Renault Captur E-Tech in duel met Kia Niro PHEV: buitenstaander versus benchmark

0

Nadat Renault veel autofabrikanten een kostbare voorsprong had laten nemen op het gebied van plug-in hybride technologie, kwamen de Fransen in 2020 eindelijk met een alternatief, onder andere in de vorm van de E-Tech uitvoering van de tweede generatie Captur.Tegenover hem in deze test staat de Kia Niro PHEV. Die blaast dit jaar zijn derde kaars uit dient als een maatstaf in de wereld van veelzijdige SUV modellen. Kan de nieuwkomer met het diamantlogo de bovenste trede van het podium betreden? Deze vergelijkingstest geeft een antwoord op die vraag.

Renault is langzaam aan de slag gegaan met de elektrificatie van zijn thermische motoren, maar ook hier geldt het adagium: beter laat dan nooit. Bovendien kwam de introductie van de stekker hybride modellen misschien wel op het juiste moment want pas sinds vorig jaar wordt de aanschaf daarvan in diverse Europese landen beloond met een stevige subsidie. Een Renault die van die koopstimulans profiteert is de Captur E-Tech. Zijn hybride systeem is ook leverbaar op de Mégane Estate en (zonder stekkeraansluiting) op de Clio. Maar het is de Captur die mij het meest interesseert omdat hij een van de kleinste oplaadbare modellen op de markt is, ook een van de goedkoopste en dat alles verpakt in de gewilde SUV carrosserie.

Onder de motorkap bevindt zich een originele Nissan Atkinson 1,6 liter 4 cilindermotor, die 91 pk ontwikkelt en in staat is om het over te nemen of samen te werken met 2 elektrische collega’s met zeer verschillende rollen. De eerste, van 66 pk, ondersteunt de 4-pitter en kan actief blijven tot 135 km/u, terwijl de tweede, van 31 pk, fungeert als generator en energie terugwint tijdens het vertragen om de batterij op te laden. De accu, die onder de achterbank is geplaatst, biedt een capaciteit van 9,8 kWh en het cumulatieve vermogen bedraagt ​​160 pk. Renault heeft met de transmissie een relatief klassiek recept op smaak gebracht: een automatische 6-traps klauwunit zonder koppeling die tot doel heeft de wrijving te verminderen, de compactheid te optimaliseren en tegelijkertijd 15 mogelijke combinaties biedt.

Voor een grondige beoordeling besloot ik hem te vergelijken een van de referenties van het segment: de Kia Niro Plug-In. Uitgebracht in 2018 en met een technische fiche die breed wordt gedeeld binnen de groep die het merk vormt met Hyundai, is het een concept dat zichzelf inmiddels ruimschoots heeft bewezen. Aan de thermische kant is er een 1.6 GDI Kappa 4-cilinder die werkt volgens de Atkinson cyclus en die 105 pk ontwikkelt. Hij is gekoppeld is aan een 6 versnellingsbak met dubbele koppeling. Aan de elektrische kant wordt een permanent magneetmotor van 60,5 pk aangedreven door een lithium/ion polymeer batterij met een capaciteit van 8,9 kWh, voor een cumulatief vermogen van 141 pk.

Maar 3 jaar in de wereld van elektrificatie van auto’s is een eeuwigheid. Kan de oudste opzij worden geduwd door de nieuwkomer? Dit is wat we zo meteen zullen zien. De Kia is 12 cm langer, maar dit verschil wordt teruggebracht tot 6 cm qua wielbasis en de Renault profiteert van een standaard verschuifbare achterbank. Op papier lijkt het spel redelijk gelijk op te gaan, maar in werkelijkheid gebeurt dat niet. Ja, voor achterpassagiers is er in de Fransman merkbaar minder knieruimte dan in de Koreaan. Maar juist ter hoogte van het hoofd is het verschil het meest voelbaar met een veel forsere hoofdruimte in de Niro, ondanks dat de Captur 3 cm hoger is.

Voor wat betreft het kofferbak volume: de verschuifbare achterbank van de Renault kan de achterstand op de Kia beperken door van 265 naar 379 liter te gaan door deze maximaal naar voren te schuiven (maar daardoor wordt hij bijna onbruikbaar voor het vervoeren van passagiers). De Kia biedt steevast 324 liter. De Niro herwint evenwel het voordeel in 2-zits configuratie door te klimmen naar 1.322 liter, tegen 1.118 liter voor de Captur.

