Kia steelt de Seoul Mobility Show met de nieuwe Niro

0

Op de 2-jaarlijkse autoshow van Zuid-Korea zijn tal van mondiaal opererende autofabrikanten aanwezig die duurzame, slimme en geavanceerde mobiliteit demonstreren om in het Aziatische land consumenten te lokken met toekomstige technologieën die zijn ontworpen om de door de pandemie getroffen auto-industrie nieuw leven in te blazen.

De Seoul Mobility Show biedt het podium voor 1 wereldpremière, 5 Aziatische premières en 14 Koreaanse premières van 6 verschillende lokale en buitenlandse merken. Ongeveer 100 autofabrikanten en mobiliteitsbedrijven uit 6 verschillende landen nemen deel aan de 10-daagse show die gelijktijdig plaatsvindt in Seoul en Ilsan, in de provincie Gyeonggi. De spotlights zijn dit jaar gericht op groene auto’s, zoals volledig elektrische en waterstofvoertuigen, die de snelgroeiende vraag naar nieuwe duurzame technologie weerspiegelen. Zij moeten de conventionele auto’s op fossiele brandstoffen vervangen. Van de 20 debutanten die het podium betreden, zijn er 13 van het volledig elektrische of hybride soort.

Voor de show onthulde autofabrikant Kia, die een thuiswedstrijd speelt, de geheel nieuwe Niro. Er is sprake van een wereldpremière. De tweede generatie Niro arriveert 5 jaar na de lancering van de modelreeks als de eerste hybride SUV van Kia. Met deze nieuwe versie wil Kia een vooraanstaande aanbieder van duurzame mobiliteit worden. “Als leverancier van duurzame mobiliteit zullen we bijdragen aan de ontwikkeling van onze klanten, de gemeenschap en de mondiale samenleving”, zegt Song Ho-sung, hoofd van de divisie Global Operations van Kia.

De geheel nieuwe Niro is ontworpen om praktisch, veilig en slim te zijn, zei de autofabrikant. De tweekleurige body is eenvoudig maar tegelijkertijd gedetailleerd en verfijnd dankzij een combinatie van glanzende en matte materialen. Zowel de volledig elektrische versie als de stekkerloze hybride uitvoering van de nieuwe Niro staan op het evenement tentoongesteld.

De Duitse autofabrikant Mercedes-Benz presenteerde ook nieuwe volledig elektrische voertuigen: de EQE, de Mercedes-AMG EQS 53 4MATIC+, de Concept EQG, de EQS en de EQB. Tijdens een persconferentie zei de president van Mercedes-Benz Korea, Thomas Klein, dat de autofabrikant de transitie naar elektrisch rijden wil versnellen door prioriteit te geven aan het ontwerpen van extra elektrische modellen. Die koerswijziging betekent dat er niet of nauwelijks meer geïnvesteerd gaat worden in nieuwe auto’s met een verbrandingsmotor. “De focus op elektrische auto’s is de enige manier voor ons bedrijf om een ​​succesvolle toekomst op te bouwen qua duurzame mobiliteit”. Uiterlijk 2025 wil de Duitse autofabrikant klanten in elke modelreeks een elektrisch alternatief aanbieden. De AMG EQS 53 4Matic, die in première ging in Azië, toonde een poging van Mercedes om de elektrische auto meer sexy te maken door hem op te peppen met oogverblindende functies, zoals de mogelijkheid om in 3,8 seconden van 0 naar 100 km/u te sprinten.

BMW Group Korea, dat het merk Mini onder zijn hoede heeft, exposeerde voor het eerst zijn conceptmodel Mini Strip in Azië, net als haar volledig elektrische voertuiggamma, de iX, i4, i3, iX3 en de Mini Electric. Met de Mini Strip wil de autofabrikant zijn imago veranderen in een duurzaam merk dat ruimte biedt aan verschillende levensstijlen. Ze werkten samen met de beroemde Britse ontwerper Paul Smith bij het ontwerpen van de auto. BMW zegt dat het vooral hoopt dat klanten een plezierige rijervaring hebben met de volledig elektrische voertuigen van het Beierse autoconcern. “De BMW Groep presenteert een nieuwe richting voor mobiliteit. Deze andere invulling willen wij ook gaan gebruiken om beter in te spelen op snel veranderende levensstijlen”, aldus Hang Sang-yun, CEO van BMW Group Korea.

Lee Ho-geun, een professor in autotechniek aan de Daeduk University, zegt dat automerken zich allemaal voorbereiden op de verschuiving naar een koolstof neutrale toekomst. “Auto-experts zeggen dat de overgang van de auto-industrie naar de markt voor volledig elektrische voertuigen onvermijdelijk is, aangezien overheden milieumaatregelen nemen. Daar komt nog bij dat, net zoals het ureumtekort in Zuid-Korea een paar weken geleden liet zien (ureum is nodig om een dieselmotor voldoende schoon te laten zijn, red.), meer autofabrikanten weten dat elektriciteit de oplossing is om de afhankelijkheid van fossiele brandstoffen te verminderen”.

Het evenement wordt dit jaar op een veel kleinere schaal gehouden dan eerdere shows, met minder autofabrikanten die deelnamen vanwege de pandemie.

 

Reageren is niet mogelijk.