Nieuwstelex

0

+++ Er is al heel wat gediscussieerd over de afschaffing van de FM-band. DAB+ (wat staat voor Digital Audio Broadcasting, oftewel DIGITALE RADIO ) is de toekomst. Al een tijd trouwens, waardoor deze standaard nauwelijks nog nieuw is te noemen. Maar een nieuwe Europese richtlijn, de Europese Elektronische Communicatie Code of EECC, verplicht de EU lidstaten nu om een en ander in nationale wetgeving om te zetten. Met andere woorden: DAB+ moet dus ingevoerd worden. Het einde van FM staat daarmee ook weer op de agenda. Als het al niet automatisch voortvloeit uit de invoering van DAB+, dan zal het kort daarna volgen. De nieuwe standaard maakt een groter aanbod van zenders mogelijk en verbetert de geluidskwaliteit. Er zijn Europese landen waar DAB+ nu reeds de standaard is. Noorwegen gebruikt bijvoorbeeld al geen FM-band meer. Van de auto’s die vorig jaar nieuw werden verkocht, had circa 30 % standaard een DAB+ radio aan boord. Bij heel wat automerken moet je ervoor bijbetalen. Een extraatje waarvan de prijs vaak niet in verhouding staat tot de reële kostprijs. Tot enkele honderden euro’s kan het je kosten. Een goedkoper alternatief is aanpassing van een bestaande FM radio. Dat kost slechts enkele tientjes. +++

+++ FIAT CHRYSLER moet 1,6 miljoen auto’s terugroepen naar de dealer vanwege problemen met de airbag. Het gaat om exemplaren van het beruchte en inmiddels failliete Japanse bedrijf Takata. Die leverde airbags met een opblaasmechanisme van onvoldoende kwaliteit. Daardoor kunnen er bij het activeren van de airbag ook metaalfragmenten in het rond geslingerd worden. Vergelijk het maar met een granaat die in je gezicht ontploft. Het euvel eiste tot nu toe al tientallen mensenlevens. Het gevaar van de Takata airbags is al jaren bekend. Al tientallen miljoenen auto’s van verschillende merken werden teruggeroepen. Toch blijven de autofabrikanten modelreeksen ontdekken waar de gevaarlijke plofkussens in zitten. Het jongste slachtoffer van deze eindeloze terugroepactie is Fiat Chrysler. Die heeft net ontdekt dat zij een hele hoop voertuigen heeft gemaakt waarin de gevaarlijke airbags zitten (het kan ook zijn dat de fabrikant dit al geruime tijd wist, maar niet langer onder de pet kan houden). Het gaat onder andere om de Jeep Wrangler van bouwjaar 2010 t/m 2016 en de Chrysler 300 (en vermoedelijk dus ook de Lancia Thesis). Fiat Chrysler raadt klanten aan om de dubieuze airbags zo snel mogelijk te laten vervangen en er niet mee rond te blijven rijden. +++

+++ Autofabrikant FORD zal op de Noord Amerikaanse markt in de komende 2 jaar in totaal 7 nieuwe of grondig herziene modellen lanceren. De Explorer en de Lincoln Aviator zijn daar 2 inmiddels bekende voorbeelden van. Daarnaast keert de Bronco terug, krijgen wij een nieuwe Kuga (Escape in de VS) voorgeschoteld, komt er een kleinere broer van de Bronco en een elektrische SUV van Lincoln. Daarnaast moet de op het design van de Mustang geïnspireerde volledig elektrische SUV binnen nu en volgend jaar op de markt verschijnen. 75 % van het Amerikaanse gamma moet binnen 24 maanden zijn vernieuwd. China kan de komende 2 jaar rekenen op 6 nieuwe SUV modellen. Het gaat hierbij onder andere om de Territory (een van oorsprong Australisch model), de Explorer, de Kuga, de Lincoln Aviator en de elektrische SUV van de luxedochter. In 2021 moet het Chinese gamma van Ford en Lincoln bestaan uit 30 nieuwe of herziene modellen. Europa kan rekenen op de nieuwe Kuga en op de Puma (een compacte cross-over). Voor de Indiase markt zal Ford samen met Mahindra een compacte SUV gaan ontwikkelen. +++

