Exclusief: Aan boord van de nieuwe Toyota Yaris Cross

0

Dit jaar lanceert Toyota de Yaris Cross, een zogeheten Urban SUV die onder andere de Renault Captur en de Peugeot 2008 zal uitdagen. Het Japanse merk doet momenteel in het segment voor avontuurlijke auto’s goede zaken met de C-HR en de RAV4, maar een compacter en vooral goedkoper model zou in het gamma niet misstaan. Die rol gaat de Yaris Cross op zich nemen. Hij zal net als de Yaris hatchback in Frankrijk worden gemaakt. Met dit model deelt hij het onderstel en veel techniek, waaronder de hybride aandrijflijn. Exclusief voor de Yaris Cross, en tamelijk uitzonderlijk voor het B segment, is de vierwielaandrijving waarmee hij optioneel leverbaar wordt.

De markt voor Urban SUV modellen explodeert momenteel en de hoofdrolspelers zijn legio: Renault Captur, Volkswagen T-Cross, Ford Puma, Nissan Juke … om nog maar te zwijgen van de modellen die flirten met het hogere segment, zoals de Peugeot 2008. Dat maakt het extra merkwaardig dat Toyota zo lang afwezig was in dit deel van de markt. Vreemd, want als wij terug in de tijd gaan, dan zullen wij ons herinneren dat het Japanse merk in 2009 al de Urban Cruiser aanbood. Dit model heeft in Europa echter nooit een deuk in een pakje boter weten te slaan. De in Japan gebouwde Urban Cruiser was echter te duur vanwege de ongunstige wisselkoersverhouding tussen de yen en de euro. Ook zijn weinig sportieve uitstraling hielp niet mee.

Nu onderneemt Toyota een nieuwe poging met de in de eurozone gebouwde Yaris Cross. Het is een wat fantasieloze naam, maar wellicht willen de Japanners maximaal munt slaan uit de naamsbekendheid van de Yaris hatchback. Toch zou het model in mijn ogen wel een specifieke naam verdiend hebben want de SUV beschikt over een heel eigen esthetiek en doet helemaal niet denken aan de gewone Yaris. De Cross versie onderscheidt zich dus volledig en beschikt over een uiterlijk dat onmiskenbaar past bij een avonturier. Zo komen wij de afgeplatte wielkasten en de massieve achterstijlen ook tegen bij de RAV4. De grille is eveneens een interpretatie van die van deze grote broer.

Maar er zijn ook verschillen. Zo heeft de Yaris Cross nadrukkelijk een bolvormig uiterlijk. Aan de achterkant speelt Toyota de trendy kaart met een doorlopende band tussen prominente lichtunits. Het Yaris Cross is 4,18 meter lang en daarmee 24 centimeter groter dan de hatchback, met name door een verlengde overhang achter (+ 18 cm), wat impact heeft op het volume van de kofferbak (daar kom ik later op terug). Het is ook 2 centimeter (1,77 meter) breder en 9 centimeter (1,56 meter) hoger. Merk op dat de bodemvrijheid met 3 centimeter is vergroot. Alleen de wielbasis is identiek (2,56 meter), wat een gelijkwaardige interieurruimte zou kunnen voorspellen …

Terugkomend op de kofferbak heeft die van de Yaris Cross een inhoud van 397 liter (327 liter in de vierwielaangedreven versie) met een dubbele bodem en een onverwachte modulariteit: het vloer kan worden opgedeeld in 2 compartimenten. De leuning van de achterbank kan worden neergeklapt in 40/20/40 verhouding. Dat is behoorlijk zeldzaam in het Urban SUV segment.

Het dashboard van de SUV neemt de indeling en het meubilair van de recente Yaris hatchback over, maar met een paar unieke details. Aan boord zullen mensen die al achter het stuur van een nieuwste generatie Yaris hatchback hebben gezeten, niet teleurgesteld zijn. Inderdaad, het meubilair en de presentatie zijn vergelijkbaar. Er zijn echter zoals gezegd ook een paar dingen die verschillen. Zo kan het touchscreen van het infotainment systeem hier een afmeting van 9 inch bereiken, tegen 8 inch voor de hatchback.

De luxueuzere uitvoeringen zijn uitgerust met een 7 inch digitaal instrumentarium, voor de Dynamic versie is er sprake van dezelfde presentatie als bij de Yaris hatchback.Nog een ander verschillend element: bij de 4×4 versies zorgt een kleine draaiknop tussen de voorstoelen ervoor dat de tractie kan worden aangepast aan het oppervlak karakter van de grond.Voor het overige blijven de opbergvakken, met name onder het hoofdscherm of voor de versnellingspook, behouden. Het exemplaar van de Yaris Cross dat hier op de foto’s is te zien, is een preproductie model, maar hij vertoont niettemin een goede materiaalkwaliteit. De deurpanelen zijn bekleed met een stoffen die zowel visueel als ‘aanvoelend’ een mooie uitstraling hebben.

