Toyota trekt de batterijproductie naar zich toe

0

Toyota koopt Panasonic uit en wordt volledig eigenaar van de joint venture Primearth EV Energy (PEVE). De Japanse autofabrikant krijgt hiermee meer grip op de productie van batterijen. Om dat in eigen beheer te kunnen doen, verstevigt Toyota haar strategische positie in een belangrijk, want gestaag groeiend, marktsegment.

In Japan is Toyota momenteel druk bezig met de ontwikkeling van een nieuwe generatie elektrische auto’s. Die moeten gaan zorgen voor een aanzienlijk hoger productie- en verkoopaandeel. Door de batterijproductie in eigen beheer te gaan doen, voorkomt Toyota dat er bij deze investering te veel geld aan de strijkstok van anderen blijft hangen, zoals onafhankelijke toeleveranciers.

De joint venture is 28 jaar geleden (in 1996) opgericht met als doel om gezamenlijk batterijen te ontwikkelen. Door de jaren heen nam Toyota een steeds groter aandeel in PEVE. In 2006 bedroeg het belang 60 procent, maar in 2010 was dat al 80 procent. PEVE levert op dit moment vooral batterijen voor de succesvolle (plug-in) hybride modellen van Toyota.

De joint venture maakt zich op om ook batterijen voor batterij-elektrische auto’s te gaan produceren. Hiertoe werd in 2020 een tweede joint venture opgericht met de Japanse elektronica-grootmacht Panasonic, genaamd Prime Planet Energy & Solutions (PPES). De vierde fabriek van de PEVE joint venture wordt nog dit jaar geopend. Met de overname van het belang van Panasonic, krijgt Toyota meer flexibiliteit bij de keuzes op het gebied van batterijtechnologie en krijgt zij meer grip op de productiekosten.

Naast PEVE werkt Toyota samen met het Japanse bedrijf Idemitsu Kosan voor de massaproductie van solid-state batterijen. Die zijn ook bestemd voor toekomstige elektrische auto’s van het merk. Het doel is de betreffende technologie wil Toyota in 2026 verkooprijp te hebben. Het gaat dan om een batterij met een rij bereik van 1.000 kilometer. Met de solid state batterijen wil Toyota haar huidige achterstand op het gebied van elektrische auto’s ombuigen in een voorsprong.

Via onder meer PPES blijft de samenwerking tussen Toyota en Panasonic ook in de nieuwe situatie belangrijk en omvangrijk. Deze joint venture partner is bepaald geen groentje op het gebied van batterijen van elektrische auto’s en heeft momenteel Tesla als zeer belangrijke klant. Panasonic was aanvankelijk zelfs de enige acculeverancier van deze Amerikaanse fabrikant.

Reageren is niet mogelijk.