Mijlpaal voor Fiat 500L

0

De 500 is al meer dan 10 jaar het populairste model van Fiat. Maar ook de 500L doet het goed, want daarvan zijn inmiddels meer dan 500.000 stuks geproduceerd.

Het 500.000ste exemplaren liep in Kragujevac, de Servische fabriek van Fiat, van de band. Het ging om een Arancio Sicilia oranje Cross uitvoering met de 120 pk sterke 1.6 MultiJet dieselmotor onder de kap en een zwart dak. De 500L is sinds 2012 op de markt. Hij kende een wat moeilijke verkoopstart vanwege zijn aparte vormgeving, maar al snel scoorde hij toch zeer goed op met name de Zuid Europese markten, vooral in Italië en Spanje. In Italië veroverde de 500L met 46.450 registraties vorig jaar de 7de plek in de nationale modellen verkooptop10.

Op de Noord Amerikaanse markt is de 500L evenwel geflopt, ondanks dat de Paus er reclame voor maakte. Ook bij ons is de Fiat niet echt populair: de registratieteller bleef vorig jaar steken bij 265 exemplaren. Ter vergelijking: de gewone 500 ging 5.889 keer over de toonbank. Van dit model produceerde Fiat vorig jaar het 2 miljoenste exemplaar.

Als belangrijke troeven biedt de 500L een ruim en aangenaam interieur, een positieve uitstraling en een aantrekkelijk prijskaartje. Vorig jaar werd het gamma uitgebreid met de hoogbenige versies Cross en City Cross, waarmee Fiat ook in de SUV probeert te vissen. Dat lijkt goed te lukken, want de verkopen van de 500L hebben daarvoor een nieuwe boost gekregen. Steeds meer fabrikanten verlaten het MPV B segment, maar dat schept voor Fiat juist kansen: de Italianen hebben aldaar hun marktaandeel in 2017 opnieuw kunnen opvoeren. In absolute aantallen daalde de afzet vorig jaar echter met 23 procent.

In het kader van de eveneens vorig jaar doorgevoerde facelift, waarbij 40 procent van de onderdelen werden vernieuwd, kreeg de 500L de jongste evolutie van het Uconnect infomediasysteem met 7 inch touch screen, dat compatibel is met Apple Car Play en Android Auto. Het gamma bestaat naast de (City) Cross uitvoering uit de versies Urban en de verlengde 7-persoons Wagon.

Fiat is zeer trots op zijn fabriek in Servië, want dit is één van de meest recente en modernste productielocaties van de FCA Groep wereldwijd. De 500L zal voorlopig nog in productie blijven. In de Servische fabriek gaat Fiat binnenkort ook een tweede model bouwen. Daar mee kan de productiecapaciteit beter worden benut. De fabriek was vroeger van Zastava, maar werd in 2012 door Fiat aangekocht en voor 1 miljard euro vernieuwd.

Reageren is niet mogelijk.