Ford gaat zelf chips ontwikkelen

0

Ford gaat een strategische samenwerking aan met chipfabrikant GlobalFoundries. De 2 bedrijven gaan samen microchips voor auto’s ontwikkelen, maar delen verder weinig concrete details over de overeenkomst.

Ford en GlobalFoundries vormen een samenwerking die uiteindelijk kan leiden tot gezamenlijke chipproductie in de Verenigde Staten, aldus de 2 bedrijven. In het kader van de samenwerking zou ook de chipproductiecapaciteit voor Ford op korte termijn worden uitgebreid. Op de langere termijn willen de 2 bedrijven gezamenlijk R&D werkzaamheden uitvoeren voor verschillende high-end chipcategorieën die belangrijk zijn voor auto’s, bijvoorbeeld voor gebruik in autonoom rijdende voertuigen.

De 2 bedrijven melden verder weinig details. Zo is het niet bekend hoeveel geld met de samenwerking gemoeid is. Mogelijk investeert Ford bijvoorbeeld in productiecapaciteit bij GlobalFoundries, maar dat wordt niet concreet bevestigd. De samenwerking is een gevolg van de wereldwijde chiptekorten, waar ook veel autofabrikanten door zijn getroffen. Verschillende bedrijven, , waaronder Ford, hebben de productie van auto’s in de afgelopen periode stil moeten leggen vanwege die tekorten. De chiptekorten kosten de wereldwijde auto-industrie dit jaar 185 miljard euro, zo voorspelde AlixPartners in september.

Ford topman Jim Farley meldde eerder al dat het chiptekort “de grootste bevoorradingsschok” is die hij ooit heeft gezien. Het bedrijf geeft aan dat het nauwer betrokken wil raken bij de productie van chips door rechtstreeks zaken te doen met halfgeleiderfabrikanten. Met de samenwerking met GlobalFoundries is Ford een van de eerste grote automakers die een directe samenwerking aangaat met een chipproducent.

GlobalFoundries meldt dat Ford al chips kocht bij het bedrijf, maar dat de aanhoudende tekorten de 2 bedrijven dwongen om rechtstreeks met elkaar te praten en om een nauwere samenwerking aan te gaan. Ook andere chipmakers geven steeds meer prioriteit aan de autosector. Intel gaf eerder al aan dat het chips wil gaan produceren voor de autosector en ook Qualcomm werkt chips voor auto’s. Begin dit jaar gaf TSMC, de huidige marktleider onder ‘externe’ chipfabrikanten, aan dat het ook meer prioriteit wil geven aan het produceren van chips voor deze industrietak.

Reageren is niet mogelijk.