Renault onder vergrootglas

0

Renault hangt een Frans strafgerechtelijk onderzoek boven het hoofd. Het Franse Openbaar Ministerie moet daarover beslissen. Aanleiding is mogelijk belastend bewijsmateriaal dat zij heeft ontvangen van het Franse ministerie van Economie Zaken en Financiën.

Het dossier is samengesteld door de DGCCRF, de dienst die oneerlijke concurrentie en misstanden in het Franse bedrijfsleven onderzoekt. Deze Franse consumentenwaakhond (vergelijkbaar met de Nederlandse ACM) heeft een dik dossier over vermeend sjoemelen gemaakt na invallen bij Renault (begin dit jaar) en andere autofabrikanten. De dienst heeft eerder al een dossier over Volkswagen naar de Franse justitie doorgestuurd.

De Franse overheid, die een belang van 15 procent heeft in Renault, doet onderzoek naar Renault, maar ook naar andere, niet nader genoemde, autofabrikanten. “Deze procedure past in het kader van een uitgebreid onderzoek naar de praktijken rond NOx bij een 12-tal autofabrikanten die dieselmodellen in Frankrijk verkopen” aldus minister Michel Sapin van Economische Zaken en Financiën. Onderzoekers klaagden eerder dit jaar dat er bewust belastende feiten uit de onderzoeksconclusies zijn weggelaten.

Renault bevestigt het nieuws dat het Franse Openbaar Ministerie onderzoek doet. De fabrikant heeft altijd ontkend dat het strafbare feiten heeft gepleegd of dat modellen zijn uitgerust met sjoemelsoftware. De tijdelijke uitschakeling van bepaalde NOx reducerende systemen wordt erkend, maar volgens de fabrikant zijn die nodig om motorschade te voorkomen. En dat is binnen de Europese wetgeving legaal.

De Franse overheid laat weten dat het aan het Openbaar Ministerie is om te bepalen of er een strafrechtelijk onderzoek wordt gestart. Ook wordt bevestigd dat DGCCRF nog onderzoek doet naar andere autofabrikanten. Of de Franse justitie Renault daadwerkelijk aan gaat pakken, is nog de vraag. De Franse staat heeft zoals gezegd een flink aandelenbelang in de autofabrikant (en is ook voor 14 procent eigenaar van PSA). Er is dus altijd een dubbele agenda.

Het Openbaar Ministerie wil niet reageren. Daar loopt overigens ook nog een ander onderzoek naar het overschrijden van de emissie-eisen. Opdrachtgever voor dat onderzoek is de minister van Milieuzaken, Ségoléne Royal. Het onderzoek naar de andere betrokken autofabrikanten loopt nog, aldus Sapin.

Reageren is niet mogelijk.