Vergelijking test Fiat Panda City Cross en Suzuki Ignis

0

De SUV begon zijn succesvolle verkoopcarrière in 1962 in een hoog segment, als Jeep Wagoneer. 8 jaar later volgende de beroemde Range Rover. Decennialang was de SUV een randverschijnsel, maar in de jaren negentig belandden de verkopen langzaam maar zeker in een stroom versnelling. Dat kwam vooral doordat dergelijke auto’s steeds beter betaalbaar werden. Een goed voorbeeld is BMW, dat eerst de X5 introduceerde, daarna de X3 en pas later de X1. Of Volkswagen, waar de Touareg debuteerde vóór de Tiguan en de T-Roc.

Inmiddels is de SUV niet meer weg te denken uit het B segment (Volkswagen zal eind dit jaar de voor deze autoklasse bestemde T-Cross introduceren). Het gezonde verstand zegt dat er ook in het A segment behoefte moet zijn aan dergelijke modellen, bijvoorbeeld om de stadscentra mee binnen te vallen als je boodschappen wilt gaan doen. Toch is de spoeling hier vooralsnog heel dun. Pioniers zijn de Suzuki Ignis en de nieuwe City Cross uitvoering van de Fiat Panda. Deze 2 micro SUV modellen proberen op een sjabloon van minder dan 4 meter, praktische eigenschappen te combineren met een leuke uitstraling. Welke is de beste? Een vergelijkingstest geeft het antwoord.

De originele Suzuki Ignis stamt uit 2000 en was eerder een hoge, stoere hatchback (hij was er ook met 3 portieren) dan een SUV. De eerbiedwaardige Fiat Panda begon zijn verkoopcarrière in 1980 als bijzonder simpel boodschappenautootje; een soort Renault 4 maar dan moderner en zonder achterportieren. Hij koos het avontuurlijke pad in 1983 toen hij leverbaar werd met vierwielaandrijving. Dat was met name handig in de Italiaanse bergen. Inmiddels is hij getransformeerd tot een 5-deurs model. De Ignis maakt in 2016 een comeback. Niet als B segment model, maar in de autoklasse daaronder, als een soort stoer alternatief voor de Celerio.

De Suzuki Ignis staat standaard hoog op zijn poten en kan tegen meerprijs geleverd worden met vierwielaandrijving. In combinatie met de 5-deurs carrosserie maakt dat van hem een échte SUV. De Fiat Panda City Cross zou je in dezelfde categorie kunnen plaatsen als de Kia Picanto X-Line en Opel Karl Rocks, maar de Fiat oogt een heel stuk stoerder. Net als bij het origineel is zelfs vierwielaandrijving mogelijk. De vrolijke kleine vechter is met 3,705 meter zelfs nog wat langer dan de Ignis (3,70 meter), maar dat komt door zijn stoere bumpers: de gewone Panda meet 3,65 meter.

De City Cross uitvoering van de Fiat Panda is (voor Nederland) nagelnieuw en onderscheidt zich primair van de al langer bestaande Panda Cross door het ontbreken van vierwielaandrijving. Dat maakt hem interessant voor een kennismakingstest en als referentiemateriaal is de knapperige Suzuki Ignis in voorwiel aangedreven uitvoering uitgenodigd. Daarmee is sprake van een klassieke strijd: Europa of Azië. Wie bouwt de beste kleine SUV?

De Panda City Cross en de Ignis verschillen amper qua lengte, maar in de Suzuki worden de beschikbare centimeters veel beter benut. Hij heeft een veel slimmer interieur, met als gevolg een grote en goed ontworpen cabine. De zitruimte achterin is een B segment model waardig en ook achter het stuur is er veel plek. Het moduleerkunstje verstaat de Ignis ook uitstekend dankzij 2 losse, over een lengte van 16 centimeter verschuifbare stoelen waarvan de leuningen apart neerklapbaar is. Het volume van de kofferbak kan daardoor van 260 tot 340 liter variëren.

In vergelijking met zoveel losbandigheid maakt de Panda City Cross op het eerste gezicht een inspiratieloze indruk. Toch weert de Fiat zich goed. Hij biedt globaal net zoveel beenruimte voor de achterpassagiers en zijn specifieke carrosserievorm brengt hem qua hoofdruimte op voorsprong. Ook is het interieur breder op ellebooghoogte en heeft de Panda City Cross een passagiersstoel waarvan de leuning kan worden omgeklapt. Bovendien biedt de Fiat de mogelijkheid om 5 personen te vervoeren (in de Suzuki kan dat alleen in de basisuitvoering zonder aparte stoelen achterin). Maar wil je de leuning in de Panda City Cross in delen neer kunnen klappen, dan moet je daarvoor bijbetalen. Een vlakke laadvloer valt überhaupt niet te creëren en met 225 liter is de kofferbak een klasse kleiner. Bovendien heeft de Fiat een onhandig hoge tildrempel.