+++ De eerste elektrische HONDA is vol in ontwikkeling. In maart zal op de autosalon van Genève een vrijwel productierijp prototype worden getoond. Het definitieve model wordt door Honda op de IAA van Frankfurt in september onthuld. Aanvankelijk was het idee dat de verkoop eind dit jaar zou starten, maar dat wordt begin 2020. Honda denkt in Europa jaarlijks 5.000 exemplaren van de elektrische compacte 5-deurs hatchback te kunnen verkopen. De conceptversie droeg de naam ‘Urban EV’, maar de definitieve uitvoering gaat waarschijnlijk e-Retro heten. Het design van de elektrische auto is namelijk geïnspireerd op de eerste generatie Civic uit 1972. Het model wordt tegen meerprijs leverbaar met op stokjes geplaatste camera’s die de buitenspiegels overbodig maken. Het beeld wordt op de binnenspiegel geprojecteerd. De actieradius gaat 250 à 300 kilometer bedragen. +++

+++ HYUNDAI heeft in de eerste 16 maanden na de lancering van de i30 N wereldwijd 11.500 exemplaren van deze hete hatchback verkocht. Daarmee overtreft de belangstelling naar eigen zeggen de verwachtingen royaal. Voor 2019 bedraagt de verkoopdoelstelling 20.000 stuks. Dit aantal is inclusief de i30 Fastback N. Hyundai gaat in onder andere de Verenigde Staten en thuisland Zuid-Korea de Veloster N op de markt brengen, maar dat model gaat aan de Europese neus voorbij. Wel krijgen wij een N versie van de nieuwe i20 voorgeschoteld. De volgende generatie Tucson komt ook in aanmerking voor het N label. Verder staat er bij Hyundai een 4-deurs sportwagen (formaat Porsche Taycan) op de tekentafel. Dit model zal exclusief onder N vlag verkocht gaan worden. Mogelijk krijgt dit model een elektrische aandrijflijn of een brandstofcel. Daarmee kan de 4-deurs sportwagen in alle opzichten het visitekaartje van Hyundai worden. +++

+++ INFINITI , het premiummerk van Nissan, krijgt in Europa maar geen voet aan de grond. Nu zit het marktaandeel van Lexus in onze verkoopregio ook al sinds mensenheugenis op slot, maar toch: Infiniti is een illusie armer. Dat komt vooral door het floppen van de Q30 en de terreinlook versie QX30. Infiniti dacht het laatste model te kunnen verkopen als een compacte cross-over, maar de autoconsument laat zich natuurlijk geen knollen voor citroenen verkopen. In de stationwagon klasse van de Audi A6 Allroad en Volvo V90 Cross Country is het misschien anders, maar met een ruig opgetuigd middenklassertje trek je weinig publiek. Zowel de Subaru XV als de Volvo V40 Cross Country zijn marginale producten en het is twijfelachtig of Ford succes zal hebben met de Focus Active. Als er snel gescoord kan worden met een hatchback voorzien van terreindecoratie, dan hadden wel veel meer fabrikanten een dergelijke versie in hun gamma opgenomen. Het was daarom nogal naïef van Infiniti om te denken dat de QX30 wel zou aanslaan. Helemaal omdat het basismateriaal (de Mercedes-Benz GLA) voor een stevig bedrag ingekocht moest worden. De autoconsument stond dus niet bepaald in de rij voor de compacte Infiniti. Daarom is besloten dat de QX30 (en de doordeweekse Q30 uitvoering) geen opvolger krijgt. Europese verkoopcijfers zijn er niet, maar in de VS wist Mercedes-Benz het afgelopen jaar 3 keer meer exemplaren van haar GLA aan de man te brengen dan Infiniti van de QX30. De verhouding op onze Oude Continent is vermoedelijk nog schever. Logisch, want als er dan toch een premiumprijs betaald moet worden, dan heb je liever het origineel met sterrenstatus en een inruilwaarde die staat als een huis. Infiniti gaat het nu in de klasse van compacte auto’s over een andere boeg gooien: alle kaarten worden nu ingezet op een zelf ontwikkelde, volledige elektrische cross-over. Hoe die er uit gaat zien? Tik in het zoekveld links boven ‘QX Inspiration’ in en je ziet / leest het antwoord. +++

