Honda eerste elektrische auto heet: e

0

Honda houdt het simpel: de volledig elektrische, compacte hatchback van de Japanners krijgt de doeltreffende naam ‘e’. Tot op heden hebben al meer dan 22.000 Europeanen hun interesse kenbaar gemaakt voor de auto.

De ‘e’ (3.895 x 1.750 x 1.495 mm) is de productievertaling van de ‘Urban EV’ die door Honda anderhalf jaar geleden op de IAA van Frankfurt werd voorgesteld en die aldaar warm werd onthaald. De definitieve uitvoering wijkt qua design nauwelijks af van de verder uitgewerkte ‘E Prototype’ conceptstudie die afgelopen maart op de autosalon van Genève was te zien. Dit betekent dat het emissieloze model van Honda een hippe retro styling krijgt. Daarnaast heeft hij een puik interieur met een tweetal 12,3 schermen en een doorlopende bank voorin.

Over de technische specificaties doet Honda nog geen uitspraken. De ‘e’ krijgt naar verwachting een accupakket van 30 kWh en een actieradius van meer dan 200 kilometer. Dat is slechts de helft van wat Hyundai (Kona Electric) en Kia (e-Niro) bieden, maar volgens Honda is de ‘e’ een typische stadsauto. Daarvoor is een grote actieradius minder belangrijk. Bovendien kan de Honda binnen 30 minuten tot 80 procent worden opgeladen. Bij de ‘e’ zit de elektromotor achterin, waardoor hij dus achterwielaandrijving heeft. Honda belooft daarom een sportieve rij beleving.

De ‘e’ heeft 4 zitplaatsen en is het eerste model op het nieuwe EV platform van Honda. In vergelijking met de Urban EV van anderhalf jaar geleden zijn er achterportieren aan het ontwerp toegevoegd. De deurgrepen zijn verzonken. Een 2-tal 6,0 inch beeldschermen aan de binnenzijde van de portieren vervangen de buitenspiegels. In de toekomst zullen er nog veel meer auto’s op dit onderstel worden gebaseerd. Het is de ambitie van Honda om in 2025 alleen nog maar geëlektrificeerde aandrijflijnen te leveren in de modellen die op de Europese markt verkocht worden. Daarbij kan het gaan om hybride, stekkerhybride of volledig elektrische techniek.

Zo zal de nieuwe Jazz, die in oktober dit jaar tijdens de Autosalon van Tokio wordt onthuld, leverbaar worden met een elektromotor die niet via een snoer opgeladen hoeft te worden. Zijn hybride techniek, oftewel het i-MMD systeem, is reeds bekend van de jongste CR-V. Ook werkt Honda aan auto’s die op waterstof rijden en dus over een brandstofcel beschikken.

Reageren is niet mogelijk.