Zó gaat de Ioniq 5 worden

0

In februari onthult Hyundai de Ioniq 5. Echter niet onder de eigen merknaam. Ioniq wordt voor Hyundai namelijk het nieuwe label. Onder deze naam zal er een complete modellenlijn aan volledig elektrische auto’s aangeboden gaan worden. De Ioniq 5 bijt de spits af. In de komende 3 jaar verschijnen daarnaast de Ioniq 6 en Ioniq 7 op de markt.

De Ioniq 5 is het eerste model dat gebaseerd is op het Electric-Global Modular Platform (E-GMP) van de Hyundai Groep (waartoe ook Kia behoort). Deze recent onthulde basis zal gebruikt gaan worden voor de volgende generatie elektrische auto’s uit Zuid Korea. Doordat E-GMP volledig schaalbaar is, kan het worden gebruikt voor verschillende voertuigsegmenten. De Ioniq 5 wordt een cross-over, de Ioniq 6 een sportsedan (op basis van de conceptstudie EV Prophecy) en de Ioniq 7 een SUV met 3 rijen zetels. Dit trio valt in respectievelijk het C-, D- en E- segment.

Deze plaagafbeeldingen moet de buitenwereld op het puntje van hun stoel doen zitten voor wat komen gaat. De voorzijde van de Ioniq 5 wordt gesierd door een matrix van op pixels geïnspireerde verlichting, als verwijzing naar de digitale technologie in de auto. Het is ook het eerste model van de Hyundai Groep dat voorzien is van een schelpvormige motorkap, die doorloopt over de volledige breedte van de neus en daarmee zorgt voor een strakke hightech look. Als basis van de Ioniq 5 diende de Hyundai 45 EV conceptstudie, op zijn beurt een retro interpretatie van de Pony uit 1974.

Hyundai kiest bij de Ioniq 5 naar eigen zeggen voor een milieuvriendelijke kleur-materiaalafwerking (Color Material Finish; CMF). SangYup Lee, senior vice president en hoofd van het Hyundai Global Design Center zegt over het ontwerp: “Het interieur is opgebouwd uit milieuvriendelijke materialen, wat onze toewijding aan het bieden van nieuwe, duurzame en geavanceerde mobiliteitsoplossingen illustreert. Ons nieuwe merk Ioniq, dat speciaal voor elektrische auto’s is bestemd, gaat als eerste met de ‘5’ de relatie van de klant met zijn auto vernieuwen. Dat zal zorgen voor een nieuwe norm die als referentie zal dienen voor elke nieuwe elektrische auto en diens design”.

De lichtmetalen velgen zijn 20 inch groot. Voor C segment begrippen is de Ioniq 5 een forse auto, maar niet groter dan de Skoda Octavia. De lengte is 4,64 meter, de breedte 1,89 meter en de hoogte 1,6 meter. De wielbasis bedraagt liefst 3 meter. De Ioniq 5 zal worden aangeboden met 2 batterijtypes: 58 kWh en 73 kWh. Daarmee is een actieradius van respectievelijk 450 km en 550 km mogelijk (gemeten volgens de WLTP norm). De 2 elektromotoren zijn goed voor een systeem vermogen van 313 pk. Doordat op elke as een exemplaar is geplaatst, is vierwielaandrijving standaard. De Ioniq 5 kan in 5,2 seconden naar 100 km/u accelereren. Opladen (AC) kan 3-fasen met 11 kW en naar keuze met 400 volt of 800 volt. Het is mogelijk om de accu van 10 procent naar 80 procent te brengen in slechts 18 minuten. Na 5 minuten opladen is er 100 kilometer aan actieradius beschikbaar. In het dak zitten zonnepanelen om de actieradius te vergroten.

De Ioniq 5 moet dit jaar al in de showrooms arriveren. Hyundai zal onder eigen merknaam modellen blijven verkopen met een hybride, plug-in hybride of elektrische aandrijflijn In vergelijking met de 45 EV conceptstudie die in september 2019 tijdens de IAA van Frankfurt debuteerde, heeft de hier getoonde productieversie iets andere koplampen gekregen. De voorbumper werd ook hertekend. Uiteraard zijn er ook zijspiegels, al maken die gebruik van kleine camera’s. De Ioniq 5 staat zoals gezegd op 20 inch lichtmetalen velgen met een bijzonder en volgens zijn scheppers aerodynamisch ontwerp. De achterlichten zijn net als die van de 45 EV concept studie uit kleine LED egmenten opgebouwd en centraal op de bips staat de trots de modelnaam ‘Ioniq 5’ vermeld. Opvallend is dat er toch Hyundai logo’s op de ‘5’ zitten. Ioniq lijkt daarmee meer een modelfamilie te worden in de geest van de EQ modellen van Mercedes-Benz en de i versies van BMW.

 

Reageren is niet mogelijk.