+++ Cecilia Malmström, handelscommissaris namens de Europese Unie, wil met de Verenigde Staten onderhandelen over het opheffen van INVOERTARIEVEN op industriële producten. Dat heeft ze bekendgemaakt op een persconferentie. Ze wil dat de Amerikaanse importbelasting op bijvoorbeeld staal en aluminium komen te vervallen. In ruil daarvoor is de EU bereid om nog eens te kijken naar de Europese invoerheffingen op auto’s. Volgens Malmström kunnen die onderhandelingen volgende maand al beginnen, maar eerst moet ze daarvoor toestemming krijgen van de EU lidstaten. Op de persconferentie benadrukte ze dat ze niet uit is op een breed akkoord met de Amerikanen. Zo wordt er niet onderhandeld over de importtarieven op landbouwproducten, hoewel president Donald Trump dat wel graag wil. Vorig jaar ontstond een handelsconflict tussen de EU en de VS, waarbij beide landen steeds meer invoerrechten op producten gingen heffen. In de zomer werd escalatie van het conflict afgewend tijdens een bezoek van voorzitter Jean-Claude Juncker van de Europese Commissie aan de Amerikaanse president. Zij spraken toen onder meer af om de importtarieven op industriële producten te verlagen. De Europese importheffingen op auto’s zijn Trump een doorn in het oog. Volgens hem rijden er in de VS te veel Europese en veel te weinig Amerikaanse auto’s rond. Hij noemt Europa oneerlijk en protectionistisch, omdat het personenwagens uit de Verenigde Staten een invoerbelasting oplegt van 10 %, terwijl de VS slechts 2,5 % heft op Europese exemplaren. +++

+++ De komende jaren moeten er duizenden LAADPALEN voor elektrische auto’s bijkomen om de doelstelling van de Rijksoverheid te kunnen halen. Die heeft bepaald dat automobilisten moeten overstappen op emissieloos rijden. Daarvoor zijn dus laadpalen nodig (in totaal) 1,8 miljoen, maar burgers starten vaak bezwaarprocedures tegen de installatie daar van. Die zijn bang voor een hogere parkeerdruk en voor lichthinder van het lampje in de laadpaal. Naar goed Nederlands gebruik is in dit soort situaties een beroepsprocedure bij de bezwarencommissie mogelijk. Netjes, maar ook enorm vertragend. Oplaadpalen dossiers zijn inmiddels berucht om hun lange doorlooptijden. Deskundigen pleiten daarom van wijziging van de aanvraagprocedure van laadpalen. Gemeenten moeten niet meer op microniveau in discussie gaan met burgers over dit onderwerp maar één plan maken voor een complete wijk op basis van de hoeveelheid elektrische personenwagens die daar in de toekomst zullen zijn. Utrecht lost het anders op. Daar hoeven eigenaren van een stekkerauto vanaf 2020 geen aanvraag meer in te dienen voor een laadpunt. Door naar het gebruik van de bestaande exemplaren te kijken, weet de gemeente of de laadpaal te vaak bezet is. Als dat zo is, moet er dus dichtbij een extra laadpaal komen. Daarnaast wil de gemeente meer laadlocaties in parkeergarages zodat het minder plekken op straat kost. In Nederland zijn nu bijna 16.000 openbare laadpalen. De bedoeling is dat dit aantal toeneemt tot 1,1 miljoen stuks in 2030 (aangevuld met 0,7 miljoen laadpalen die niet openbaar zijn). +++

