Aston Martin zet hoog in bij beursgang

0

Aston Martin gaat nog dit jaar naar de beurs. Dat maakte de ruim 100 jaar oude Britse autobouwer bekend bij de presentatie van de halfjaarcijfers. Geruchten over een aanstaande beursgang van de ruim honderd jaar oude onderneming deden al langer de ronde.

Naar verwachting zal Aston Martin ongeveer 5,5 miljard euro waard zijn. Dat komt neer op 1,1 miljoen euro per verkochte auto. Daarmee moet Aston Martin alleen Ferrari voor laten gaan, dat een beurswaarde van 2,6 miljoen euro per verkochte auto heeft. Verklaring is het feit dat de Italiaanse collega in het eerste halfjaar van 2018 gemiddeld 378.000 euro per auto ontving, tegenover 176.000 euro bij Aston Martin. Ook houdt Ferrari er meer winst aan over: circa 32 procent, versus 24 procent bij de Britten. Tesla wordt momenteel op de beurs gewaardeerd op 525.550 euro per verkochte auto, BMW op 37.740 euro, Toyota op 33.510 euro en Hyundai op 13.030 euro.

Toyota had vorig jaar een beurswaarde van 155,6 miljard euro. De Japanners verkochten toen 10.386.000 auto’s. Voor het merk Volkswagen zijn de cijfers 71,4 miljard euro en 6.230.200 auto’s. Daarna volgen Daimler (60,2 miljard / 2.424.400), BMW (55,0 miljard / 2.463.500), Honda (45,8 miljard / 5.300.000), Tesla (45,6 miljard / 103.000), General Motors (45,2 miljard / 9.600.340), Ford (34,2 miljard / 6.607.000), Nissan (31,7 miljard / 5.816.300), PSA (21,5 miljard / 3.632.300), Fiat Chrysler (23,4 miljard / 4.700.000), Ferrari (21,0 miljard / 8.400), Renault (20,0 miljard / 3.761.600), Hyundai (19,1 miljard / 4.500.000), Porsche (17,1 miljard / 246.400) en Kia (9,5 miljard / 2.750.000).

Aston Martin is bij het grote publiek vooral bekend als de autokeuze van James Bond. Het bedrijf is nu nog grotendeels in handen van investeerders uit Italië en Koeweit. Zij zullen een deel van hun aandelen verzilveren op de London Stock Exchange (LSE). De eigenaren uit Italië en Koeweit willen volgens ingewijden voor ongeveer 1,1 miljard euro aan aandelen van de hand doen.

“Dit is een grandioos moment”, zegt Aston Martin topman Andy Palmer tegen de Britse zakenkrant Financial Times. “Toen ik in 1979 begon, waren er veel Britse autobouwers. In de loop van mijn carrière zijn die bijna allemaal verdwenen. De auto-industrie in het Verenigd Koninkrijk is gezond, maar grotendeels in buitenlandse handen. Nu krijgen wij weer een onafhankelijke Britse autofabrikant”. Aston Martin maakte vorig jaar 96 miljoen euro winst. Toen werden er 5.117 auto’s verkocht, ruim de helft meer dan in 2016.

Het moment lijkt strategisch gekozen. De autobouwer, die in het verleden 7 keer failliet is gegaan, heeft 7 winstgevende kwartalen achter de rug. Ook de nieuwe halfjaarcijfers zijn positief. Zowel de omzet als de winst voor belastingen ging omhoog; de brutowinstmarge op de sportwagens bedraagt liefst 24 procent. De winst voor belastingen steeg naar 20,8 miljoen pond op een omzet van krap 450 miljoen pond. De resultaten werden geholpen door de lancering van drie nieuwe modellen en de groeiende vraag naar de luxe auto’s in Azië. Aston Martin verwacht komend jaar meer auto’s te maken als de productie in de nieuwe fabriek in Wales volledig op stoom komt.

