BMW verhoogt omzet en winst

0

BMW wist zijn omzet en winst in het eerste kwartaal aanzienlijk te verhogen. De chipcrisis en het gebrek aan onderdelen konden daar niets aan veranderen. Een belangrijke reden voor de sterke cijfers was de overname van de meerderheid in de Chinese joint venture BMW Brilliance Automotive (BBA), die daarmee volledig in de balans van de autofabrikant uit München is opgenomen. Bovendien zorgden hogere autoprijzen dankzij de combinatie van een grote vraag en een krap aanbod voor rugwind.

De groepsomzet steeg met 16 procent tot 31,1 miljard euro en de winst voor belastingen verdrievoudigde zelfs van 3,8 naar 12,2 miljard euro. De herwaardering van de BBA aandelen (in februari werd het belang van BMW in de joint venture verhoogd van 50 naar 75 procent), droeg daar 7,7 miljard euro aan bij. De bottom line was een kwartaalwinst van 10,2 miljard euro na belastingen.

Voor het jaar als geheel verwacht BMW dat de autoverkoop op het niveau van 2021 zal liggen en dat de winst aanzienlijk zal stijgen als gevolg van de volledige consolidatie van BBA. Oliver Zipse, de CEO van het autoconcern, zei dat de orderboeken al maanden vol zijn. “Nooit in de geschiedenis van ons bedrijf hebben we meer pre-orders gehad dan vandaag”. In het eerste kwartaal daalde de autoverkoop evenwel met 6 procent, dit vanwege de tekorten aan halfgeleiders en kabelbomen, wat leidde tot fabriekssluitingen in Europa, en vanwege de corona lockdowns in China, die ook daar productiestops veroorzaakten.

Het aanbod van kabelbomen is inmiddels gestabiliseerd, zegt Zipse. Wat de aanvoer van halfgeleiders betreft, verwacht hij daarentegen “op zijn vroegst een verbetering in de tweede helft van het jaar”. In principe zullen halfgeleiders volgend jaar schaars blijven. Nicolas Peter, de CFO van BMW, zei dat de prijzen voor nieuwe en gebruikte auto’s waarschijnlijk op een zeer hoog niveau zullen blijven gezien de wereldwijde vraag. De zwakke euro geeft BMW ook nog eens de wind in de rug.

Daar staat tegenover dat de extreem dure grondstoffen een negatief effect hebben. De prijzen van sommige industriële en edelmetalen die onmisbaar zijn voor elektrische auto’s, bevinden zich momenteel op recordniveaus: hier dreigen nieuwe afhankelijkheden, zei Zipse, die waarschuwde voor een snelle volledige omschakeling naar elektromobiliteit. Elke batterij bevat een paar honderd kilo grondstoffen die niet uit Europa komen. “Daarom pleiten wij, tegen deze achtergrond, voor het open houden van meerdere technologische opties en een duurzame doorontwikkeling van alle aandrijfvormen, inclusief waterstoftechnologie”, aldus de BMW baas.

BMW heeft nu 8 volledige batterij elektrische auto’s (BEV) op de markt en wil dit jaar 10 procent van zijn verkopen realiseren met dergelijke personenwagens. Vanaf 2025 moet de “Neue Klasse” van de lopende band rollen met een platform dat specifiek ontworpen is voor elektrische aandrijving en een nieuwe generatie batterijcellen. De primeur is voor een model met het formaat van de 3-serie. Zipse verwacht dat daardoor de verkoop van BEVs een sterke boost krijgt en dat batterij elektrische auto’s net zo winstgevend worden als modellen met een verbrandingsmotor dat vandaag zijn. In 2030 zal elke tweede verkochte BMW een BEV zijn.

Reageren is niet mogelijk.