Verdient beter: Fiat Tipo

0

Waarom de korte test?

Sinds november zijn de orderboeken voor de complete Fiat Tipo modelreeks open. Op Europees niveau zou de compacte middenklasser het goed doen, aldus de Italianen, maar in Nederland is het afzetaantal tot nu toe bescheiden: afgerond 60 exemplaren per maand. Verdient de Tipo beter? De eerder geteste sedanuitvoering met 1,4 liter benzinemotor maakte niet veel druk, maar misschien zit de Fiat als 1.6 MultiJet met DCT versnellingsbak beter in zijn vel.

Wat voor auto is het?

Op papier neemt de Tipo het als de vertegenwoordiger van Fiat in het C-segment op tegen middenklassers als de Ford Focus, Opel Astra, en Peugeot 308. De sedanversie detoneert echter in het gamma, en de Italiaan steekt sowieso de prijsgrens van 28 mille niet over. Daardoor heeft de Tipo ook enigszins het imago een budgetmodel te zijn, oftewel een alternatief voor de Nissan Pulsar, Seat Toledo en Skoda Rapid.

De sedanversie mag dan in met name Nederland weinig verkooppotentieel hebben, het is wel een troef van Fiat dat de Tipo ook wordt aangeboden als hatchback en stationwagon. Daar hebben bovengenoemde concurrenten niet van terug. Speciaal voor de zakelijke markt is er de Business (Lusso) uitvoering. De meest luxe variant is er alleen met 120 pk sterke 1,6 liter dieselmotor die, in combinatie met de nieuwe DCT automaat, slechts 92 gram CO2/km uitstoot.

De automatische transmissie, die over een dubbele koppeling en 6 versnellingen beschikt, is niet helemaal nieuw: Alfa Romeo levert hem met ‘TCT’ badge in de MiTo en de Giulietta. Bij dit dochtermerk kan hij ook gecombineerd worden met een benzinemotor, maar die keuze biedt Fiat zelf niet. Het 1.6 MultiJet blok biedt een riant maximumkoppel van 320 Nm dat vanaf 1.750 toeren beschikbaar is. De Tipo sprint in afgerond 10 seconden naar 100 km/u en haalt een topsnelheid van 200 km/u. Meer dan voldoende dus. Het gemiddelde verbruik bedraagt slechts 3,5 liter diesel per 100 km.

Is het wat?

In stadsverkeer maakt de combinatie van de krachtige dieselmotor en de automaat een prettige indruk: de DCT laveert discreet door de versnellingen en weet het ruime koppel van de 1.6 MultiJet goed te benutten. Ook snelwegritten gaan hem prima af: de Tipo reageert soepel bij inhaalmanoeuvres en schakelt indien nodig op tijd een versnelling terug. De dieselmotor heeft Fiat keurig gedempt, maar laat hoger in de toeren wel van zich horen. Voor sportieve automobilisten is deze Tipo geen ideale auto. Dat komt doordat de DCT niet over een sportmodus of schakelpeddels aan het stuur beschikt. Handmatig de automaat bedienen kan wel door de versnellingspook naar links te duwen en dan op/terug te schakelen, maar de reactietijden zijn aan d elange kant. Ook op stevigere commando’s van het gaspedaal volgt er af en toe een aarzeling.

De Fiat is dus vooral bedoeld om comfortabel en ontspannen mee te rijden. Qua weggedrag biedt de Tipo een prettig compromis tussen dynamiek en comfort. Op oneffen wegdek is de demping af en toe wat stoterig, maar er is veel nodig om deze Italiaan van de wijs te brengen. En qua besturing is de Fiat ook een aangename en plezierige auto.

Het dashboard van de Tipo oogt wat somber omdat het wordt gedomineerd door harde plasticsoorten die ook voor de deurpanelen worden gebruikt. De afwerking is op zich netjes, maar de materiaalkeuze verraad de budgetachtergrond van deze Fiat. Gelukkig is er wel een 7,0-inch groot beeldscherm voor het UConnect multimedia en navigatiesysteem. Het ruimteaanbod in de Tipo is voor 4 personen royaal. Een eventueel derde achterpassagier zit duidelijk minder op zijn gemak. De kofferbak van de Stationwagon heeft een inhoud van 550 liter en is uiteraard uitbreidbaar door de achterbank neer te klappen. Het is alleen jammer dat er dan geen perfect vlakke laadvloer ontstaat.

 

70%
70%
Awesome

Als Business Lusso 1.6 MultiJet DCT kost de Tipo 27.795 euro. Voor dit bedrag krijg je een mooi complete auto, maar van een prijspakker is geen sprake. Wie dat zoekt, dient de handgeschakelde 1,3 liter te bestellen, die als Hatchback slechts 21.495 euro kost. Daar krijg je geen oliegestookte Pulsar, Toledo of Rapid voor, laat staan een Focus, Astra of 308. Tegelijkertijd is er veel voor te zeggen om jezelf wél te trakteren op de geteste uitvoering met de DCT automaat, want de transmissie accentueert het relaxte karakter van de Fiat. Nissan verkoopt gemiddeld 80 exemplaren per maand van de Pulsar, en bij Skoda ligt het afzetniveau voor de Rapid op ruim 130 stuks. De Tipo verdient echt beter dan 60 registraties.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (23)
    5.5

Reageren is niet mogelijk.