Veelzijdige allemansvriend: test Toyota Yaris Cross Prototype

0

Waarom deze test?

Toyota keert na de geflopte Urban Cruiser terug naar het segment van de kleine SUV modellen met de nieuwe Yaris Cross. Het is een veelzijdige auto met een zeer complete hightech uitrusting. Maar weet deze Toyota ook al rijdend indruk te maken? Deze test van een prototype van de Yaris Cross geeft een eerste antwoord op die vraag.

 

Wat voor auto’s is het?

De SUV rukt op. Dat is ook bij Toyota genoegzaam bekend en de Japanse autofabrikant speelt daar op in met modellen als de C-HR, RAV4 en sinds kort ook de Highlander. Maar in de klasse van de zogeheten SUV, waar de consument doorgaans al kan instappen voor minder dan 25 mille, schittert Toyota door afwezigheid. Die lacune in het gamma gaat nu opgevuld worden met de Yaris Cross, oftewel een ‘Yaris op stelten’. Toyota had het model eigenlijk ook wel een eigen naam kunnen geven (B-HR of RAV2?), maar blijkbaar wil de autofabrikant met de nieuweling meesurfen op de naamsbekendheid van de gewone Yaris. En er is ook wel wat voor te zeggen om het te houden bij enkel de toevoeging ‘Cross’ want onderhuids is het model identiek aan de gewone Yaris. Dat geldt (dus) ook voor de wielbasis. De Yaris Cross is wel een stukje langer en hoger: respectievelijk 4,18 meter en 1,56 meter versus 3,94 meter en 1,46 meter. Ook het design wijkt duidelijk af van de gewone Yaris want de Cross versie beschikt over een intimiderende muil en meer gespierde, viriele lijnen. Ook de bodemvrijheid is groter.

Toyota arriveert laat op het ‘Urban SUV’ feestje. Dat was in 2016 ook al een segment hoger het geval met de C-HR. Maar dat model wist toch alle aandacht op zich gericht te krijgen met een markant design. De Yaris Cross is wat dit betreft minder grensverleggend, maar compenseert dat in technisch opzicht. Zo behoort vierwielaandrijving tot de mogelijkheden; in de klasse waarin de nieuwe Toyota gaat opereren een zeldzaamheid. Ook een hybride aandrijflijn is nog geen dagelijkse kost. Maar wij hebben het hier over Toyota dat beide technologieën bijzonder goed beheerst.

De Yaris Cross is gebaseerd op het TNGA-B platform van de jongste Yaris. Dit betekent dat hij leverbaar wordt met dezelfde hybride aandrijflijn. Die bestaat uit een op benzine lopende 3-pitter van 1,5 liter. Inclusief de assistentie van de elektromotor levert dat een systeemvermogen van 116 pk op. De vierwielaangedreven variant AWD-i voegt daar nog een klein motortje van 5,5 pk op de achteras aan toe. Dat wordt actief wanneer de voorwielen grip verliezen of wanneer de bestuurder voor een specifieke rij modus kiest waarin vierwielaandrijving wordt geactiveerd. Als transmissie fungeert een e-CVT automaat. In ons vlakke land ziet de importeur onvoldoende afzetmogelijkheden voor de AWD-i uitvoering, maar de Yaris Cross kan wel besteld worden met enkel de 1,5 liter benzinemotor onder de kap. Dat scheelt ruim 2 mille.

 

Is het wat?

Toyota heeft geen wereldfaam verworven om zijn gezellige interieurs. De Yaris Cross doet dat beeld niet wankelen. De klant krijgt dus een weinig spraakmakende cockpit zonder verrassingen. Het interieur is weliswaar functioneel, maar ook enigszins deprimerend omdat de kleur zwart dominant aanwezig is. Dat neemt niet weg dat het instrumentarium en bedieningsorganen perfect leesbaar zijn. In ergonomisch opzicht klopt de Yaris Cross ook als een bus. Alles is mooi ingedeeld en elke knop ligt op natuurlijke wijze in de hand. Het grote, centraal op het dashboard geplaatste aanraakscherm kent een eenvoudige menustructuur waardoor je zonder stress door de mogelijkheden van het multimediasysteem bladert. Daaronder zit een bergvak voor een smartphone met een inductie laadvlak. Het geheel is zorgvuldig geassembleerd en tijdens de test verstoorde geen enkel kraakgeluid de rust, zelfs niet op pokdalige wegen.

