Stellantis, Toyota en Subaru hebben zich niet aangemeld voor de koolstofkrediet ‘pool’ van dit jaar onder leiding van Tesla, zo blijkt uit een dossier van de Europese Unie. De pool…
CO2
De Duitse milieuorganisatie DUH, die zich inzet voor meer klimaatbeschermingsmaatregelen, laat er geen gras over groeien: op mobiliteitsgebied zou zij de Duitse regering kunnen dwingen te kiezen tussen impopulaire en…
“Hoe meer ik rijd, hoe beter voor het milieu”. Dat klinkt als de omgekeerde wereld, maar Mazda wil deze paradox oplossen met een technologie die CO₂ uit uitlaatgassen haalt en…
Europese autofabrikanten waarschuwen: de CO2-doelen van ‘Brussel’ zijn niet haalbaar.
Het CO2-boetesysteem voor autofabrikanten gaat in Europa pas in 2027 in werking.
Het korte Engelstalige autonieuws van 23 januari 2025, 08.00 uur.
Volkswagen is overigens niet de enige fabrikant die worstelt met de strengere normen van de Europese Unie. Ook voor Stellantis, Ford en Toyota dreigen er boetes.
Duitsland gaat zich inzetten om de CO₂-boetes, die vanaf 2025 gelden, af te zwakken.
Het korte Engelstalige autonieuws van 11 september 2024, 09.00 uur.
Luca de Meo, de topman van Renault, vreest enorme boetes voor Europese autofabrikanten vanwege de strengere CO2-eisen.
Dit stoten automerken gemiddeld aan CO2 uit (en sommigen krijgen daarvoor binnenkort een giga boete).
Wanneer automobilisten 130 km/u mogen rijden, gaat de CO2-uitstoot fors omhoog.
De Duitse transportminister dreigt met een rijverbod in het weekend vanwege klimaatdoelstellingen.
In 2020 waren vooral Suzuki en Subaru het haasje.
Het lukte de BMW Groep om in 2023 de CO2-uitstoot van haar hele Europese wagenpark te verminderen.
Hybride personenwagens die ook met een stekker kunnen worden opgeladen spannen de kroon.
Vanaf 2024 kunnen kopers van een benzine slurpende auto in Frankrijk te maken krijgen met een strafheffing van maximaal 60.000 euro.
Er komt 600 miljoen voor subsidie op de aanschaf van tweedehands elektrische auto’s.
Het Europese parlement heeft het verkoopverbod in 2035 voor auto’s met een verbrandingsmotor goedgekeurd.
De autolobby heeft gewonnen: de uitstootnormen in de Europese Unie worden niet veel strenger. Voor benzineauto’s zal er in de praktijk niks veranderen.