Mercedes schrapt uitrusting in ruil voor een lagere prijs

0

Als gevolg van het tekort aan halfgeleiders kiest Mercedes er voor om bepaalde modellen af te leveren met minder uitrusting dan in de specificaties staat. Ter compensatie kan de klant dan niet alleen rekenen op een lagere prijs, maar ook op ‘acceptabele’ levertijden.

Als gevolg van de halfgeleidercrisis worden alle autofabrikanten momenteel geconfronteerd met levertijden die hoog oplopen. Maar niet allemaal gaan ze daar op dezelfde manier mee om. Zo kiest Mercedes er voor om sommige modellen met een incomplete uitrusting te leveren in plaats van het risico te lopen klandizie te verliezen. Klanten krijgen daardoor dus een kalere auto, maar wel voor een lagere prijs.

Volgens een woordvoerder van Mercedes hebben klanten die een van de modellen in kwestie hebben besteld, de keuze: ofwel vasthouden aan hun oorspronkelijke bestelling met alle gevolgen voor de levertijd van dien, of ze een auto in ontvangst die bepaalde uitrusting mist in ruil voor een prijsverlaging. De derde optie is om af te zien van de aankoop (zonder boetebedrag). Deze oplossing doet denken aan die van Porsche, dat eveneens aanbiedt om auto’s te leveren met minder uitrusting dan de klant besteld had. Deze autofabrikant geeft echter geen korting, maar klanten krijgen de mogelijkheid hun auto achteraf te laten updaten. Als zij daar geen gebruik van maken, dan beperkt het voordeel bij Porsche zich dus tot een relatief korte levertijd.

De initiatieven van Mercedes en Porsche werpen te vraag op of moderne auto’s niet te veel toeters en bellen hebben. Het kan er toe leiden dat sommige fabrikanten een ‘back to basics’ filosofie gaan ontwikkelen voor nieuwe modellen. Oftewel dat een Mercedes weer net zo ‘kaal’ wordt als een bestelbus uit de jaren tachtig. Een woordvoerder van deze autofabrikant laat in het midden of dat gaat gebeuren, maar zegt wel: “Vanwege de effecten van het huidige wereldwijde leveringsprobleem voor bepaalde halfgeleidercomponenten, zijn er momenteel apparatuurbeperkingen in verschillende modelseries. Dit resulteert ook in vertragingen in de levering”.

Concreet betekent dit voor klanten dat veel speciale (elektronische) apparatuur zoals grote infotainment systemen momenteel niet geconfigureerd kunnen worden voor nieuwe voertuigen. Dit geldt ook voor reeds bestelde auto’s. “Als klanten besluiten om voor een gereduceerde uitrusting te gaan, dan wordt de aankoopprijs aangepast aan de ontbrekende snufjes en hulpjes. Als klanten niet akkoord gaan met de uitrustingswijzigingen en het incomplete voertuig niet willen afnemen, zoeken wij samen naar andere, individuele oplossingen”, zo belooft de woordvoerder van de fabrikant.

Het is duidelijk dat deze situatie gevolgen heeft voor bestaande voertuigen. Natuurlijk, wat al op het erf van de dealer staat, zal zonder al te veel moeite verkocht kunnen worden, maar dat aanbod is eindig en uit zich nu in een enorme afzetdaling. Mercedes leverde van juni tot eind september 428.361 voertuigen af, oftewel 30,2 procent minder dan in dezelfde periode vorig jaar. Prestigieuze modellen worden momenteel bij voorkeur voorzien van de zeldzame chips bij Mercedes. Daar lijdt de beschikbaarheid van minder margerijke producten onder. Klanten die evenwel een exemplaar van de S klasse of een prestigieus model zoals de EQS besteld hebben, zitten evenwel op rozen.

 

Reageren is niet mogelijk.