Renault topman geeft zijn visie op de toekomstige Mégane

0

De Franse autofabrikant Renault heeft een conceptstudie onthuld voor een nieuwe elektrische auto. Het betreft een groter en sportiever ontwerp waarvan de productieversie in het C segment moet gaan opereren. Renault is volgens de nieuwe topman Luca De Meo nu te afhankelijk van modellen in het B segment (Clio, Captur, Zoé) en op dergelijke auto’s is de winstmarge te laag. Met een nieuwe generatie middelgrote gezinswagens wil de Franse fabrikant zichzelf bedrijfseconomisch weer gezond maken.

Onder leiding van De Meo wil het verlieslatende bedrijf zijn focus op zijn best verkopende (maar amper winstgevende) modellen verkleinen en modellen gaan lanceren waarvoor hogere prijzen gevraagd kunnen worden. Daarnaast wil Renault een inhaalslag gaan maken in het segment voor elektrische voertuigen. In de nieuwe conceptstudie van het bedrijf, de Mégane eVision, komen al deze doelstellingen samen. Het ontwerp kenmerkt zich door grote wielen in SUV stijl, maar de carrosserie is voor een dergelijke auto relatief laag. De Mégane eVision zal daardoor minder wind vangen dan bijvoorbeeld de Volvo XC40 Recharge P8. Tegelijkertijd oogt het ontwerp vlot en sportief. Renault zegt dat dit model een pijler kan worden van haar nieuwe aanbod in het C segment. Daar willen de Fransen actiever worden zodat er meer winst gemaakt kan worden.

“Er komt een hele nieuwe generatie elektrische voertuigen boordevol innovatie”, zei De Meo in een verklaring, voorafgaand aan een presentatie van de Mégane eVision. Renault worstelde al met haperende verkopen vóór de Covid-19-pandemie. Jarenlang konden de gebrekkige winstmarges worden gemaskeerd met een kloeke winstbijdrage van haar alliantiepartner Nissan, maar de Japanners zijn nu zelf ook in de rode cijfers beland omdat de groeiplannen van de voormalige topman Carlos Ghosn gebaseerd waren op drijfzand.

De productieversie van de Mégane eVision is de eerste elektrische auto van een nieuwe generatie die zal worden gebouwd op het CMF-EV platform dat specifiek bestemd is voor emissievrije voertuigen. De betreffende architectuur werd gezamenlijk ontwikkeld door Renault, Nissan en Mitsubishi. Het definitieve productiemodel zal in 2021 worden onthuld, zo laat De Meo weten. De nieuwe topman zit sinds juli achter het stuur bij Renault en zal zijn strategie om het bedrijf te revitaliseren in januari presenteren. Hij verklapt alvast dat hij graag het Mégane gamma (waartoe officieel ook de Scénic behoort) wil herbouwen. Deze modellijn was ooit (eind jaren negentig) razend populair in Europa.

Aan de conceptstudie Mégane eVision is duidelijk te zien dat de productieversie een cross-over wordt. Zoals gezegd brengt Renault deze elektrische compacte (4,21 meter lange) middenklasser in 2021 op de markt. De klassieke hatchback carrosserie wordt ingeruild voor een verhoogd cross-over design. Dat komt door de skateboard bodemstructuur waarin het batterijpakket is geplaatst. Wat MEB is voor Volkswagen, is CMF-EV voor Renault. Het gaat om een modulair platform voor elektrische voertuigen, die de fabrikant toelaat om te variëren met het accupakket formaat en het aantal elektromotoren.

De Mégane eVision houdt het bij 1 elektromotor die de voorwielen aandrijft. Het exemplaar is goed voor een piekvermogen van 217 pk en een maximumkoppel van 300 Nm. Die waarden volstaan om de 1.650 kilo wegende elektrische cross-over in minder dan 8 seconden een snelheid van 100 km/u te bezorgen. Het accupakket heeft een capaciteit van 60 kWh en kan snel (DC systeem) worden opgeladen met 130 kW. Renault vermeldt geen exact rij bereik, maar zegt wel dat de elektrische Mégane op een volle lading van Parijs naar Lyon kan rijden. Dat is ongeveer 470 kilometer.

