Nissan grijpt nog harder in

0

Nissan gaat meer banen schrappen dan aanvankelijk was aangekondigd: 12.500. Het gaat nu om circa 9 procent van alle werknemers. Nissan maakte dat bekend bij de presentatie van de tegenvallende cijfers over het eerste kwartaal van het op 1 april nieuwe boekjaar. De winst is met meer dan 98,5 procent gedaald naar omgerekend 13,3 miljoen euro.

Dalende verkoop en stijgende kosten zorgen er voor dat Nissan het lastig heeft. Het eigen modellengamma is verouderd en de concurrentie in het cross-over segment (dat Nissan min of meer heeft uitgevonden met de Qashqai) is toegenomen . Ook speelt de Brexit dreiging een rol. Nissan is in Groot-Brittannië, waar het een grote fabriek heeft, een belangrijke speler op de automarkt. Nu de vraag naar auto’s aldaar al een tijd lang daalt, vangt het merk als één van de hogere bomen de meeste wind.

Ook het schandaal rond ex-topman Carlos Ghosn speelt mee. Dat heeft geleid tot het vertrek van veel capabele managers. Daarnaast heeft de hele auto-industrie het moeilijk door aanhoudende handelsconflicten en een wereldbrede economische afkoeling. Volgens Nissan zijn er in het eerste kwartaal van dit jaar wereldwijd 22,5 miljoen auto’s verkocht, hetgeen 6,8 procent minder is dan vorig jaar. Nissan zelf zag haar afzet in de periode april t/m juni met 6 procent dalen maar 1,23 miljoen auto’s. Als gevolg daarvan daalde de omzet met 13 procent naar ruim 19,5 miljard euro.

Door de reorganisatie wil Nissan, na Toyota de grootste Japanse automaker, kosten besparen. Het bedrijf wil de productiecapaciteit met 10 procent verkleinen. Daarom moeten 12.500 banen verdwijnen. Dit aantal (gisteren werd nog gedacht dat de sanering beperkt zo blijven tot het schrappen van 10.000 arbeidsplaatsen) is meer dan een verdubbeling van cijfer dat in mei werd aangekondigd. Deze operatie moet voor 2023 zijn afgerond.

Ook zal Nissan minder modellen gaan uitbrengen, zo laat topman Hiroto Saikawa weten. Er zal met name minder geld worden geïnvesteerd in compacte auto’s waar niet of nauwelijks geld mee wordt verdiend. Of dit ook betekent dat de Micra, die momenteel door alliantiepartner Renault wordt gebouwd op basis van de oude Clio, verdwijnt is nog niet bekend. De fabrikant laat wel alvast weten zich te willen richten op wereldwijde en regionale kernmodellen. Nissan kampt al een tijd met tegenvallende winstmarges, voornamelijk op de Noord Amerikaanse markt. Onder de in ongenade geraakte topman Carlos Ghosn concurreerde het bedrijf aldaar voornamelijk op prijs (lees: er werd gestrooid met kortingen) om snel marktaandeel te veroveren. Dat ging ten koste van de winst.

Voor heel het huidige boekjaar, dat loopt t/m 31 maart 2020, rekent Nissan op een daling van de winst van 28 procent. Het resultaat zal op het laagste niveau uitkomen in ruim 10 jaar tijd. De winstval zal de samenwerking met Renault verder onder druk zetten. Die heeft sowieso een deuk opgelopen door de arrestatie van Ghosn, die wordt verdacht van financiële wanpraktijken.

Nissan heeft voor wat betreft de alliantie met Renault nogal wat noten op zijn zang. Zo wil de Japanse autofabrikant graag dat haar partner haar invloed verminderd. Renault heeft ruim 43 procent van de aandelen Nissan in handen en kan daarmee vertegenwoordiging in diverse bestuurlijke commissies afdwingen. Andersom hebben de Japanners slechts 15 procent van de aandelen van de Franse autobouwer in hun bezit, zonder stemrecht. Nissan wil graag dat dit gelijkwaardiger wordt, maar Renault zal niet onterecht zeggen dat haar partner eerst de bedrijfseconomische problemen in eigen huis moet oplossen.

Alle problemen dreigen Saikawa boven het hoofd te groeien. Hij staat sowieso al bekend als een zwakke leider. Saikawa laat nu weten dat Nissan overweegt om het directieteam aan te passen; een niet zo subtiele hint dat hijzelf binnenkort misschien vertrekt. Aandeelhouders zullen daar niet rouwig om zijn, want daar ligt de topman slecht. Ook zijn relaties met de top van Renault zijn stroef.

In stormachtige tijden wordt er naar de buitenwereld uitgekeken naar een nieuw model dat het betreffende automerk uit het moeras kan trekken. Voor Austin was dit ooit de Seven, voor Peugeot de 205 en Aston Martin zal haar recente verkoopproblemen zeker kunnen oplossen met de nieuwe DBX cross-over. Nissan zal in september eindelijk de nieuwe Juke presenteren. Mogelijk kan dit model bij het Japanse automerk het tij keren.

De opvallende Nissan Juke was in 2010 min of meer de eerste compacte cross-over en stond daarmee aan de basis van het B SUV segmentvijver, waar sindsdien zo’n beetje alle volumemerken in zitten te vissen. Normaliter zit een autocarrière er na 7 jaar op. Dit betekent dat de Juke eigenlijk al in 2017 afgelost had moeten worden. Dat dit niet is gebeurd, is een belangrijke oorzaken van de verkoopproblemen van Nissan in met name Europa.

Maar op 3 september maakt de tweede generatie alsnog zijn opwachting. De nieuwe Juke krijgt opnieuw een onderscheidend design. Dat kan ook worden afgeleid uit bovenstaande plaagfoto. Daarop is ook te zien dat de nieuwe Juke een merk karakteristieke grille in V vorm krijgt. Om zich in het B SUV segment te kunnen onderscheiden, krijgt hij verder opvallende LED dag verlichting. De tweedelige koplampen, waarvan het onderste deel rond is, keren terug want dat styling element geeft de Juke duidelijk een eigen gezicht.

De nieuwe Juke wordt gebouwd op het nieuwe CMF-B platform dat samen met alliantie partner Renault is ontwikkeld. De Fransen gebruiken dit onderstel voor de jongste Clio en voor de tweede generatie Captur. Het derde lid van het samenwerkingsverband, Mitsubishi, zal op het platform de opvolger van de ASX baseren. Die komt in 2021. Alle drie de merken zullen gebruik maken van 1,0 en 1,3 liter turbobenzinemotoren. De Juke kan daarnaast rekenen op (stekker) hybride techniek.

Of de nieuwe Juke het tij kan keren bij Nissan, is in de ogen van Autointernationaal.nl evenwel twijfelachtig. De concurrentie in het B SUV segment is inmiddels moordend en de verkoopachterstand op de concurrentie is groot. Meer kansen om Nissan weer goed op de rails te krijgen, zou een volledig elektrische cross-over annex SUV kunnen zijn die boven de Leaf wordt gepositioneerd. De Japanners willen een dergelijk model in 2021 lanceren. Tot die tijd zal het verkooptechnisch kwakkelen blijven bij Nissan.

 

Reageren is niet mogelijk.