Hyundai zet puntjes op de i bij Kona Electric

0

Hyundai heeft de Kona Electric onderhanden genomen. Niet dat de vraag naar deze elektrische cross-over te wensen over liet, integendeel: de vraag naar deze emissieloze Koreaan van Europese klanten heeft alle verwachtingen overtroffen. Maar het kan natuurlijk altijd beter.

Daarom presenteert Hyundai nu de verbeterde Kona Electric (modeljaar 2020). Die is uitgerust met een 3-fase laadsysteem, waarmee het accupakket met maximaal 11 kW is op te laden. Daardoor is de elektrische cross-over dagelijks nog ruimer inzetbaar. Dankzij deze laadmogelijkheid wordt de laadtijd bij openbare 3-fase AC laadstations of via een compacte Wallbox namelijk met maximaal 30 procent gereduceerd. De ‘oude’ Kona Electric kwam niet verder dan 7,2 kW. Dit betekent dat je voor een volle accu (64 kWh) niet 9 uur hoeft te wachten, maar slechts 6 uur. En dat is snel genoeg, als je ’s nachts tenminste voldoende slaap wilt kunnen krijgen. De snellere laadmogelijkheid maakt de compacte elektrische cross-over volgens Hyundai geschikt voor elke reis, ook omdat de Eco rij modus de rij beleving verbetert en de actieradius vergroot.

Een andere innovatie van de vernieuwde Kona Electric is Hyundai’s Blue Link met internet verbonden voertuigsysteem. Het stelt de bestuurder in staat via een applicatie op zijn telefoon diverse functies van de auto op afstand te bedienen, zoals de automatische airconditioning. Het is ook mogelijk de auto op afstand te ver/ontgrendelen via de Blue Link pincode. Verder geeft het systeem de bestuurder informatie over zaken die aandacht vragen of over de parkeerlocatie van de auto. Het standaard aanwezige eCall schakelt automatisch hulpdiensten in als de airbags in actie komen of als de noodknop boven de binnenspiegel wordt ingedrukt. Relevante informatie (over de auto, de tijd van het ongeval, de rijrichting, de airbags en impact sensorinformatie) wordt dan direct verzonden naar de lokale hulpdiensten.


Optioneel kunnen klanten kiezen voor een nieuw infomediasysteem met centraal geplaatst 10,25 inch touch screen en een breedbeeld grafische gebruikersinterface. Met deze verbetering neemt Hyundai een grote ergernis van Autointernationaal.nl weg: de lelijke zwarte rand tussen het 8-inch touch screen en zijn kunststof behuizing (zie foto). Passagiers achterin profiteren van een nieuwe achterbank verwarming. Die is overigens per direct verkrijgbaar. Het infomediasysteem geeft volgens Hyundai in een oogwenk informatie over de actieradius en de geschatte laadtijden. De bestuurder kan eenvoudig een korte laadperiode of een timer voor het opladen instellen. Deze functies zijn ook via de Blue Link applicatie op de telefoon te beheren.

De levering van de vernieuwde modeljaar 2020 uitvoering van de Kona Electric start eind 2019. De prijzen worden op een later moment bekendgemaakt. Misschien overbodig om te vermelden, maar als jij binnenkort een elektrische Kona gaat bestellen, informeer dan goed welke modeljaar versie je krijgt.

Comments are closed.