Toyota verkoopt meer maar verdient minder

0

Toyota heeft het beste kwartaal sinds 2015 achter de rug. De operationele winst steeg met 8,7 procent. Toch stelt Toyota de verwachtingen voor heel 2019 naar beneden bij.

Afgelopen kwartaal werd door Toyota een operationele winst van 741,9 miljard yen (6,3 miljard euro) gerealiseerd; een stijging van 8,7 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De autofabrikant beleefde daarmee zijn beste kwartaal sinds 2015. De omzet kwam uit op 7,6 biljoen yen (64 miljard euro); een plus van 3,8 procent.

Wereldwijd werden 2,7 miljoen voertuigen verkocht; een stijging van 3,6 procent (het merk Toyota was goed voor 2.303.495 eenheden; 67.364 exemplaren meer dan in 2018). Op jaarbasis (januari t/m juni) rolden er 5.464.889 nieuwe voertuigen van de band (de productie van de dochtermerken meegerekend). Dat is een knappe prestatie gezien de malaise op veel automarkten in de wereld. Het betekent namelijk een output toename van ruim 4 procent.

Toyota heeft met het productieresultaat in de eerste jaarhelft de koppositie veroverd op de lijst van grootste autofabrikanten ter wereld. De Volkswagen Groep kwam met 5.365.300 gebouwde exemplaren in de eerste jaarhelft juist 2,8 procent lager uit en moest daardoor de nummer 1 positie prijsgeven aan de Japanners. Wel is het zo dat de Duitsers in juni het verschil met Toyota iets wisten te verkleinen. De alliantie tussen Renault, Nissan en Mitsubishi, ten tijde van Carlos Ghosn enige tijd de onbetwiste leider wat productiecijfers betreft, moest vooral door de problemen bij Nissan bijna 9 procent inleveren en kwam met 5.081.184 voertuigen op een derde plaats uit. De kloof met de nummers 1 en 2 is dit jaar groter geworden omdat de verkopen van Nissan nu met dubbele cijfers aan het dalen zijn.

Ondanks de kwartaalwinst stelt Toyota de winstverwachting voor heel 2019 met 6 procent naar beneden bij. Toyota gaat voor dit financiële jaar (dat eindigt op 31 maart 2020) uit van een 2,4 biljoen yen (circa 19 miljard euro) aan inkomsten, terwijl de fabrikant eerder nog uitging van 2,55 biljoen yen; een verschil van 6 procent. Analisten rekenden tot voor kort op ongeveer 2,61 triljoen yen winst. De koers van de yen ten opzichte van de euro en dollar is de laatste tijd vanuit Japans perspectief verslechterd en dat zal de jaarwinst bij Toyota drukken, zo is de verwachting. Ook de resultaten van de landgenoten Honda, Mazda en Nissan staan om deze redenen onder druk.

Nissan maakte onlangs bekend dat bijna 98,5 procent van de winst is verdampt. Bij Mazda viel de operationele kwartaalwinst 79 procent lager uit. Honda hield met een winstdaling van 16 procent de schade relatief beperkt. De handelsspanningen spelen een rol bij de opmars van de yen. De Amerikaanse president Donald Trump voerde recentelijk de druk op met extra importheffingen op Chinese goederen. De Japanse munt wordt daardoor een veilige uitwijk haven voor beleggers.

Van de afgerond 2,3 miljoen auto’s die het merk Toyota afgelopen kwartaal verkocht, vonden er 555.291 stuks in Japan een eigenaar; een plus van 44.952 exemplaren. In de Verenigde Staten nam de afzet met een kleine 2.600 eenheden af naar een totaal van 743.576 stuks. In Europa liep de verkoop harder terug, namelijk met 21.325 minder auto’s naar 273.964 exemplaren. Op de Aziatische markt als geheel steeg de verkoop naar 398.240 voertuigen.

Reageren is niet mogelijk.