Het mat grijze, met gouden designdetails gedecoreerde carrosserie combineert adaptieve lichttechnologie met digitale camera’s (in plaats van conventionele buitenspiegels) en verzonken deurgrepen. De 20 inch velgen hebben een aerodynamisch ontwerp en de laadklep (transparant met een waarschuwing lampje voor het stroomniveau) bevindt zich in de flank. Met 4,21 meter is de conceptstudie 15 centimeter korter dan de huidige Mégane Hatchback. De CMF-EV architectuur (de Nissan Airya komt ook op dit platform te staan) plaatst de wielen zoveel mogelijk in de hoeken van de carrosserie, zodat de Mégane eVision kan pronken met een wielbasis van liefst 2,70 meter. Dat is voor C segment begrippen bijzonder fors. Samen met de vlakke laadvloer en het feit dat een groot aantal onderdelen, waaronder de hardware van de airconditioning, in de neus van de auto is geplaatst, zorgt dat voor een ruim interieur. Onder de kap zit immers geen benzine of diesel motor meer. Ook een conventionele transmissie ontbreekt.

In productievorm zal de elektrisch Mégane een minder uitbundig gedecoreerde carrosserie krijgen en worden de wielen (nu 20 inch) een maatje kleiner. Renault claimt dat zij een van de dunste batterijen sets op de markt heeft ontwikkeld. Daardoor kon de Mégane eVision relatief laag blijven, met een sportieve uitstraling tot gevolg. Dat de carrosserievorm enigszins aan de Peugeot 3008 doet denken, is vermoedelijk geen toeval: die auto is momenteel het grote succesnummer van de Franse auto-industrie. Tegelijkertijd is de Mégane eVision een echte Renault om te zien omdat met name op de neus en kont designelementen van de huidige modelreeks te zien zijn. Zo beschikt ook deze conceptstudie over de bekende LED verlichting in boemerangvorm.

Renault heeft de elektrificatie koorts stevig te pakken. Begin dit jaar presenteerde het automerk de elektrische Twingo Electric en voor de Clio, Captur en Mégane Estate kwamen er (stekker) hybride aandrijflijnen beschikbaar, de zogeheten E-Tech versies. Nu laat Renault met deze kersverse Mégane eVision zien welke ontwikkeling het bedrijf heeft doorgemaakt op het gebied van knowhow over volledig elektrische auto’s sinds de introductie van de Zoé. In een later stadium zal Renault ook een groter emissievrij model lanceren. Die krijgt meer het karakter van een SUV en zal worden afgeleid van de Morphoz conceptstudie. Ook dit model, met een wielbasis van 2,77 meter, zal worden gebaseerd op de CMF-EV architectuur.

Laat je echter niet op het verkeerde been zetten door de naam van deze conceptstudie: het betreft hier niet de opvolger van de huidige, in 2016 gelanceerde Mégane die recentelijk nog een facelift heeft ondergaan. Je kan het ontwerp wel zien als een voorstel om de reeks uit te breiden met een nieuwe carrosserievariant, net zoals de eerste generatie Scénic indertijd ook tot de modelreeks behoorde. Met conventionele aandrijving zou deze cross-over variant de Kadjar verkooptechnisch te veel voor te voeten lopen, maar in elektrische vorm kan Renault een heel nieuwe klantengroep bereiken. Wat de XCeed is voor het gamma van de Kia Ceed, dat moet dit ontwerpvoorstel voor de Renault Mégane worden. Net als de Koreaan heeft de Franse conceptstudie een relatief sterk aflopende daklijn en staat hij hoger op de poten dan de hatchback (en Estate). Zwarte wielkast randen moeten het cross-over karakter accentueren.

Reageren is niet mogelijk.