Waarom de korte test?
Cross-overs annex SUV modellen zijn al lang geen niche meer. In Nederland waren er in september 37 modellen die minimaal 300 keer over de toonbank gingen. Daaronder bevonden zich in alfabetische volgorde ook de Hyundai Kona (603 registraties), de Kia Niro (820), de Mazda CX-5 (372), de Nissan Qashqai (432), de Opel Crossland X (364), de Opel Grandland X (369), de Peugeot 3008 (346), de Peugeot 5008 (311), de Renault Captur (485), de Toyota C-HR (369), de Volkswagen T-Cross (384), de de Volkswagen Tiguan (355) en de Volvo XC40 (400). Zij vormen samen meer dan een derde van de best verkochte auto’s van Nederland. Het is vanuit deze optiek dat, nu de cross-over annex SUV is gepromoveerd van niche tot vooraanstaand autosegment, er ruimte ontstaat voor een nieuwe niche: die van de sportieve cross-over annex SUV varianten.
De Audi SQ2, de BMW X2 M135i, de Cupra Ateca en de Mini Countryman JCW beten de spits af en nu heeft Volkswagen besloten om in de nieuw ontdekte vijver te gaan vissen (de kleine versie van het grote meer waar de Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio t/m de Porsche Cayenne Turbo deel van uit maken). De autofabrikant uit Wolfsburg doet dat met de T-Roc R. Dit cross-over annex SUV model had in september bij ons een wat mindere verkoopmaand met slechts 91 registraties, maar doet het op jaarbasis uitstekend. Qua verkoopaantallen (4.520 stuks sinds januari moet hij alleen de Kona, de Niro en de Crossland X voor zich laten. En als je de elektrische versies van de Koreaanse modellen buiten beschouwing laat, dan blijft alleen de Opel over als beter verkopende auto in het cross-over annex SUV segment. Heeft de R uitvoering van de T-Roc het in zich om net zo’n hit te worden als de doordeweekse versies? Een test over kronkelende bergwegen en langs glooiende valleien in het zuiden van Frankrijk, tussen Nice en Grasse gaat het antwoord geven op deze vraag.
Wat voor auto is het?
De letter ‘R’ geeft aan dat de sportieve T-Roc volgens hetzelfde recept is ontwikkeld als de soortgelijke uitvoering van de Golf. En dat kan je heel letterlijk nemen, want onder de motorkap zit dezelfde ‘EA888’ krachtbron. Het is een 300 pk en 400 Nm sterke versie van de 2.0 TSI unit. Net als bij de Golf R is de motor gekoppeld aan een 7-traps DSG automaat en is 4Motion vierwielaandrijving standaard. Bij de prijs inbegrepen zijn ook zogeheten 17 inch Performance remmen (met zwarte klauwen en R logo). Die zijn eveneens van de Golf R afkomstig, al kosten ze bij dat Volkswagen model extra. De sportieve T-Roc is dus standaard net wat completer, maar dat neemt niet weg dat er diverse opties zijn. Zo was de testauto voorzien van adaptieve dempers (DCC), een sportuitlaat van Akrapovic, 19 inch Pretoria lichtmetalen velgen, de R specifieke Lapiz Blue metallic carrosseriekleur en mat blauwe sierpanelen in het interieur.
De T-Roc R kan in 4,9 seconden naar 100 km/u sprinten en heeft een niet-begrensde top van 250 km/u. Om er voor te zorgen dat hij niet alleen in rechte lijn snel is, maar zich ook in bochten weet te gedragen (en belangrijker: te amuseren), is de ophanging met 20 mm verlaagd. De T-Roc R biedt keuze uit diverse rij modi waaronder Race. Launch Control zorgt voor optimale grip bij voluit accelereren. Het ESC (Electronic Stability Control) is desgewenst uit te schakelen.
Omdat het oog ook wat wil, heeft de T-Roc R een nieuw ontworpen voorzijde met een speciale R grille, R bumpers met grote luchtinlaten en rechtopstaande LED dagverlichting. De R achterbumper bevat een diffusor en kenmerkende dubbele uitlaatpijpen links en rechts. De dakspoiler en matchromen spiegelbehuizingen maken het exterieur van de T-Roc R volgens Volkswagen helemaal af. De testauto was ook voorzien van het optioneel in contrasterend zwart uitgevoerde dak.
Het interieur van de snelste T-Roc heeft ook een hoog ‘R’ gehalte. De speciale sportstoelen zijn bekleed met ArtVelours en op bijvoorbeeld de RVS instaplijsten en het sportstuur (met schakelflippers) zijn specifieke logo’s te vinden. De pedalen zijn vervaardigd van glanzend staal. De witte sfeerverlichting zorgt samen met de zwarte dakhemel en Shadow Steel R afwerkingelementen volgens Volkswagen voor een unieke R sfeer.
