Elektrische Fiat 500 moet het A segment weer glans geven

0

Na een jarenlange pauze is Fiat weer zo ver dat zij nieuwe modellen kan lanceren. De 500, hoe kan het ook anders, bijt in 2020 de spits af. De nieuwe editie wordt namelijk leverbaar in volledig elektrische vorm.

Fiat moet het vooral hebben van stadsauto’s. Met name in Noord West Europa, waar de 500 een groter verkoopaandeel heeft dan in eigen land. Daar is Fiat ook een sterke marktpartij met typische gezinswagens als de 500L, de 500X en de Tipo. Om ook buiten de eigen landsgrenzen een deuntje mee te kunnen blijven blazen, zullen eerst de typische stadsauto’s worden vernieuwd. Naast de 500 valt ook de Panda in die categorie. Fiat is marktleider in het Europese A segment en heeft dus een belangrijke positie om te verdedigen. De 500 en Panda hebben samen een derde van de zogeheten boodschappenauto klasse in handen.

Naast deze stadsauto’s en gezinswagens heeft Fiat geen andere plannen. Daarom krijgt de 124 Spider geen vervolg. Autointernationaal.nl berichtte hier al eerder over. Ook terugkeer naar het middenklasse segment met bijvoorbeeld een nieuwe Croma zit er niet in. Er komt wel een opvolger voor de Tipo, maar dat wordt een SUV. Verder laat merkchef Olivier Francois weten totaal geen premium aspiraties te hebben met Fiat. PSA heeft dat met het Peugeot label bijvoorbeeld wel.

Fiat wedt dus op 2 paarden. En die dienen allebei ren kwaliteiten te hebben. De 500 familie (zonder ‘L’ of ‘X’) zal hiertoe worden uitgebreid. Dit betekent dat dit modeltype meerdere carrosserievarianten gaat krijgen, waaronder een Giardiniera stationwagon en een 5-deurs versie waarbij de achterportieren à la de BMW i3 aan de kant van de C stijl scharnieren (zie computerfoto). Fiat denkt met deze versie te kunnen concurreren met de 5-deurs Mini Hatch. Daarnaast kan het merk eenvoudigweg niet negeren dat de vraag naar achterportierloze modellen gestaag daalt.

De Giardiniera uitvoering van de 500 gaat de verkooprol van de 500L overnemen. Voor dat laatste model plant Fiat namelijk geen directe opvolger. Maar door de Giardiniera een grotere maatvoering te geven dan de gewone 500, denkt Francois er bestaande 500L klanten mee te kunnen opvangen. Met een opulent interieur denkt Fiat een prijsstelling op C segment niveau te kunnen rechtvaardigen.

De nieuwe Panda moet een veel breder prijs spectrum gaan beslaan. Het ontwerp zal worden gebaseerd op de veel geprezen conceptstudie Centoventi (zie foto onder). De nieuwe Panda debuteert in 2021. In eerste instantie met benzinemotor (en hybride techniek) en 2 jaar later start de verkoop van de volledig elektrische versie. Die krijgt een modulair accupakket. Fiat kan de versie met een kleine batterijcapaciteit aanbieden voor een scherpe prijs, en met de uitvoering die een actieradius van 500 kilometer biedt prijstechnisch gaan concurreren met de Renault Zoé.

De Tipo krijgt zoals gezegd een SUV als opvolger. Die zal qua maatvoering niet veel van de 500X verschillen, maar krijgt ter onderscheid een hoekige bouw in de stijl van de eigen Panda, de Dacia Duster en de Jeep Renegade. Prijstechnisch zal de ‘Tipo SUV’ tussen deze 2 laatste modellen worden gepositioneerd. En vanwege zijn hoekige bouw in plaats van ronde vormen zoals bij de 500X kan Fiat zo een nieuwe kopersgroep aanspreken.

Het belangrijkste nieuwe Fiat model blijft echter de 500. Die zal in elektrische vorm geen koopje worden, zo waarschuwt Francois, maar dat zal worden gecompenseerd met een chique en weldadig interieur. Ook zal de nieuwe 500 veel meer verfijning bieden dan het huidige model. Ook deze elektrische Fiat zal namelijk in basisuitvoering à la de emissievrije uitvoering van de Panda een ‘100 kilometer’ accupakket krijgen. Volgens Francois is dat zeker voor deelauto’s voldoende. En die gaan een steeds groter verkoopaandeel krijgen in het stadswagen segment. Sterker nog: Francois is er van overtuigd dat het A segment een comeback gaat maken met goedkope elektrische auto’s!

Reageren is niet mogelijk.