Aan de achterzijde is de voor passagiers gereserveerde ruimte correct gezien de wielbasis van 2,56 meter. Passagiers zullen (Toyota C-HR, lees jij mee?) dus niet het gevoel hebben dat zij opgesloten zitten; een effect waaraan ook het enorme vaste panoramadak (standaard op de Launch Edition) bijdraagt. Achterin meereizen in de Yaris Cross zal dus geen straf zijn: de voetruimte is perfect en de zitting is lang genoeg om een ​​goede ondersteuning voor de dijen te bieden. Alleen de hoofdruimte is beperkt. Dat is dan weer de keerzijde van de aanwezigheid van het eerder genoemde panoramadak. Zelfs de centrale zitpositie blijft acceptabel: het zitvlak is zeker steviger dan bij de andere zitplaatsen, maar de passagier aldaar wordt niet gehinderd door een imposante tunnel, ook niet bij de 4×4 versies. Het enige echte nadeel is de imposante omvang van de hoofdsteunen.

De Yaris Cross wordt in Nederland enkel leverbaar met een hybride aandrijflijn die goed is voor 116 pk. Toyota denkt dat dit voldoende vermogen is voor het segment aangezien het merendeel van de concurrentie tussen de 95 pk en 115 pk sterk is. Er zijn 2 versies beschikbaar: voorwielaandrijving of 4×4. Voor het mechanische gedeelte deelt de Cross zijn technische basis (genaamd TNGA-B) met de Yaris hatchback. Het hybride systeem bestaat uit een 3 cilinder 1,5 liter benzine unit (van 92 pk) die gekoppeld is aan een elektromotor die 80 pk levert.

Toyota heeft er echter dus ook voor gekozen om zijn Urban SUV met tractie rondom aan te bieden. De 4×4 optie is gecreëerd door een 5 pk sterke elektromotor op de achteras toe te voegen. De CO2-uitstoot ligt daardoor wel marginaal hoger: Toyota kondigt in de WLTP cyclus 102 gram / km voor de voorwielaangedreven uitvoering aan en 107 gram voor de 4×4 versie. Wat betreft de batterij, deze maakt gebruik van lithium/ion technologie en heeft een zeer lage capaciteit (4,3 Ah). Merk op dat het 4×4 systeem voornamelijk van nut is op gladde wegen of in moeilijk begaanbaar terrein. Het werkt alleen bij lage snelheid: boven de 70 km/u wordt de Yaris Cross weer puur een voorwielaangedreven auto. Het rijplezier zal ook aanzienlijk verschillen: de voorwielaangedreven versie heeft een torsie as achter, terwijl de Yaris Cross 4×4 een multi-link element krijgt.

In zijn geboorteland, wat dus Frankrijk is en niet Japan, gaat de Yaris Cross ruim 3.000 euro meer kosten dan de hatchback versie. Verder wordt er qua uitrusting op een hoger niveau ingestapt (Dynamic in plaats van Comfort of Active). Dat betekent enerzijds dat zaken als automatische airconditioning, een elektrische parkeerrem, een achteruitrijcamera, handsfree toegang & starten standaard zijn, evenals compatibiliteit met Apple CarPlay plus Android Auto. Maar het levert ook een factuurbedrag van 27.995 euro op. Dat is voor instapbegrippen in dit segment beslist stevig. Het is mogelijk om de Yaris Cross te verfraaien met een Head-up display, een automatisch parkeersysteem dat de besturing regelt, evenals de snelheid van de auto, of zelfs met een elektrische en handsfree te bedienen achterklep. Toyota zal op 2 april de bestelboeken openen voor de lanceringseditie (Launch Edition). Daarvan komen er vanaf september een paar honderd exemplaren voor Nederland beschikbaar. De rest van het assortiment zal vanaf mei besteld kunnen worden.

 

Conclusie

Toyota steekt zijn ambities met deze SUV die in Valenciennes zal worden geproduceerd niet onder stoelen of banken. Het merk is namelijk van plan om zijn model toe te laten treden tot de top 5 van best verkopende aanbiedingen in het B SUV segment in Europa. De plaatsen aldaar worden momenteel bezet door de Renault Captur, Peugeot 2008, Volkswagen T-Roc, Hyundai Kona en Ford Puma. Maar dat weerhoudt Toyota er niet van om al op het succes van zijn nieuwe model te anticiperen door de overdracht van een deel van de productie van de Yaris hatchback naar haar fabriek in het Tsjechische Kolin (waar momenteel de Aygo van de band rolt) voor te bereiden.

 

Reageren is niet mogelijk.