Bij de duurdere versies heeft Toyota gekozen voor een deurbekleding dat is vervaardigd van recyclingmateriaal. Dat vrolijkt de boel een klein beetje op, met name als de bovenkant van het dashboard in champagnekleur is uitgevoerd. Altijd handig zijn de talrijke bergvakken, die eveneens goed geplaatst zijn en waarmee kan worden voorkomen dat het in de Yaris Cross een bende wordt. De Yaris Cross onderscheidt zich van de concurrentie door zijn zeer eigentijdse uitrusting, met vanaf de basisversie automatische airconditioning, een elektrische parkeerrem, een achteruitrijcamera, sleutelloos ontgrendelen & starten en compatibiliteit met zowel Android Auto als Apple CarPlay. Als optie is een Head-up display leverbaar, evenals een automatische parkeerhulp die de handeling in 30 seconden afrondt (de beste tijd in zijn segment) of een elektrisch bedienbare achterklep met ‘kick sensor’. Wanneer er voor het multimediasysteem gekozen wordt voor een scherm van 9 inch (7 inch is standaard), dan beschikt de Yaris Cross ook over een permanente internetverbinding dankzij een geïntegreerde SIM kaart waarvan de factuur de eerste 4 jaar door Toyota wordt betaald. Dat maakt het mogelijk om de software en de navigatiegegevens op regelmatige basis te updaten.

De kleinste SUV van Toyota heeft een aangename zitpositie, zelfs voor grotere mensen. Ook achterin is er voldoende plaats, wat best verrassend is gezien het compacte formaat van deze auto. Toyota spreekt zelf over een “big small package” en daar is geen woord van gelogen. De achterbank leuning is in 40:20:40 verhouding opgedeeld in 3 stukken en de kofferbak biedt een mooi volume van 397 liter (327 liter voor de AWD-i variant) met daarboven een zeer praktisch plooibaar afdekscherm.

Van 116 pk kan je naar de huidige prestatiemaatstaven geen wonderen verwachten en daar zorgt de Yaris Cross onderweg dan ook niet voor. Maar de eerder bescheiden sprintkracht past prima bij het karakter van deze Toyota. De Yaris Cross moet het vooral hebben van zijn comfort en handelbaarheid in stedelijke omgevingen. Het rijgedrag is dan zelfs een vleugje speels, reden waarom de ingenieurs van Toyota claimen dat haar nieuwste creatie “fun to drive” is. Dat zou met name gelden voor de AWD-i variant die achter geen torsie as heeft maar een multi-link wielophanging. Die upgrade kunnen wij in Nederland ons dus niet laten smaken. Toyota geeft voor de Yaris Cross 1.5 Hybrid een gemiddelde CO2 uitstoot van 103 à 110 gram op. Gemiddeld verbruikte ik tijdens de test 4,7 liter benzine per 100 km. Met een tankinhoud van 36 liter kan je dus genieten van een rijbereik van meer dan 750 kilometer.

 

 

90%
90%
Awesome

Conclusie

De Yaris Cross is langer, hoger en breder dan de gewone Yaris en biedt logischerwijs dus ook meer interieurruimte. Dat is welkom, want als hatchback is het modeltype wat krapjes achterin. Daardoor is de Yaris Cross beter geschikt om de rol van 'enige auto in het huishouden' op zich te nemen. Hij is een tamelijk volwaardige gezinswagen die zich zeer in zijn element voelt in de stad. Dat maakt de Yaris Cross ook aantrekkelijk voor consumenten die geen zin hebben om in een slagschip te rijden.

De veelzijdige Yaris Cross verleidt verder met een complete (hightech) uitrusting. In dit opzicht kan hij zich prima meten met grotere en duurdere SUV modellen. Hij is comfortabel en biedt een veilig weggedrag. Jammer is dat het interieur wat somber en kil oogt.

  • 9
  • Beoordelingen door bezoekers (35)
    7

Reageren is niet mogelijk.