+++ De Chinese Evergrande Groep gaat een meerderheidsbelang van 51 % nemen in NEVS (National Electric Vehicle Sweden), het bedrijf dat met de inboedel van Saab een elektrische doorstart wilde maken. Momenteel zijn er 3 aandeelhouders. Geen van allen heeft een meerderheidsbelang in NEVS waardoor er veel ‘gepolderd’ moet worden over het bedrijfsbeleid. Met name de Chinezen krijgen daar jeuk van. Daarom trekt de Evergrande Groep nu de macht naar zich toe. In de ruim 6 jaar dat NEVS nu bestaat, heeft het bedrijf in het Chinese Tianjin een fabriek gebouwd. Inmiddels is ook de eerste steen gelegd voor een tweede productiefaciliteit in Sjanghai. Daarnaast is er de voormalige Saab fabriek in het Zweedse Trollhättan. Omdat 3 productielocaties nogal begrotelijk zijn voor een (door)startend bedrijf, is er besloten dat het financieel krachtige Evergrande Groep een meerderheidsbelang in de toko krijgt. Deze investeerder is overigens ook de grootste aandeelhouder van Faraday Future. +++

+++ In een interview heeft NISSAN topman Hiroto Saikawa gezegd dat het bedrijf geen enkele intentie heeft om uit de alliantie met Renault te stappen. Daarmee veegt hij alle geruchten over een ‘staatsgreep’ van tafel. Hij zei heel nadrukkelijk: “Nissan wil niet weer puur Japans worden. In tegendeel: wij moeten nog meer internationaal gaan opereren en daar werk ik elke dag heel hard aan”. Saikawa zegt over de alliantie: “die is niet alleen belangrijk, maar cruciaal. Bijna 20 jaar geleden stond ik aan de wieg van de alliantie. Ik ben ermee opgegroeid en vandaag ben ik ervan overtuigd dat de krachtenbundeling onze bedrijven een groot concurrentievoordeel geeft. Zowel Renault als Nissan kunnen dankzij de alliantie veel efficiënter opereren. Ik zal dus nooit iets doen dat deze structuur kan schaden of verzwakken, integendeel”. In het interview ging Saikawa ook in op het onderwerp Carlos Ghosn: “Mijn enige wens is dat ook de bestuurders van Renault toegang krijgen tot het volledige dossier en tot alle feiten. Volgens mij zullen ze dan tot dezelfde conclusie komen als wij”. Kortom, de topman van Nissan wil graag dat de rust weer terugkeert in de alliantie. Wellicht lukt dat met een iemand die minder controversieel is dan Ghosn. +++

+++ PORSCHE werkt zoals bekend aan een coupéversie van de Cayenne. Mogelijk wordt die al in april op de autotentoonstelling van New York of een Chinese beurs gepresenteerd. De Cayenne Coupé moet gaan concurreren met de BMW X6 en zijn volgelingen / landgenoten Audi Q8 en Mercedes GLE Coupé. Ook de Lamborghini Urus wordt als rivaal gezien van de nieuwe Porsche. Het SUV segment is voor de autofabrikant uit Zuffenhausen zeer lucratief. Het afgelopen jaar heeft Porsche meer dan 86.000 exemplaren van de Macan en ruim 71.000 eenheden van de Cayenne verkocht, waarmee de Panamera en de sportwagens een ondergeschikte rol zijn gaan spelen. Om bovengenoemde Urus te kunnen verslaan, zal de Cayenne Coupé ook leverbaar worden in Turbo S E-Hybrid uitvoering. Die versie is goed voor 671 pk, oftewel 21 pk krachtiger dan de Lamborghini. De Cayenne Coupé kenmerkt zich niet alleen door een lagere daklijn, die schuiner afloopt dan bij de reguliere uitvoering, maar ook door aangepaste bumpers en diffusor. In de achterklep wordt onder de achterruit een uitklapbare spoiler gemonteerd. Bentley werkt overigens aan een coupévariant van de Bentayga. Die SUV wordt ook leverbaar als extra krachtige Speed. De Cayenne Coupé arriveert nog dit jaar bij de dealers in de showroom. Naast de genoemde Turbo S E-Hybrid uitvoering kunnen we rekenen op S, Turbo en E-Hybrid varianten. +++

