Subaru komt met veel STI nieuws

0

Subaru belooft voor de op 14 januari van start gaande autotentoonstelling van Detroit een bijzondere primeur. Daar wordt namelijk de WRX STI S209 onthuld. Liefhebbers weten dan al hoe laat het is.

De ‘S209’ betreft vermoedelijk een nóg sportievere en snellere versie van de WRX STI. De reguliere Amerikaanse uitvoering is goed voor 310 pk, afkomstig van het geblazen 2,5 liter 4 cilinder boxerblok. Subaru houdt de exacte specificaties van de ‘S209′ evenwel nog even onder de pet. Wel is al duidelijk dat het om een beperkte oplage gaat. Het is opmerkelijk dat de auto in de VS wordt gepresenteerd, want tot nu toe waren de ”S20..’ modellen voorbehouden aan de Japanse markt.

De ‘S20..’ serie gaat terug tot 2000 toen de S201 op de markt kwam. Die onderscheidde zich door meer vermogen en een sportieve opsmuk. Op de foto hierboven zie je de S208 die in 2017 op de Tokyo Motor Show werd gepresenteerd. Daarvan werden 450 exemplaren gebouwd. Ook bij de eerdere edities uit de ‘S20..’ serie was dat het geval: de S207 had een oplage van 400 stuks en van de S206 werden 300 exemplaren gebouwd. Net als voorheen zal ook de S209 op de Impreza gebaseerd worden. Dit keer vormt echter de jongste generatie het uitgangspunt. De huidige WRX STI (de afkorting staat voor: Subaru Tecnica International), en dus ook de S208, is een afstammeling van de oude Impreza uit 2014. Alle Japanse edities van de ‘S20..’ serie beschikken over een 2,0 liter turbomotor.

Subaru gaat ook de nieuwe Forester in een STI jasje hullen. Op de Tokyo Auto Salon, die op 10 januari zijn deuren voor het publiek opent, zal een conceptversie worden gepresenteerd, maar de productie-uitvoering zal naar verwachting weinig van dit showmodel verschillen. Optische kenmerken zijn bredere bumpers en grotere 19 inch wielen. De carrosserie is in ‘Jager Grijs’ gespoten. Grotere remklauwen moeten de remprestaties verbeteren.

Niet alleen de Forester is in een sportpak gehesen, maar ook de Impreza Hatchback. Het betreft eveneens een conceptversie. In dit geval gaat het om een STI met, volgens Subaru, “exclusieve carrosseriedecoratie en interieuronderdelen. De cockpit is in de kleur bordeaux uitgevoerd. Voor STI begrippen is het uiterlijk tamelijk ingetogen, dus reken niet op bovengenoemde, meer dan 310 pk sterke 2,5 liter turbomotor van de S209.

Reageren is niet mogelijk.