Renault Mégane E-Tech Electric: zo ziet hij eruit

0

Renault heeft de eerste beelden gepubliceerd van een preproductie exemplaar van de elektrische Mégane E-Tech. De groene Fransman heeft een actieradius van 450 km.

De nieuwe elektrische Mégane E-Tech, ook wel MéganE genoemd (uit te spreken als Mégane-i), gaat de laatste fase van zijn ontwikkeling in. In dit kader maken 30 preproductie exemplaren zich klaar om de weg op te gaan, met Renault ingenieurs achter het stuur, die de afstelling van de aandrijflijn en het onderstel zullen kunnen verfijnen.

Het prototype op de foto’s is gedecoreerd met een lichte camouflage. Scoop jagers hebben dus het nakijken! Het zelf vrijgeven van foto’s van een prototype is een strategie die we inmiddels kennen van andere automerken, waaronder BMW, maar voor Renault is het nieuw. Op de Mégane E-Tech Electric zal ook het nieuwe logo van de firma debuteren. Voor verrassingen zorgt dit beeldmateriaal evenwel niet om de Mégane eVision conceptstudie, gepresenteerd in oktober 2020, al een duidelijke indruk gaf van wat wij zouden kunnen verwachten.

De 4,21 meter lange Mégane E-Tech Electric wordt korter dan de gewone, thermische Mégane, en doet enigszins denken aan een grote Clio. De grepen van de achterportieren bevinden zich in de C stijl. De zeer dunne koplampen met led techniek zijn afgewerkt met een unieke ‘Z’ licht signatuur. Eronder bevindt zich een uitloper met conventionele verlichting. Het in de vorige alinea genoemde logo trekt duidelijk de aandacht. Aan de achterkant zijn de led lichten via het nieuwe logo van het merk met elkaar verbonden. De Mégane E-Tech Electric zal het eerste model van Renault zijn die dit styling detail ontvangt. Kunststof aankleding rond de wielkasten en in de bumpers moeten de groene Fransman de uitstraling van een cross-over geven.

De MéganE wordt gelanceerd met een elektrische unit van 217 pk en 300 Nm. Renault bevestigt de aanwezigheid van een 60 kWh batterij, voor een bereik van 450 km volgens de nieuwe WLTP cyclus. Het maximale laadvermogen lijkt gezien de sticker op de getoonde auto 160 kW te bedragen. De Renault is gebaseerd op het samen met Nissan ontwikkelde CMF-EV platform dat ook voor diverse andere elektrische modellen van de alliantie gebruikt gaat worden. De Mégane E-Tech Electric wordt geproduceerd in Frankrijk, in Douai. De leveringen starten begin 2022, maar hij zal nog dit jaar officieel worden onthuld, mogelijk in september op de IAA van München.

Renault gaat in Frankrijk een autonome eenheid voor de productie van elektrische voertuigen oprichten om zo haar positie op de Europese markt te versterken. Het gaat om een initiatief van de nieuwe baas van de autofabrikant, Luca de Meo. Die heeft voor Renault sowieso een grootscheepse herlanceringsstrategie gelanceerd onder de naam Renaulution. Een centraal element van dit plan, de elektrificatie van het gamma, zal een nieuwe aanpak vergen die de afhankelijkheid van externe of niet-exclusieve leveranciers beperkt en die de productieflexibiliteit verhoogt. Daarom richt Renault een speciaal centrum op in Frankrijk voor de productie van elektrische auto´s.

Dit plan omvat 3 productiesites die samengebracht zullen worden in één entiteit. Het gaat daarbij om bovengenoemde fabriek in Douai en om de vestigingen in Maubeuge en Ruitz. Als afzonderlijke juridische entiteit zou dit centrum de vakbondsbesprekingen over de lonen en arbeidsvoorwaarden in de 3 productievestigingen vergemakkelijken. In Maubeuge wordt reeds de elektrische variant van de Kangoo geproduceerd.

De oprichting van de aparte juridische entiteit moet de onderhandelingen met de vakbonden en leveranciers over de productie van de toekomstige elektrische Renault 5 in Frankrijk vergemakkelijken. De Meo wil hiermee het scenario van de Dacia Spring, die in China wordt gebouwd, vermijden. Productie in een ver land zorgt altijd voor extra risico´s, met name als men afhankelijk is van niet-exclusieve Aziatische leveranciers. Die maken momenteel gebruik van hun virtuele monopolie op de markt voor batterijen en elektronische chips om het onderste uit de kan te halen, ten koste van de autofabrikanten.

Renault, dat in financieel zwaar weer verkeert na vorig jaar 8 miljard euro verlies te hebben geleden, heeft een door de staat gegarandeerde lening van 5 miljard euro gekregen om de pandemie periode te doorstaan. In ruil daarvoor oefent president Emmanuel Macron druk uit op de Franse autofabrikant om ervoor te zorgen dat er in Frankrijk zoveel mogelijk banen behouden blijven en dat er geen fabrieken gesloten worden. De Meo moet dus dure werkkrachten uit eigen land inzetten voor de bouw van de Mégane E-Tech Electric. Om dan toch geld te kunnen verdienen (Volkswagen lijdt verlies op de in Duitsland geproduceerde ID.3 en ID.4), dient dit model over een echte toegevoegde waarde te beschikken zodat het concurrentievermogen maximaal is. Hopelijk is de Mégane E-Tech Electric daar sexy genoeg voor.

 

Reageren is niet mogelijk.