Het personeel van Quattro GmbH hoeft zich de komende maanden niet te vervelen. Want Stephan Winkelmann (foto), de baas van Audi Sport, heeft laten weten dat de RS vloot tegen 2018 verdubbeld moet zijn.
In een interview vertelde de voormalige merkchef van Lamborghini wat hij van plan is met Audi Sport. Dat moet namelijk een merk op zich worden, zoals Mercedes haar AMG label heeft en BMW de M divisie. Om Audi Sport (het blijft klinken als een fout merk uitlaten) goed op de rails te zetten, zal binnen 18 maanden het RS aanbod worden verdubbeld.
De cijfers van Audi Sport blijven momenteel flink achter bij die van de concurrentie. Winkelmann hoopt dit jaar de grens van 20.000 te kunnen passeren, maar BMW verkocht vorig jaar 35.000 M modellen en Mercedes-AMG leverde reeds in 2012 meer dan 20.000 auto’s af. Neem je ook de minder extreem sportieve M modellen mee (dus inclusief de M140i en dergelijke), dan kwam de afzet van BMW vorig jaar uit op 63.000 exemplaren en zal Mercedes-AMG mede dankzij verschillende ’43’ uitvoering (de de E 43 en GLC 43) dit jaar meer dan 80.000 orders te kunnen noteren. Audi heeft dus wat in te halen.
Winkelmann verklapt nog niet welke modellen er precies in de pijplijn zitten. Hij geeft er de voorkeur aan om ons te verrassen. Maar als wij zelf het Audi Sport gamma doornemen, dan zien we dat de huidige vloot uit de RS 3 Sedan, RS Q3, RS 6, RS 7, TT RS, TT RS Roadster, R8 en RS Spyder bestaat. Oftewel 8 modellen.
Daar kunnen we zonder de plank al te veel mis slaan de RS Q2, RS 3 Sportback, RS 4, RS 4 Avant, RS 5 Coupé, RS 5 Cabriolet en RS Q5 aan toevoegen. Plus een R8 met de V6 motor van de RS 5 en RS Q5 (met 500 pk). Oftewel 8 modellen. Mocht Audi eerst een SQ2 wllen lanceren, dan zou het achtste model van Audi Sport ook de R8 Spyder 3.0 TFSI kunnen zijn. Autointernationaal.nl acht een RS 1 vooralsnog uitgesloten omdat dit model te ver in zijn verkoopcarrière zit. Pas in 2019 komt de opvolger op de markt.