Voorin heeft de tweede generatie Renault Captur (die getest werd in Intens uitvoering) serieuze vooruitgang geboekt op het gebied van afwerking in vergelijking met zijn voorganger en dit wordt vooral benadrukt door dit originele en moderne dashboard met zijn centrale scherm in portretformaat. De Kia Niro DynamicPlus Line doet het wat minder goed qua materiaalkeuze en is veel klassieker in zijn presentatie, maar het interieur is zo ruim dat menigeen dit minpunt voor lief zal nemen.

Met meer dan 5.000 euro verschil tussen onze 2 hoofdrolspelers in het voordeel van de Captur (33.590 euro versus 38.895 euro) begint de Niro dit testonderdeel met een heel duidelijk nadeel. Door zijn extreem genereuze standaarduitrusting moet Renault zich echter verdiepen in de optielijst om op vergelijkbaar niveau uit te komen. Het zal dus nodig zijn om het Techno pakket aan te vinken (800 euro) voor de frontradar, het grote scherm van 9,3 inch, het navigatiesysteem en de achteruitrijcamera, evenals het Easy Drive pakket (900 euro) voor de adaptieve cruise controle, het Leer pakket (1.250 euro) en een smartphone-oplader (250 euro). Deze toevoegingen verminderen het prijsverschil tot afgerond 2.000 euro, maar nu met een voordeel qua uitrusting ten gunste van de Fransman met zijn grote digitale instrumentarium, zijn dodehoekdetector en zijn verschuifbare achterbank.

Onze 2 hoofdrolspelers staan voor wat betreft de officiële prestatiecijfers op gelijke voet, of het nu gaat om consumptie of de elektrische actieradius. Die constatering geldt ook voor de werkelijke situatie met een gemiddeld benzineverbruik van 5,0 liter per 100 km en ongeveer 50 mogelijke kilometers zonder het starten van de verbrandingsmotor dankzij een batterij ongeveer 9 kWh. Met zijn peddels aan het stuur die de energieterugwinning bij het vertragen regelt, is het echter heel gemakkelijk mogelijk om meer dan een halve liter aan het stuur van de Niro te winnen. Maar voor wat betreft het totale kostenplaatje kan je niet om het feit heen dat de Renault Captur E-Tech Plug-In duizenden euro’s goedkoper is dan de Kia Niro Plug-in.

Met 160 pk voor de Renault versus 141 pk voor de Kia, in combinatie met een massaverschil van rond de 30 kilo, suggereert dit dat de Captur in pure acceleratie de Niro grotendeels moet kunnen domineren. Met de stopwatch in de hand gebeurt dat ook, maar het verschil is in de praktijk niet zo belangrijk dat je misschien denkt. De Fransman is zeker iets levendiger, met een ‘0 tot 100 km/u tijd’ van 10,1 seconden, oftewel 7 tienden minder dan de Koreaan, maar de laatste biedt een iets krachtigere tussenacceleratie dankzij 50 Nm extra koppel en zijn versnellingsbak met dubbele koppeling, die sneller reageert dan de complexe geautomatiseerde box van zijn rivaal, die af en toe een beetje aarzelt. De Niro biedt ook een overtuigender regeneratiesysteem met 3 niveaus. De peddels aan het stuur van de Captur zijn bedoeld voor de eenvoudige B stand van de Renault transmissie, wat een paar kilometer bespaart bij elektrisch rijden door enkele ecologische concepten te implementeren.

Ondanks een klein verschil in accucapaciteit van rond de 0,9 kWh in het voordeel van de Captur, lijkt de actieradius erg op elkaar (rond de 50 km) en zijn de oplaadtijden ook extreem aan elkaar gewaagd aangezien dit proces ongeveer 3 uur duurt. Qua rijgedrag scoort de Renault punten door een beter compromis te laten zien tussen dynamiek en comfort, waarbij de Niro de cursor dichter bij de tweede plaatst ten koste van de rij precisie. Uiteindelijk gaat het om een nuance verschil, maar de Koreaan biedt een grotere algemene homogeniteit en een bijzonder overtuigend hybride systeem dat hem de overwinning bij dit onderdeel bezorgt.

 

Conclusie

Voor een debutant in de wereld van plug-in hybride auto’s doet Renault het bijzonder goed met deze formidabele Captur E-Tech Plug-in, want hij biedt opmerkelijke prestaties, een hoge graad van efficiëntie, een overtuigend weggedrag en een uitstekende prijs:kwaliteit verhouding. Het E-Tech-systeem biedt echter minder plezier dan dat van Kia en de Niro Plug-in Hybrid is bovendien veel ruimer, wat hem uiteindelijk met een zeer kleine voorsprong de overwinning oplevert.

Reageren is niet mogelijk.