Kort door de bocht: Toyota ProAce Verso

0
Getest

Toyota ProAce Verso

Modeljaar 2016
Uit de beoordeling De Toyota is altijd bijzonder praktisch en de geteste 150 pk motor heeft een aangenaam karakter.

Waarom de korte test?

Qua busjes kennen wij Toyota in Europa vooral van de verschillende generaties van de HiAce. Nu neemt de ProAce het stokje over. Dat model is een vrucht van de samenwerking met PSA. De Fransen gaan voor Toyota de ProAce produceren in haar Sevel Nord fabriek in Valenciennes.

PSA en Toyota werken al sinds jaar en dag samen in het A segment. Dankzij de krachtenbundeling zijn de Citroën C1/Peugeot 108 en de Aygo vooraanstaande spelers in de klasse voor kleine boodschappenauto’s. De samenwerking smaakte blijkbaar naar meer, en dat heeft geresulteerd in de Toyota ProAce Verso. Die is grotendeels identiek aan de Citroën SpaceTourer en de Peugeot Traveller.

Wat voor auto is Toyota ProAce Verso?

De ProAce Verso is de geelkenteken uitvoering van de bestelwagen ProAce, waarvan de Citroën Jumpy en de Peugeot Expert de Franse tegenhangers zijn. Het model is bestemd voor (kroostrijke) gezinnen en voor VIP vervoer bedrijven. Een verfijndere en rijkelijkere aankleding van het interieur moet de utilitaire basis doen vergeten. Ook zijn er aan de buitenkant enkele verfraaiingen.

De ProAce Verso (en zijn zusterversies) wordt aangeboden in 3 lengtes op basis van 2 wielbasissen. De korte versie (460 cm) heeft een wielbasis van 2.925 mm, de middelste versie (495 cm) heeft een 350 mm langere wielbasis: 3.275 mm. De grootste versie is 530 cm lang, en het verschil zit volledig in de achteroverhang. Op basis van het uitrustingsniveau varieert het maximum aantal passagiers tussen 9 voor de basisversies, en 6 voor de exclusievere versies. Het kortste model biedt met het maximale zetelaantal een beperkte kofferruimte: 224 liter. Met een rij stoelen minder wordt het al beter: 1.356 liter, en zelfs 1.978 tot aan het dak. Voor het middelste model zijn de volumes respectievelijk 603, 1.624 en 2.381 liter, terwijl de grootste versie van de familie pronkt met 989 liter in 9-zits configuratie en 2.011 liter met 2 rijen stoelen, of zelfs 2.932 liter tot aan het dak.

De meest luxe versie van de ProAce Verso heeft voorin geen bank, maar ter comfortverhoging 2 afzonderlijke zetels. De Toyota biedt dan dus maximaal plaats aan 6 personen, want ook achterin zijn er individuele stoelen. Maar u kunt ook de afzonderlijke zetels voorin combineren met banken op de rijen twee en drie. De ProAce Verso beschikt aldaar over verschuifbare en in 60:40 verhouding neerklapbare exemplaren om makkelijker inkopen te doen bij het Zweedse woonwarenhuis. Vliegtuigtafeltjes en Isofix punten zijn (uiteraard) ook van de partij. Indien er geopteerd wordt voor zogeheten Captain Chairsachterin, kunnen de exemplaren op rij twee naar hun zetelcollega’s op rij drie gedraaid worden. Daar tussenin kan vervolgens een tafeltje uitgeklapt worden. De ProAce Verso biedt in deze configuratie maximaal plaats aan 5 personen.

De Toyota kan een alternatief zijn voor de particuliere koper die het MPV aanbod als sneeuw voor de zon ziet verdwijnen, of die bijvoorbeeld de metamorfose die de Renault Espace heeft doorgemaakt geen positieve ontwikkeling vindt. Steeds meer autofabrikanten bieden weliswaar SUV modellen aan met 3 zitrijen, maar die zijn vaak niet goedkoop. Ook kan de uitstraling en het imago van dergelijke auto’s sommigen tegen de borst stuiten. Dat is een kwestie van smaak, maar feit is dat een SUV minder praktisch is dan een MPV.

