Occasions waren nog nooit zo duur

0

De prijs van tweedehands auto’s is nog nooit zo hoog geweest, zo blijkt uit gegevens van diverse autoverkoop platformen. De oorzaak: de verkoop van nieuwe auto’s daalt al geruime tijd. Dat vertaalt zich na enkele jaren in minder aanbod op de occasionmarkt. En de auto’s die wel als tweedehands exemplaar beschikbaar komen, zijn vaak niet het type waar vraag naar is. Vooral voor de kleinere portemonnee wordt dat lastig.

Een tweedehands auto kost bij Autoscout nu gemiddeld 22.825 euro. Dat is ruim 16 procent meer dan een jaar geleden. Bij Autotrack kost een occasion gemiddeld 19.712 euro, wat zelfs bijna 20 procent meer is dan in april 2021. Dat tweedehands auto’s nu zo duur zijn, heeft meerdere oorzaken, zo bevestigt Paul de Waal van brancheorganisatie Bovag. “Wij Nederlanders verkopen al een aantal jaren niet meer zoveel nieuwe auto’s als wij voorheen deden, waardoor de instroom op de tweedehands markt terugloopt. Dat wordt nu nog erger door leveringsproblemen bij de fabrikanten”.

Een nieuwe auto gaat doorgaans 4 tot 5 jaar mee. Daarna wordt hij verkocht. Het gaat veelal om grotere auto’s die ook nog eens op diesel rijden. En dat is niet het soort voertuig waar de gemiddelde consument nu naar op zoek is. De Waal: “De consument wil liever een compact model met een benzinemotor. Vraag en aanbod matchen daardoor niet”. De voorraad occasions is nu ongeveer de helft van wat er aan andere jaren in showrooms en bij particulieren te koop stond. En de vraag naar tweedehandsjes is, mede door corona, alleen maar gestegen. De Waal: “Omdat het openbaar vervoer een tijd niet meedeed, ging men op zoek naar een gebruikte auto. De combinatie van die factoren zorgt voor hogere prijzen”.

De vraag is gewoon groter dan het aanbod, ziet ook Edwin Neijhoft, vestigingsmanager van Motorhuis. “Daar hebben wij ook door de coronatijd last van. Waar je vroeger 3 maanden wachtte op een auto, kan dat nu 6 maanden zijn. Vroeger had ik een aantal middenklasse auto’s op voorraad staan; nu moet ik daar apart naar op zoek”. De prijsstijging bij tweedehands auto’s is wel erg afhankelijk van het merk, zegt hij. “Vooral voor kleinere portemonnees wordt het lastig. Een tweedehands auto van 5.000 à 6.000 euro is nu gewoon niet te vinden. Op dat deel van de markt heerst echt wel schaarste”.

Verder helpt het ook als je een auto hebt die je kunt inruilen, zegt Neijhoft. “Een auto van 6 jaar oud levert nu nog evenveel op als vorig jaar. Daar zit nauwelijks verschil tussen. Het is dus best handig om je auto aan de showroom te kunnen verkopen”. Door het schaarsere aanbod heeft hij al weleens ‘nee’ moeten verkopen. “Natuurlijk zoeken we dan naar een alternatief, maar dat hangt dan ook erg af van de concessies die de klant wil doen”. Ook haalt Neijhoft veel auto’s uit het buitenland. “Je hebt overal wel een vorm van schaarste, maar het verschilt per land welke type en model auto daar schaars is”. De Waal onderschrijft dat: “Het is een feit dat er momenteel veel occasions uit het buitenland worden gehaald”.

Op de vraag hoe lang de prijzen nog zullen stijgen, kan De Waal “geen zinnig antwoord” geven. “Er zijn zoveel factoren van invloed. Het chiptekort is een van de oorzaken. Maar ook: wanneer is de extra vraag door corona ingehaald? Wanneer is de markt verzadigd? En wat gaat de invloed zijn van de oorlog in Oekraïne?”

Reageren is niet mogelijk.