Na een langdurige plaagcampagne met schetsen en verhullende foto’s haalt Kia nu eindelijk het doek van haar 5-deurs sportsedan af. Het model, Stinger genaamd, wordt aangeprezen met de slogan “ontwikkeld op de Nürburgring, ontworpen in Frankfurt”. Daarmee wil Kia communiceren dat het met de rijeigenschappen en de bouwkwaliteit wel snor zit.
Het Zuid Koreaanse automerk denkt nu dus, anders dan indertijd met de Opirus, een volwaardig alternatief in huis te hebben voor de concurrentiestrijd met de gevestigde merk in het premiumsegment. Kia wil met de Stinger de strijd aangaan met de Audi S4/S5 Sportback, de BMW 340i/440i en de Mercedes C 400.
Kia is bij de ontwikkeling van de Stinger niet over één nacht ijs gegaan. In 2011 werd er op de IAA autoshow van Frankfurt al een conceptstudie voor een dergelijke 5-deurs sportsedan getoond. In 2014 liet Kia een proefballon voor een grote coupé op, eveneens Stinger genaamd. Nu is het model dan eindelijk af.
De Stinger is ontworpen door de befaamde chefdesigner Peter Schreyer en zijn ontwerpteam. Dat het nieuwe paradepaard van Kia een heel Europese uitstraling heeft, is dus geen toeval. Veel designdetails van de conceptstudie uit 2011 zijn behouden gebleven. Ondanks dat het basisontwerp van de Stinger dus (bijna 6 jaar oud) is, oogt hij dankzij de langgerekte daklijn in combinatie met de zeer korte kontpartij nog steeds zeer dynamisch.
De Kia maakt een krachtige indruk dankzij slanke flanken, sierlijke welvingen en krachtige heupen. Typerende kenmerken van een achterwiel aangedreven Stinger zijn de lange motorkap, de korte overhang vóór en een relatief grote wielbasis. De lange overhang achter wordt gecombineerd met sterke schouders. Puur functionele elementen van het design, zoals de uitgekiende luchtopeningen in de voorschermen, de vlakke bodem en de geïntegreerde diffusor achter, dragen volgens Kia bij aan de aërodynamische efficiency. 4 ovale uitlaatpijpen geven extra allure aan de achterzijde.
Zowel vóór als achter hebben de lichtunits een bijzondere vorm. LED techniek is uiteraard standaard. De brede, karakteristieke Tigernose grille accentueert het sportieve karakter van de Stinger. Dat Kia gekozen heeft voor een 5-deurs carrosserie (oftewel een liftback) is opvallend omdat sedans de norm zijn; niet alleen in het premiumsegment maar op de Amerikaanse en Aziatische markt überhaupt. Maar dat het ook anders kan, heeft Porsche inmiddels met de Panamera bewezen. Deze voormalige outsider in het sportsedan segment behoort inmiddels tot de gevestigde orde.
De succesvolle carrière van de Panamera dient als inspiratie voor Kia. Het is onmiskenbaar dat dergelijke 5-deurs coupémodellen in de lift zitten. Immers, Audi heeft inmiddels een vervolg gegeven aan de A5/S5 Sportback; een typereeks die BMW inmiddels beantwoord heeft met de 4-serie Gran Coupé. Ook het nieuwe (Europese) topmodel van Volkswagen, de Arteon, beschikt over een grote achterklep.
Dat de showprimeur van de Stinger ondanks zijn Europese voorbeeld en ontwerpachtergrond wordt gegund aan de Amerikanen, heeft te maken met de verkoopprognose: hoe goed de Kia (misschien) ook is, het afzetpotentieel voor auto’s in de prijsklasse van de S4/S5, 340i/440i en C 400 is in Europa beperkt. In de Verenigde Staten, waar de belastingdruk lager is en de tegenstellingen tussen arm en rijk groter zijn, wonen veel meer autoconsumenten met diepe zakken.