De ProAce Verso doet qua afwerking niet of nauwelijks onder voor een MPV. De koper kan rekenen op bumpers in carrosseriekleur, mistlampen, chromen accenten, aluminium velgen, getinte ruiten en metallic lak. De grote zijdeuren openen elektrisch, eventueel via een voetzwaai beweging. De grote achterklep kent ten behoeve van het gebruiksgemak een afzonderlijk openende achterruit. Een panoramisch glazen dak is als optie leverbaar, dus in dit opzicht hoeft de koper ook niet op een houtje te bijten.

Qua veiligheid en assistentiesystemen ontbreekt het de klant aan (bijna) niets: noodremhulp, aanrijdingwaarschuwing, dode hoek waarschuwing, rijstrookassistentie, vermoeidheidsdetector, verkeersbordherkenning, adaptieve cruise controle, een licht/regen sensor: niets ontbreekt. De ProAce Verso wist dankzij zijn royale uitrusting 5 sterren te scoren in de Euro NCAP tests. Verder is het stuur in hoogte en diepte verstelbaar, is het dashboard voorzien van een 7 inch groot aanraakscherm met navigatiefunctie, een achteruitrijdcamera, een 360-graden camera en head-up display. De zetels zijn elektrisch verstelbaar, te verwarmen en hebben ook een massagefunctie. Niet zichtbaar, maar wel degelijk aanwezig is extra veel geluiddempend materiaal in de vorm van mousse in de flanken en het dak. Verder beschikt de ProAce Verso over dikker glas, een akoestische voorruit en geïsoleerde wielkasten. Ook 5 jaar garantie is bij de prijs inbegrepen.

Is het wat?

Er kon worden gereden met de handgeschakelde, 150 pk sterke 2.0 D-4D uitvoering in de middelgrote uitvoering. De kortste versie heeft een 1,6 liter dieselmotor van 115 pk in het vooronder en de lange variant is er ook met een 177 pk variant van de 2.0 D-4D in combinatie met een 6-trapsautomaat. De testauto presteerde dankzij de 150 pk prima en de geluidsdemping werpt zondermeer zijn vruchten af: de PSA motor houdt zich over het algemeen zeer gedeisd en veroorzaakt geen onaangename trillingen. Het enige minpunt is dat een automaat voorbehouden blijft aan de 177 pk versie en dus de langste uitvoering van de ProAce Verso. Kopers die van te voren incalculeren dat de Toyota niet ontworpen is om de stuntman uit te hangen op de Nürburgring, zullen alleszins tevreden zijn over het weggedrag van de ProAce Verso.

Op de sfeer aan boord valt nauwelijks iets aan te merken. Het interieur is functioneel maar aangenaam. Harde plasticsoorten overheersen, maar de vraag is of dat een groot nadeel is voor een auto die het tijdens zijn leven zwaar te verduren zal krijgen door dagelijks een heel gezin te vervoeren. Het ruimteaanbod is bijzonder genereus en doet nooit meer verlangen naar de MPV van weleer. Er is ook geen enkele SUV of stationwagon die in dit opzicht met de ProAce Verso kan wedijveren.

Toyota ProAce Verso test en recensie

80%
80%
Leuk alternatief

Heb je veel ruimte nodig en/of heb je een zwak voor een auto met een hoge zitpositie, dan kan de Toyota ProAce Verso een leuk alternatief zijn voor de oprukkende SUV. Er is keuze uit tal van uitvoeringen, de Toyota altijd bijzonder praktisch en de geteste 150 pk motor heeft een aangenaam karakter. Aan de harde plasticsoorten kan je merken dat de Toyota ProAce Verso nog steeds een utilitair kantje heeft, maar dat geeft de Toyota ook karakter.

  • Autointernationaal
    8
  • Beoordelingen door bezoekers (16 Stemmen)
    4.7

Reageren is niet mogelijk.