Uitstoot van CO2 door auto’s daalt, maar miljardenboetes zijn onvermijdelijk

0

Autofabrikanten zijn er in geslaagd om in de eerste 8 maanden van dit jaar de CO2 uitstoot van de door hen verkochte modellen fors terug te dringen. De daling van gemiddeld 19,8 gram per kilometer is indrukwekkend, ook omdat de emissiewaarde de laatste jaren juist gestegen was. Dat kwam enerzijds door de toegenomen populariteit van SUV modellen (die relatief onzuinig zijn) en anderzijds doordat dieseluitvoeringen (die een relatief lage CO2 uitstoot hebben) uit de gratie raakten.

Hoewel de autofabrikanten duidelijk vooruitgang hebben geboekt, zijn de resultaten nog niet laag genoeg voor de door Brussel opgelegde doelstellingen. Gemiddeld mogen de nieuw verkochte personenwagens in Europa dit jaar nog maar 95,7 gram CO2 per kilometer uitstoten. Indien deze norm niet wordt gehaald, dan dient de autofabrikant per elke extra gram CO2 per auto een boete van 95 euro te betalen. En een dergelijke kostenpost lijkt onvermijdelijk, want de gemiddelde uitstoot staat momenteel op 102 gram/km. Het terugsnoeien van het modellengamma lijkt effect te hebben, want vorig jaar was de gemiddelde CO2 uitstoot nog 122 gram/km.

Als gevolg van deze emissienorm hebben veel autofabrikanten besloten om de verkoop van een ​​aantal niche modellen, die een relatief sterk ophogend effect hebben op het CO2 gemiddelde, stop te zetten. Zo heeft Mercedes-Benz enkele coupé en cabriolet uitvoeringen uit de prijslijst verwijderd en ook de Suzuki Jimny werd slachtoffer van de uitstoot doelstelling.

Omdat geen enkele autofabrikant er in geslaagd is om de doelstelling van de Europese Unie voor dit jaar te halen, lijken miljardenboetes onontkoombaar. Om de schade te beperken, is een levendige handel ontstaan in CO2-emissierechten. Met name Tesla, dat uitsluitend elektrische auto’s produceert, verdient daar flink aan.

De data-analisten van Jato hebben uitgeplozen hoe de verschillende spelers op de Europese automarkt er voor staan. Daaruit blijkt ook dat men in Brussel over het Nederlandse wagenpark wel redelijk tevreden zal zijn. Met een CO2 uitstoot van 98,6 gram/km doet ons land het namelijk een stuk beter dan onze buren. Duitsland zit bijvoorbeeld op 119,3 gram/km en België op 111,4 gram. De verlaagde bijtelling voor elektrische auto’s heeft dus wel degelijk effect.

Niet alleen Nederland behoort tot de beste jongetjes van de klas, maar ook Toyota. Die autofabrikant zit namelijk op 95,1 gram/km. Toyota (en dochter Lexus) heeft dat te danken aan het feit dat liefst 65 procent van de verkochte auto’s een hybride is. Hyundai (inclusief Kia) zit op 96,4 gram/km. Zij verkopen veel minder hybride personenwagens, maar hebben in tegenstelling tot Toyota wel volledig elektrische modellen in hun gamma. De Hyundai Kona Electric moet overigens terug naar de dealer vanwege brandgevaar. Tot het probleem is opgelost, zullen er geen exemplaren van deze emissievrije cross-over worden afgeleverd. BMW en de Geely Group (waartoe Volvo behoort) scoren tot nu toe ook niet slecht, maar de verkoopstop van stekker hybride modellen kan bij de Duitsers roet in het eten gaan gooien (hetzelfde probleem dreigt voor Ford wegens het brandgevaar bij de Kuga PHEV). Bij de Chinezen blijkt hun Polestar 2 niet helemaal kinderziektevrij te zijn. Of dat gevolgen gaat hebben voor de klantleveringen dit jaar is nog niet duidelijk.

 

Reageren is niet mogelijk.