 WRC, namelijk 1.190 kg, zodat de verhouding van gewicht en vermogen een van de beste in zijn klasse is. De topsnelheid ligt op 230 km/u en de acceleratie vanuit stilstand naar 100 km/u vergt 6,7 seconden. Ter vergelijking: voor de Ford Fiesta ST zijn de specificaties 200 pk, 290 Nm, 232 km/u en 6,5 seconden. Afgezien van het motorvermogen is de i20 N in alle opzichten dus de mindere en dat is een tegenvallende prestatie van de zichzelf veelvuldig op de borst kloppende N divisie van Hyundai. Maar wellicht heeft de i20 N een superieure koppel karakteristiek. De zogenoemde ‘flat power’ motor levert zijn maximumvermogen en koppel bij relatief lage toerentallen. Daardoor is het potentieel van de 4 cilinder in het dagelijkse gebruik goed toegankelijk. Het maximumkoppel van de i20 N is beschikbaar tussen de 1.750 en 4.500 toeren per minuut en het maximumvermogen tussen de 5.500 en 6.000 toeren per minuut. Daardoor levert de motor volgens Hyundai optimaal vermogen in zeer uiteenlopende omstandigheden. De reactie op het gaspedaal zou zeer zijn direct, wat het rijplezier op zowel de weg als het circuit zou moeten vergroten. De nieuwe motor in de i20 N is voorzien van een speciaal turbosysteem dat wordt gekoeld door zowel een intercooler als het koelsysteem van de motor. De brandstof wordt direct ingespoten onder een druk van 350 bar, voor een optimaal brandstofmengsel en een snellere gaspedaal respons van de motor. De 1.6 T-GDi motor is voorzien van Hyundai’s nieuwe Continuously Variable Valve Duration-techniek (CVVD) voor een optimaal brandstofverbruik. Dit stukje techniek reguleert de tijd dat de kleppen geopend en gesloten zijn op basis van de rij omstandigheden. Dat zorgt voor extra vermogen en een 3 procent lager verbruik. De handgeschakelde 6 versnellingsbak is speciaal voor de i20 N verbeterd en versterkt, zodat die bestand is tegen de hogere toerentallen, het hogere koppel en de Launch Control. De bestuurder kan zich dus volledig onderdompelen in de dynamische rijervaring die deze Hyundai biedt.

De i20 N is optioneel uit te rusten met N Corner Carving Differential: een volledig mechanisch Torsen sperdifferentieel dat de kracht reguleert die op de voorwielen wordt overgebracht. Dat biedt maximale tractie en verbetert de grip in elke bocht, wat zorgt voor meer wendbaarheid en sportiviteit. Standaard is het N Grin Control systeem. Daarmee kan de bestuurder de instellingen van zijn i20 N verregaand aanpassen aan zijn smaak en stemming. Er zijn 5 rij modi: Normal, Eco, Sport, N en N Custom. Daarmee zijn de instellingen van de motor, de besturing, de elektronische stabiliteitscontrole (ESC) én het geluid van de uitlaat aan te passen aan de wensen van de bestuurder en aan de rij omstandigheden. In de N Custom modus kan de bestuurder via een ‘spindiagram’ op het AVN scherm kiezen uit Normal, Eco, Sport en Sport+ voor alle genoemde componenten. Bovendien kan hij met de speciale N knoppen op het stuur alle instellingen vastleggen volgens de eigen voorkeuren. Voor nog meer sportief rijplezier zijn er ook drie standen voor de ESC: aan, Sport en volledig uit. Net als de i30 N is ook de i20 N uitgerust met sportieve rij systemen. Rev Matching synchroniseert het toerental van de motor met die van de uitgaande as en omvat een speciale startknop op het stuur voor soepele overgangen tussen de versnellingen, afhankelijk van de gekozen rijmodus. Met Launch Control worden de motor en de tractiecontrole optimaal op elkaar afgestemd voor snelle acceleraties vanuit stilstand, voor acceleraties als die van een professionele coureur. Andere op de autosport geënte items zijn de elektrische geluidsgenerator, de variabele demper controle voor het perfecte uitlaatgeluid, de kalibratie voor remmen met de linkervoet, een indicator voor slijtage van de remblokken en de speciale Pirelli P Zero banden in de maat 215/40 R18 die zijn voorzien van de markering ‘HN’ voor Hyundai N.

De ingenieurs van Hyundai hebben naar eigen zeggen het onderstel, de wielophanging, de remmen en de stuurinrichting van de Hyundai i20 verder verfijnd en aangepast om de i20 N een dynamische wegligging en een optimale wendbaarheid te geven, zodat hij ook op het circuit in zijn element is. Het chassis is op 12 punten versterkt voor een soepeler wegligging en optimaal gebruikscomfort op elk soort wegdek en onder alle omstandigheden. De bescherming van de onderzijde is opnieuw ontworpen en bevestigd met een extra beugel. De ophangpunten van de voorwielophanging zijn versterkt, de geometrie is aangepast met meer camber voor betere tractie en 5 bevestigingspunten voor het wiel, een nieuwe stabilisatorstang, nieuwe veren en schokdempers voor maximaal rijplezier. De geheel nieuwe N Power Sense Axle aan de voorzijde en de Dual Coupled Torsion Beam Axle (CTBA) achter bieden meer stijfheid voor een betere wegligging. Het high performance remsysteem omvat aan de voorzijde remschijven met een diameter die elk 40 mm groter zijn dan die van de reguliere i20 en die mede daardoor beter bestand zijn tegen fading en een constanter pedaalgevoel bieden. De i20 N heeft een directere en meer precieze besturing voor sportief rijden. Dat is te danken aan de kortere overbrenging (12,0 i.p.v. 12,4 in de i20) en zijn specifiek afgestelde elektrische bekrachtiging die aan de stuurkolom gemonteerd is.

De i20 N is voorzien van het zogeheten SmartSense veiligheidspakket van Hyundai. Het omvat onder meer: Forward Collision Avoidance Assist (FCA) met herkenning van voetgangers en fietsers, Forward Collision Warning (FCW), Lane Departure Warning (LDW), Lane Keeping Assist (LKA), Blind-Spot Collision Warning (BCW), Intelligent Speed Limit Assist (ISLA), Driver Attention Warning met Leading Vehicle Departure Alert (LVDA) (DAW+), High Beam Assist (HBA), Lane Following Assist (LFA), Rear Cross-Traffic Collision Warning (RCCW) en Rear View Monitor met parkeerassistentie (RVM). De Hyundai i20 N is tevens uitgerust met het Performance Driving Data systeem, waarmee de bestuurder zijn vaardigheid op het circuit kan meten, evalueren en verbeteren. Het systeem geeft de rij gegevens weer (dat zijn onder meer het vermogen, koppel en de turbodruk en omvat ook weergave van ronde- en acceleratietijden) en bewaart die ook. Optioneel is een 10,25-inch LCD touchscreen navigatiesysteem met specifieke N content, Apple CarPlay en Android Auto. Daarbij is ook de nieuwste versie van de Hyundai Bluelink connectiviteitsdienst inbegrepen, met een breed gamma aan diensten als Live Services, Connected Routing en Last Mile Navigation, maar ook functies die via de Bluelink app zijn te bedienen. Bij Bluelink is een 5-jarig abonnement op Live Services inbegrepen.

 

Reageren is niet mogelijk.