+++ PSA heeft een recordjaar achter de rug. Het afgelopen jaar produceerde het bedrijf 3.787.000 voertuigen. De Fransen kunnen terugkijken op 5 jaar van constante groei. Niet slecht voor een bedrijf dat een decennium geleden op de rand van het faillissement stond. Dat PSA een uitstekend jaar achter de rug heeft, is niet alleen te danken aan succesnummers als de 3008, maar ook aan het feit dat de autofabrikant zijn WLTP homologatiehuiswerk tijdig af had. Daardoor kampte men niet met leveringsproblemen. Dat zorgde voor winst op alle cruciale Europese markten. PSA wist haar marktaandeel in deze regio uit te breiden naar 16,0 %. Winst was er in onder meer Frankrijk, Spanje, Italië, Duitsland en Groot-Brittannië. Vooral Peugeot lijkt te Europese autoconsument kunnen bekoren. Het merk verkoopt het meeste SUV modellen van allemaal. En Peugeot pakte in onder meer Spanje en Italië de koppositie. Zelfs DS, dat in Nederland een aarzelende start kende, boekte afgelopen jaar vooruitgang. De afzet ging met dik 6 % vooruit. PSA noemt het in een overduidelijke vlaag van optimisme zelfs een heuse doorbraak. +++

+++ ROLLS-ROYCE meldt dat het productievolume van de minimaal 415.225 euro kostende Cullinan voor 2019 bijna is uitverkocht. De Britten gaan er alles aan doen om de levertijd voor de SUV niet verder te laten oplopen. Daarom zal men zich in de fabriek in het Zuid Engelse Goodwood dit jaar sterk focussen op de productie van de Cullinan. Er is extra capaciteit gecreëerd door een efficiëntere opzet van de productielijn. Op jaarbasis kan Rolls-Royce nu circa 5.000 auto’s bouwen. Afgelopen jaar kwam de productie uit op 4.107 vierwielers. De planning is om in 2019 tussen de 2.500 en 3.000 stuks van de Cullinan te bouwen. De rest is voor de overige modellen. De Phantom was vorig jaar ook in trek, maar een ‘voordeel’ is dat de Ghost aan het eind van zijn levenscyclus is aanbeland. Dit betekent een verminderde vraag naar deze sedan. De productieplaatsen die daarmee vrijkomen zullen worden ingevuld door de Cullinan. De bouw van de Wraith en de uiterst succesvolle Dawn loopt gewoon door. +++

+++ SKODA zal de Karoq en de Kodiaq gezelschap geven in de vorm van een derde SUV model. Die gaat vermoedelijk Kosmiq heten en zal op de komende autosalon van Genève begin maart worden gepresenteerd. De derde SUV wordt kleiner dan de Karoq, maar een halv klasse groter dan de Seat Arona en de Volkswagen T-Cross. Hiertoe zal de wielbasis van het betreffende MQB A0 platform worden opgerekt. Om de kosten laag te houden, zijn er geen vierwiel aangedreven versies gepland. Het motorengamma is identiek aan dat van de Arona en T-Cross. De Kosmiq gaat zich dus onderscheiden met meer (interieur)ruimte. Daarmee heeft Skoda al decennialang succes. +++

+++ UBER moet van de weg worden verbannen. Dat bepleit Veilig Verkeer Nederland (VVN) na een reeks dodelijke ongevallen waarbij taxi’s van dit bedrijf betrokken waren. “Het zijn gewoon kamikazepiloten”, aldus woordvoerder Rob Stomphorst. “4 doden in 6 weken tijd en gisteren weer een ongeval in Amsterdam waarbij een 9-jarig meisje ernstig gewond raakte en de bestuurder gewoon doorreed. En dat terwijl hij een paar minuten eerder ook al was doorgereden na een ongeval. Schandalig, je vraagt je af hoeveel slachtoffers er nog moeten vallen voordat er daadkrachtig ingegrepen wordt. Dit kan zo niet langer”, aldus Stomphorst. VVN vindt dat voor alle taxi’s dezelfde regels moeten gelden. Uber chauffeurs hebben nu te maken met lichtere eisen dan hun collega’s die zijn aangesloten bij een reguliere taxicentrale. Uber zegt in een reactie zich aan dezelfde wettelijke eisen te moeten houden als zogenoemde Toegelaten Taxiorganisaties (TTO’s). “Onze rijtijdlimiet is zelfs strenger dan in de voorschriften staat. Onze chauffeurs mogen in 24 uur tijd maximaal 12 uur rijden. Als ze die limiet hebben bereikt, worden ze automatisch uitgelogd en kunnen ze tien uur lang niet inloggen”, aldus een woordvoeder. Uber maakt zich zorgen over de ongelukken en bekijkt of er meer maatregelen nodig zijn. In Amsterdam is wethouder Sharon Dijksma (Verkeer en Vervoer) in gesprek gegaan met het management van Uber in Europa. Het bedrijf zegt volledig mee te werken aan het onderzoek. De partijen gaan samen zoeken naar oplossingen voor problemen die worden veroorzaakt door taxi’s in Amsterdam. +++

