Voor de Mégane Estate klanten: Renault Symbioz

0

Renault zal op 2 mei a.s. de Symbioz E-Tech presenteren: een middenklasser met hybride technologie en dus een verbrandingsmotor.

De nieuwe Symbioz kenmerkt zich door de nieuwe designtaal van Renault. Met een lengte van 4,41 meter is hij de compactste SUV van het merk in het C-segment. Dit betekent dat het model boven de Captur zal worden gepositioneerd, maar onder de Austral. Gelet op de voor SUV begrippen relatief lage carrosserie, zou Autointernationaal.nl eerder van een cross-over spreken. Of een hoge Estate.

RenaultSymbiozPlaag6

Op basi van de profielfoto lijken we hier te maken te hebben met een spirituele opvolger voor de Mégane Estate; een typisch C-sgement model. Vorige maand heb jij op deze website kunnen lezen dat de productie van dit Renault model inmiddels is beëindigd. De Symbioz lijkt een prima opvolger voor de Mégane Estate want hij gaat gepositioneerd worden als een typische gezinsauto. Zonder dure elektrische aandrijflijn, maar met betaalbare hybride techniek. Het gaat hierbij om de 145 pk sterke E-Tech motor die onder andere ook in de Clio en Arkana te vinden is.

Renault gebruikte de naam ‘Symbioz’  in 2017 voor een conceptstudie in de vorm van een kloeke cross-over met een  681 pk / 660 Nm sterke elektrische aandrijflijn. Die specificaties spraken 7 jaar geleden zonder meer tot de verbeelding, zeker omdat de Symbioz daarmee in 6 seconden naar 100 km/u zou kunnen accelereren, maar het zou een veel te duur productiemodel hebben opgeleverd. De uiteindelijke Symbioz wordt veel goedkoper omdat hij een beproefde hybride aandrijflijn krijgt: de 145 pk sterke E-Tech Full Hybrid techniek die zelfs voor Dacia niet te duur is.

De productieversie van de Symbioz wordt met een lengte van 4,41 meter overigens wel een slag korter dan de Mégane Estate (4,63 meter). Renault meldt dat het gewicht van haar nieuwste creatie onder de 1,5 ton blijft en dat het panorama dak over PDLC techniek beschikt, zodat men het glas met een druk op een knop een donkerdere tint kan geven.

Renault is reeds met diverse modellen actief in het C segment. Dat het aanbod desondanks zal worden vergroot, komt doordat het Franse merk tijdens de ontwikkelingsstart ontevreden was over haar winstgevendheid. Renault timmerde vooral aan de weg met B segment modellen: goed om volume te realiseren, maar in die autoklasse zijn de marges een stuk geringer dan in het C segment. Het idee is om, door het accent te gaan verleggen naar middenklassers, er meer geld verdiend kan worden.

Zeker als er in technisch opzicht sprake is van opgewarmde kost en het wiel dus niet opnieuw uitgevonden hoefde te worden. Het lijkt er op dat de Symbioz onderhuids zwaar gaat leunen op de Clio en Captur. De Arkana doet dat ook en komt daar goed mee weg. Maar dat model is een SUV-Coupé en de Symbioz kan niet als zodanig bestempeld worden. Overigens maakt de Citroën C4, door menigeen beschouwd als een C-segment model, gebruik van B-segment techniek (oftewel het modulaire platform van onder andere de Peugeot 208 en 2008). Skoda biedt de vergelijkbare Scala aan: onderhuids een Fabia, maar het model wordt gepositioneerd als scherp geprijsd alternatief voor de Volkswagen Golf.

 

Reageren is niet mogelijk.