Audi ziet topmanager vertrekken

0

Nadat Stefan Knirsch, hoofd technische ontwikkeling bij Audi, vorige week op non-actief werd gesteld, legt de topmanager nu zijn werkzaamheden bij de premiumdochter van Volkswagen permanent neer. Een officiële toelichting laat het luxemerk daarbij achterwege.

Knirsch kwam negatief in het nieuws toen bekend werd dat hij op de hoogte zou zijn geweest van de aanwezigheid van de zogeheten sjoemelsoftware in dieselmodellen van de Volkswagen Groep. Eerder verliet Ulrich Hackenberg Audi wegens betrokkenheid bij het dieselschandaal. Knirsch heeft toegegeven informatie achter gehouden te hebben over het sjoemelen met de emissietesten.

Knirsch trad in 1990 in dienst bij Audi en vertrok in 1996. In 2013 kwam hij vervolgens opnieuw op de loonlijst van de premiumdochter van Volkswagen te staan, dit keer als hoofd van de motorenafdeling. Op 1 januari jl. dit jaar maakte Knirsch promotie en werd de manager lid van de Raad van Bestuur, als opvolger van de eerder genoemde Hackenberg.

Pikant is dat Hirsch bij zijn benoeming tot lid van de Raad van Bestuur nog een officiële verklaring aflegde waarin hij stelde dat hij niet op de hoogte was van enig gesjoemel met de uitstoot van dieselmotoren. “Helaas komt uit het interne onderzoek een ander beeld naar voren. Daarom moesten onze wegen scheiden”, zo verklaart Berthold Huber, vice-voorzitter van de Raad van Commissarissen van Audi en voorheen voorzitter van de machtige vakbond IG Metall.

De vraag is nu of ook de positie van Audi topman Rudolf Stadler onhoudbaar wordt. Er zijn vragen over zijn mogelijke rol. Stadler is vorige week gehoord door het Amerikaanse advocatenkantoor Jones Day, dat in opdracht van Volkswagen bezig is met een diepgaand intern onderzoek naar het dieselschandaal. Vanuit zijn functie als topman kan het niet anders zijn dat ook Stadler betrokken was bij de ontwikkeling van dieselmotoren en het daarmee samenhangende gesjoemel.

Reageren is niet mogelijk.