Als we kijken naar de bouwkwaliteit en de afwerking, dan brengt de meer dan 6 jaar oude Fiat Panda het er, gezien zijn leeftijd, prima van af. Hij slaagt cum laude en heeft een speels dashboard. Maar tegen de guitige Ignis kan hij uiteindelijk toch niet op. De Suzuki is qua materiaalgebruik geen hoogvlieger, maar er heerst aan boord van de Ignis een originele en moderne sfeer, dat goed past bij het eigenzinnige exterieurdesign. Ondanks de eerder genoemde goedkoop ogende kunststoffen is de afwerking nauwkeurig en klopt de Suzuki in ergonomisch opzicht helemaal.

Zijn hoge leeftijd verraadt de Fiat Panda City Cross wel als we kijken naar de CO2-uitstoot. Die bedraagt namelijk een SUV waardige 129 gram/km. Dat het ook 20 procent milieuvriendelijker kan, bewijst de Suzuki Ignis. Die heeft ook een atmosferische 1,2 liter 4 cilinder motor onder de kap, maar stoot slechts 104 gram uit. Bovendien is zijn motor afgerond 30 procent krachtiger. Er is ook een variant met milde hybride techniek. Die is even sterk, maar heeft een nóg lagere emissiewaarde. Het gevolg is dat de Panda City Cross bij ons als gevolg van de op CO2 uitstoot gebaseerde BPM anders dan in omringende landen niet duidelijk goedkoper is dan de Ignis. Sterker nog: de laatste kost als 1.2 Select 16.799 euro, terwijl de Fiat 17.995 euro moet opbrengen.

De Italiaan staat prijstechnisch op achterstand en dat wordt alleen maar erger als je de uitrusting gaat vergelijken. Zaken als LED verlichting, een achteruit rij camera, automatische noodrem, Lane Departure waarschuwing zul je tevergeefs zoeken. Ook heeft de Japanner een veel moderner multimediasysteem met touch screen. Je kan de Panda City Cross heus wel leuk aankleden (zoals met verwarmbare voorstoelen of voorruit verwarming), maar dat kost extra geld. En in plaats van een echt multimediasysteem ben je in de Fiat aangewezen op je telefoon. Bovendien krijg je in de Suzuki een jaar langer garantie. Logisch, want de modellen van dit merk hebben de reputatie zeer betrouwbaar te zijn. Fiat heeft op dit vlak daarentegen geen onbevlekt blazoen.

Het nadeel van grote SUV modellen is dat zij in de stad onhandelbaar groot zijn. Daar hebben de Panda City Cross en de Suzuki Ignis geen last van. Zij hebben allebei een zeer handzaam formaat en de bediening is kinderspel. De Ignis is duidelijk sneller (6 km/u hogere topsnelheid en hij zit 2 seconden eerder op 100 km/u), maar je moet veel schakelen om het onderste uit de kan te halen. Dat komt doordat de motor van de Suzuki wat stroperig is, waardoor tussenacceleraties minder vlot verlopen dan je op basis van het vermogen (90 pk) zou verwachten. Met name boven de 80 km/u moet er regelmatig teruggeschakeld worden als je wilt versnellen. Verder maken de remmen van de Ignis geen al te fanatieke indruk. Dat stimuleert niet tot het aanhouden van een hoog tempo. Jammer, want de Suzuki is voor de rest heel leuk om mee te rijden dankzij de bijzonder prettige schakeling. Dat de korte Ignis hoog op zijn poten staat, vertaalt zich niet in bovenmatig veel overhellen. Wel is de vering extreem hard. Dat kan snel vermoeiend worden. Net zoals de niet in diepte verstelbare stuurkolom het zitcomfort kan hinderen.

In de Fiat Panda City Cross gaat het er allemaal wat meer relaxt aan toe. De vering is aanzienlijk meer verzoenend op grote oneffenheden in het wegdek. Maar de stuurbekrachtiging kenmerkt zich door gebrek aan consistentie, waardoor ook deze testkandidaat geen auto is die je volledig vertrouwt. Qua prestaties kan de Fiat niet tippen aan de Suzuki. Dat komt niet alleen door het lagere vermogen (69 pk), maar ook doordat de Panda City Cross meer dan 100 kilo zwaarder is dan de Ignis. Dat merk je vooral buiten de stad. Daar is de Fiat, de typeaanduiding geeft het al weg, niet in zijn element. Dat komt niet alleen door zijn amechtige motorkarakter maar ook het enorme kabaal dat de 4 cilinder dan maakt en door het feit dat de rechtuit stabiliteit van de Panda duidelijk te wensen overlaat.

Conclusie

Soms eindigen auto’s in een vergelijkingstest met een neuslengte verschil, maar dat is hier niet het geval. Het is misschien wreed voor de vertederende Panda City Cross, maar de Italiaan kan beslist niet op tegen de Ignis, die veel moderner is. De Japanner wint op zo’n beetje elk onderdeel. Hij heeft een ruimer en praktischer interieur, en is qua uitrusting helemaal bij de tijd. Anders dan in Europese landen kan de Fiat zijn veroudering en amechtige prestatieniveau niet compenseren met een scherpere prijsstelling. Tenzij jij een zwak hebt voor Italiaanse auto’s (“liefde maakt blind”), kan je veel beter de Suzuki Ignis kopen.

Comments are closed.