Dat het accent op de Amerikaanse markt ligt, blijkt duidelijk uit motorengamma. Daar schittert een dieselversie door afwezigheid. Er kan worden gekozen uit een 258 pk / 353 Nm sterke 2,0 liter viercilinder turbo en een dubbel geblazen 3,3 liter V6 van 370 pk / 510 Nm. In beide gevallen worden de achterwielen aangedreven. De zescilinder uitvoering (GT genaamd) kan in 5,1 seconden naar 100 km/u sprinten. Daarmee evenaart de Stinger de acceleratietijd van de 340i/440i. De topsnelheid bedraagt maar liefst 268 km/u en dat is royaal voldoende om de aan het Duitse herenakkoord geboden modellen van Audi, BMW en Mercedes naar het tweede plan te verwijzen.
Voor het ambitieuze Kia was juist deze BMW de zogeheten ‘benchmark’. Bij diens M divisie werd in december 2014 topman Albert Biermann weggekocht. Hij was eindverantwoordelijk voor de complete afstelling van de Kia. Volgens Biermann is de Stinger de beste rijderauto moet het merk ooit heeft ontwikkeld. De viercilinder uitvoering klaart de sprintklus in 6,0 seconden.
Beide motoren zijn gekoppeld aan een 8-traps automaat. Deze in eigen huis ontwikkelde transmissie is al leverbaar in de Kia K900 en staat naar eigen zeggen garant voor soepel schakelen en maximale brandstofefficiëntie. De automaat heeft een Centrifugal Pendulum Absorber (CPA), een koppelverdeler die torsie vibraties in de aandrijflijn reduceert; een techniek die bekend is uit de luchtvaart en de autosport. Via diverse rij modi is keuze uit 5 schakelprogramma’s. Ook de gaspedaalrespons is daarmee instelbaar.
Vierwielaandrijving staat voor beide motorversies op de optielijst, maar standaard worden alleen de achterwielen aangedreven. De zogeheten AllWheelDrive varianten zijn standaard voorzien van Dynamic Torque Vectoring Control. Dit systeem analyseert het wegdek en de input van de bestuurder en verdeelt automatisch de aandrijf & remkrachten over de wielen voor maximale controle onder alle omstandigheden. De versie met achterwielaandrijving is voorzien van een mechanisch gelimiteerd sperdifferentieel, zodat de achterwielen het vermogen zo efficiënt mogelijk toebedeeld krijgen.
Het chassis van de Stinger is gemaakt van 55 procent extra sterk staal. Volgens Biermann is dat een uitstekende basis voor ingenieurs om een optimaal weg & rijgedrag te realiseren. De stijfheid zou ook een bijdrage aan de stilte in het interieur leveren, aldus de voormalige BMW M divisie topmanager. De McPherson multi-link vóór & achterwielophanging is volgens Biermann zó afgesteld dat de bestuurder te allen tijde maximale feedback ervaart.
Er is keuze uit diverse lichtmetalen velgen en banden. De versie met viercilindermotor staat standaard op 225/45 R18 performance rubber. De Stinger GT (met V6 krachtbron) beschikt over high performance banden in de maat 225/40 R19 vóór en 255/35 R19 achter. Geventileerde remschijven van Brembo met 4 zuigers per cilinder vóór en 2 zuiger per cilinder achter zijn standaard voor de V6 variant.
Ondanks dat de Stinger heel duidelijk als topmodel binnen het (Europese) gamma van Kia gepositioneerd gaat worden, is hij met een lengte van 4,83 meter iets korter dan de Optima. Dat is niet onlogisch, want de BMW 3-serie is eigenlijk een klasse kleiner dan D segment modellen zonder premiumambities, zoals de Ford Mondeo, de Skoda Superb en de nieuwe Opel Insignia.
Je zou de Stinger dus, in ieder geval voor Amerikaanse begrippen, kunnen omschrijven als ‘klein maar fijn’. De sportieve uitstraling van de sedan komt tot uiting in een relatief grote carrosseriebreedte (1,87 meter; oftewel 4 centimeter meer dan bij de Optima) in combinatie met een lagere bouw (1,40 meter; oftewel 5,5 centimeter minder hoog). De Stinger is maar liefst 10 centimeter langer dan de A5/S5 Sportback en zelfs 20 centimeter langer dan de 4-serie Gran Coupé.