Met een beursgang dit najaar bestaat de vrees dat Aston Martin vooral door winst zal geleid worden. Want aandeelhouders willen elk jaar meer, beter en nog meer. Het maakt dat er vaak voor de simpele en veilige oplossingen zal gekozen worden (lees: SUV modellen). Oplossingen die de ziel van het merk doen verdwijnen, waarna de marketingafdeling aan de slag mag om een opgeklopte identiteit te verzinnen. Maar Aston Martin heeft duidelijk gezien dat Ferrari flink de wind in de zeilen heeft na diens beursgang, dus lijkt het ook voor de Britse sportwagenfabrikant een onvermijdelijke zet. Overigens wilde Tesla topman Elon Musk zijn bedrijf juist van de beurs halen, al heeft hij niet zijn zin gekregen.

Volvo wil overigens ook naar de beurs. Deze autofabrikant wordt door zijn Chinese eigenaar gewaardeerd op 26 miljard euro. Dat lijkt wel heel erg fors voor een bedrijf dat nog geen 600.000 auto’s per jaar verkoopt, zeker als je het naast de beurswaarde van de 4 keer grotere premium collega’s BMW en Daimler legt. Analisten vinden dit trouwens ook: zij schatten de marktwaarde van Volvo op 10 à 15 miljard euro. Ook McLaren sprak vorig jaar bij monde van topman Mike Flewitt over een beursgang op de middellange termijn, maar deze sportwagenspecialist krabbelde in maart van dit jaar terug.

Aston Martin wil met de mededeling over haar beursgang gaan peilen hoe groot de interesse is bij de investeerders. Vervolgens zal de introductieprijs worden bepaald die aangehouden zal worden. Halverwege volgende maand (20 september) zullen de Britten de prospectus onthullen. Aston Martin heeft momenteel al de noodzakelijke documenten ingediend bij de Britse beurstoezichthouder, dus in dat opzicht is alles in kannen en kruiken. Wanneer de introductieprijs bekend is, kan de beursgang relatief snel worden verwezenlijkt.

De directie van Aston Martin bestaat momenteel uit 9 mannen. Met de beursgang voor ogen zou de Britse autofabrikant nog een aankondiging in petto hebben: een vrouw die een topfunctie binnen de holding gaat bekleden, aldus bronnen dichtbij het topmanagement. De keuze om meer vrouwen in de directie op te nemen, komt niet primair van Aston Martin zelf. In het Verenigd Koninkrijk worden alle bedrijven door de regering aangemoedigd om ervoor te zorgen dat 33 procent van hun bestuurders in 2020 een vrouw is.

Niet alleen de top moet uit meer vrouwen gaan bestaan. Het andere geslacht moet ook de weg naar de showroom gaan vinden. De toekomstige Aston Martin DBX moet het verkoopaandeel van vrouwen een duw geven. Op dit moment zijn zij verantwoordelijk voor minder dan 10 procent van de Aston Martin afzet. De DBX gaat een praktische cross-over worden met veel plek voor de boodschappen en een hoge zitpositie (die parkeren eenvoudiger maakt) en dat spreekt dames meer aan dan een luidruchtige 2-zitter.

Onlangs vestigde Aston Martin de aandacht op zich met een verrassend model. De fabrikant neemt de DB5, waarvan er naar schatting 1.000 stuks zijn gemaakt, weer in productie, zij het in een zeer kleine oplage. De nieuwe editie gaat er vrijwel identiek uitzien als de wagen waarin James Bond reed, onder meer in de film Goldfinger uit 1964. Dankzij deze glansrol is de Aston Martin DB5 één van de beroemdste automodellen ooit.

De kopers die hun hand weten te leggen op 1 van de 25 nieuwe exemplaren van de DB5 kunnen onder meer beschikken over draaiende nummerplaten en andere gadgets. De machinegeweren uit de Bond film zullen niet worden aangebracht. Het prijskaartje van de nieuwe exemplaren bedraagt waarschijnlijk enkele miljoenen euro’s. De nieuwe DB5 mag echter niet de openbare weg op.

Comments are closed.