+++ Er is een nieuw MPV slachtoffer: de VOLKSWAGEN Sharan. Die staat niet langer in de Nederlandse prijslijst. De dealers zullen daar geen traan om laten, want vorig jaar werden slechts 24 stuks aan de man gebracht. De Sharan staat in de showroom dus alleen maar in de weg. Als alternatief heeft Volkswagen naar eigen zeggen de Tiguan Allspace. De compactere Touran behoudt voorlopig wel zijn plek in de Nederlandse prijslijsten. In andere landen is de Sharan overigens nog wel te bestellen, want de productie is (nog) niet gestopt. Seat houdt de soortgelijke Alhambra voorlopig nog in het Nederlandse gamma. Maar bij dit merk is sinds kort de 7-persoons Tarraco te koop … +++

+++ VOLVO meldt dat eind mei in het Belgische Gent de allerlaatste V40 van de band rolt. Maar ondanks dat het Zweedse automerk in 7 jaar tijd 614.189 exemplaren van het model wisten te verkopen, is er geen directe opvolger gepland. Nou ja, die was er wel, maar het betreffende ontwerpvoorstel is op het laatste moment afgeschoten. Nou ja, over de schutting bij Polestar gekieperd. Die gaat het model nu verkopen als (volledig elektrische) ‘2’. Rouwig hoeven Volvo fans daar niet om te zijn, want het betreffend ontwerpvoorstel deed net iets te veel denken aan een Skoda Octavia. Dat de Zweden er om 5 voor 12 de stekker uit getrokken hebben, komt ook omdat men niet meer gelooft in lage compacte modellen. Volvo is nu opnieuw achter de tekentafel gekropen en er wordt momenteel geschetst aan een coupéachtige versie van de XC40: lager en iets korter. Het idee is om dit medio 2021 te lanceren model voor een lagere prijs te gaan verkopen, maar of dat gaat lukken is twijfelachtig. BMW dacht het basisontwerp van de X2 namelijk prijstechnisch onder de langere X1 te kunnen positioneren, maar de boekhouders staken daar een stokje voor. Binnen de Volvo dealerorganisatie is met verbazing op de productiestop van de V40 gereageerd. Met name in Nederland gaat het model immers nog steeds als warme broodjes over de toonbank. Maar het antwoord op de vraag waarom de V40 dan toch nu gesaneerd wordt, is in het verleden te vinden, meer specifiek bij de voormalige moeder van Volvo: Ford. Die stelde indertijd het platform van de Focus voor de V40 beschikbaar (de betreffende bodemplaat was ook onder de voorgangers C30/S40/V50 te vinden). Maar het wordt nu echt tijd dat de Ford/Volvo knoop definitief ontward wordt. De Zweden moeten immers nog steeds betalen voor de gebruiksrechten en het intellectuele eigendom van de betreffend bodemplaat. En aangezien de V40 alleen nog maar aan de man gebracht wordt in een margearme, permanente actie-uitvoering, is het niet meer lucratief om de instapper door te blijven bouwen. De compacte Volvo moet dus met pensioen om de winstgevendheid van het bedrijf niet in gevaar te brengen. In 2018 werden er nog 77.587 stuks van de V40 gebouwd. Topjaar was 2014, toen er 110.864 exemplaren van de band rolden. +++

Comments are closed.