Fiat frist 500 familie op

0

Na de introductie van de hybride en elektrische 500, ondergaan nu de andere uitvoeringen van de Fiat 500 familie een opfrisbeurt. Dat gebeurt in de vorm van extra uitrusting en nieuwe motoren die aan de meest recente Euro 6D-Final emissienorm voldoen.

Met ingang van modeljaar 2021 herziet Fiat de leveringslijst van alle 500 modellen met een verbrandingsmotor, inclusief de cabriolet 500C, het SUV model 500X en het MPV type 500L. Deze Italianen worden voortaan aangeboden in 5 duidelijker te onderscheiden uitvoeringen. Die hebben ieder een eigen doelgroep: Cult, Connect, Dolcevita, Cross en Sport. Alle 5 uitvoeringen kunnen worden gepersonaliseerd met nieuwe optie pakketten. De levering begint half januari.

De Cult versie is bedoeld voor wie in een iconisch model wil rijden, maar over een beperkt budget beschikt. Ten opzichte van de voormalige instapuitvoering is er nieuwe, Sicilian oranje lak en blauwe interieurbekleding. Met de 500 Connect is men altijd met internet verbonden. Het 7 inch Uconnect infotainment systeem met smartphonekoppeling, DAB radio, Apple CarPlay en Android Auto is namelijk standaard. Bovendien krijgt de klant lichtmetalen 15 inch velgen, mistlampen en een multifunctioneel stuur op de 500. De 500X Connect kenmerkt zich door 16 inch lichtmetalen velgen, getinte ramen, parkeersensoren en automatische lichten plus ruitenwissers.

Modegevoelige autoconsumenten die dromen van glamour en vintage kunnen voortaan bij Fiat de 500 en 500C in Dolcevita uitvoering bestellen. Deze lifestyleversie beschikt over onder meer een glazen zonnedak, lichtmetalen velgen en speciale dashboardafwerking.

Voor mensen met een actieve levensstijl is er de Cross uitvoering van de 500L en 500X. Deze Fiat beschikt onder meer over 19 inch lichtmetalen velgen, dakrails en een paneel met camouflage patroon.

Tot slot is er de sportieve Sport uitvoering met nieuwe, elektrisch verwarmde stoelen, automatische airco, Titanium afwerking van het dashboard en een 7 inch TFT display. Uiterlijke kenmerken zijn 16 inch velgen en een mat grijze carrosseriekleur.

De 500X is leverbaar met een 120 pk sterke 1,0 liter of 150 pk sterke 1,3 liter Firefly benzinemotor met respectievelijk 3 of 4 cilinders. Altijd voorzien van 4 pitten zijn de 1.3 MultiJet diesel met 95 pk en de 1,6 liter variant die goed is voor 130 pk . De 500L wordt leverbaar, indien dit Fiat model in Nederland een comeback maakt, met een 1,4 liter atmosferische benzinemotor van 95 pk of met de 1.3 MultiJet dieselunit die even sterk is. De 500 en 500C zijn alleen beschikbaar met de reeds vorig jaar gepresenteerde milde hybride aandrijflijn op basis van een 1,0 liter 3 cilinder motor van 70 pk of met een LPG krachtbron. Dat is een 1,2 liter 4 cilinder unit van 69 pk.

Fiat zal later dit jaar het dak van de 500X halen. De Italianen willen daarmee een alternatief bieden voor de Volkswagen T-Roc Cabrio. Dat is een opmerkelijke ambitie in die zin dat die directe concurrent een flop is. Ook de soortgelijke, maar veel duurdere Range Rover Evoque Convertible was geen succes. Maar Fiat gaat het bij de 500X Cabrio wat anders aanpakken. Op dit SUV model laat men namelijk het recept van de gewone 500C los. De raamstijlen blijven dus intact en men zal alleen het dak en de achterruit kunnen laten ‘verdwijnen’. Dat betekent lagere meerkosten (reken op een instapprijs rond de 30 mille). Een ander voordeel is dat er gewoon 4 portieren zijn. De 500X Cabrio gaat in Melfi (Italië) gebouwd worden.

 

Reageren is niet mogelijk.