Kia heeft de naam niet krenterig te zijn als het gaat om de standaarduitrusting van haar modellen, en dat is bij de Stinger niet anders. Sterker nog: er wordt een schepje bovenop gedaan want het nieuwe topmodel beschikt over alle denkbare assistentiesystemen. Dankzij Dynamic Stability Damping Control kan de bestuurder kiezen uit diverse onderstel modi; een primeur in een Kia. Daarmee heeft de Stinger volgens Biermann voor alle wegcondities en rijstijlen een passend antwoord. Er is keuze uit 5 rij modi: Personal, Eco, Sport, Comfort en Smart. Allemaal hebben ze invloed op de dempers, het stuurgedrag en de respons op het gaspedaal. Variable ratio Rack-mounted Motor Driven Power Steering (R-MDPS) is standaard. De stuurbekrachtigingunit is in dit geval direct op de tandheugel bevestigd met razendsnelle feedback, een direct stuurgedrag en minder vibraties tot gevolg. Afhankelijk van de gekozen rij modus reageert de Stinger rustiger of agressiever op stuurinput.
Ook de geluidsinstallatie van de Stinger is van ‘premiumniveau’. Het standaard systeem voor de Stinger met viercilindermotor bestaat uit 6 speakers en een 7 inch touch screen. De standaard geluidsinstallatie in de Stinger GT heeft 9 speakers en een externe versterker. Een Harman/Kardon systeem met 720 watt is optioneel. Deze geluidsinstallatie heeft 15 speakers, subwoofers onder de voorstoelen en Clari-Fi: een gepatenteerd systeem dat details die verloren zijn gegaan in gecomprimeerde muziekbestanden opnieuw tot leven wekt en detail en energie toevoegt aan alle muziek streams & formats van lage kwaliteit. Ook QuantumLogic Surround Sound technologie is aanwezig. Dit maakt geluid volgens Kia levendiger, intenser en driedimensionaal.
Verder krijgt de klant een luxueus afgewerkt interieur, waarvan het met leer afgewerkte dashboard om de bestuurder heen is gebouwd. Achter het stuur bevinden zich schakelflippers voor de eerder genoemde automaat. De hoge middentunnel illustreert dat niet de voorwielen worden aangedreven, maar de collega’s achter.
Ook met zijn 3 ronde, centraal geplaatste, ventilatieroosters onderscheidt de Stinger zich van de burgerlijke modellen van Kia. Schreyer zegt voor dit designdetail inspiratie opgedaan te hebben bij de luchtvaart. De middenconsole is ergonomisch ingedeeld waarbij het infotainment gedeelte vlak onder de grote kleuren touch screen is geplaatst. Connectiviteit, entertainment en voertuiginformatie zijn volgens Kia net zo belangrijk als een dynamisch rijgedrag. De Stinger is daarom voorzien van de nieuwste generatie infotainment systemen. Bluetooth connectiviteit is standaard en de meeste functies van de auto zijn te bedienen via het stuurwiel. Het in hoogte instelbare Head-Up Display (HUD) met kleurenscherm toont relevante informatie recht in het zichtveld van de bestuurder. Onder meer de snelheid, navigatie-instructies, geluidsinstallatie & cruise controle informatie, plus meldingen van het Blind Spot Detection systeem zijn zichtbaar. Op de middenconsole plaatst Kia een inductielader waarmee smartphones draadloos opgeladen kunnen worden.
Daaronder bevindt zich het knoppencluster voor de klimaatcontrole. De bestuurder kijkt uit op een dik, met leder afgewerkt stuurwiel en een instrumentencluster met zowel analoge meters als een digitaal TFT kleurendisplay. De meters hebben een metalen rand en een felrode naald. Op het kleurendisplay worden performance data weergegeven, zoals G krachten, rondetijden en de motorolietemperatuur. Ook informatie van de boordcomputer, de gekozen instellingen, navigatie-instructies en diagnosegegevens zijn oproepbaar. Rond het gehele interieur loopt een satijn verchroomde sierlijst.
Na de zomer rollen de eerste exemplaren van de Stinger van de band. Aan het eind van 2017 arriveert hij in de Amerikaanse Kia showrooms. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend, maar aangezien de 2,0 liter turboversie van de Optima al 56.970 euro kost, zullen wij vermoedelijk moeten rekenen op een instaptarief van minimaal 65 mille. Daarmee, en vanwege het feit dat een dieselversie ontbreekt, zullen er voor de Stinger in Europa geen grote orderaantallen geschreven kunnen worden. Maar eindelijk is er wél een Kia die Audi, BMW en/of Mercedes fans kan verleiden tot ontrouw …