Is het wat?
Direct na de eerste meters gereden te hebben in de T-Roc R wordt duidelijk dat de Akrapovic sportuitlaat (een optie van afgerond bijna 3.500 euro) weggegooid geld is. Stationair is er weliswaar sprake van een plezierige brom en bij lage toerentallen van een verleidelijk gegrom, maar daarna is het geluid karakterloos. Rochelen en ploffen doet de uitlaat wel als je gas loslaat of als er voluit accelererend verzet wisselingen plaatsvinden, maar van een écht mooi geluid is geen sprake. Ook de akoestiek van de TSI motor is volkomen inwisselbaar. Kortom, je zult je dus zonder noemenswaardige geluidsmatige stimulering moeten zien te vermaken in de T-Roc R.
Gelukkig lukt dat goed, al heb je niet direct het gevoel dat je met veel vuurwerk onder de kap onderweg bent. Tenminste, als je weet hoe snel de Golf R aanvoelt. Die is toch wat gretiger dankzij een bijna 100 kilo lager gewicht. Maar de besturing is perfect bekrachtigd, nauwkeurig en verre van nerveus. Activeer je de rij modus Race, dan worden de slaapneigingen van de DSG automaat in de kiem gesmoord en merk je alsnog dat deze T-Roc 300 pk sterk is. Vol vuur sleurt de 2,0 liter jou richting het volgende rem punt. Ja, dit is écht een snelle cross-over annex SUV.
In bochten heb je niet direct het gevoel dat je met een cross-over of SUV onderweg bent en dat is een goede zaak. Eerder ervaar je deze T-Roc als een iets hogere Golf R. En dat komt niet doordat hij duidelijkere om zijn lengteas rolt, maar door de minder lage zitpositie. Juist met die eigenschap denkt Volkswagen een heel andere doelgroep aan te kunnen spreken. Meer vrouwen, meer gezinnen en ook meer oudere autorijders bij wie de stramheid begint toe te slaan.
Het 4Motion systeem stuurt meer vermogen naar de achteras dan in de Golf R om het extra onderstuur als gevolg van het meergewicht en de hogere bouw te compenseren. Daarnaast heb je zoals gezegd de beschikking over de remmen van de Volkswagen R Performance divisie. Het resultaat is een cross-over annex SUV die de rol neigingen van de carrosserie goed onder controle heeft en ook niet of nauwelijks last heeft van onderstuur. Het ESC heeft een andere programmering gekregen zodat hij minder snel ingrijpt bij een sportieve rij stijl. De meeste indruk maakt de T-Roc R echter met zijn onvermoeibare grip en machtige tractie. Ook de remmen zijn prachtig fading vrij, al had het pedaalgevoel iets steviger mogen zijn.
De vering is stevig, zelfs in Comfort modus, maar de onleefbare hardheid van de Audi SQ2 of de BMW X2 M135i ontbreekt. En dat is een verademing. De ingenieurs van Volkswagen zijn er dus erg goed in geslaagd om een compromis te vinden tussen voldoende verwerking van oneffenheden in het wegdek en een goed bochtengedrag. Het motorgeluid mag dan niet echt oorstrelend zijn, de krachtbron houdt zich wel prettig rustig. Het sportmeubilair biedt voldoende steun zonder te hard te zijn. Iedereen kan een prettige zitpositie vinden dankzij de ruime verstel mogelijkheden en de overzichtelijkheid van de carrosserie is goed, evenals het ruimteaanbod; zowel voorin als achterin is er voor langere volwassenen voldoende plek.
Het sportstuur komt rechtstreeks van de Golf R en als bestuurder kijk je naar een digitaal instrumentarium dat 10,25 inch groot is. Ook is de sportiefste T-Roc voorzien van het hoogwaardige Discover Media infomedia systeem met 8,0 inch aanraakscherm. Maar de keerzijde van de medaille is dat de afwerking en de gebruikte materialen veel minder indruk maken dan die van de Golf R. Hard en goedkoop aanvoelend plastic tiert welig in het interieur. In de minder dan 30 mille kostende basisuitvoering is dat geen probleem, maar bij deze bijna dubbel zo dure topversie wél. Die is qua bouwkwaliteit duidelijk geen partij voor de BMW X2 M135i. Ook de Audi SQ2 biedt (enigszins) een premium beleving. Deze constatering zorgt er voor dat de optionele mat blauwe sierpanelen in het interieur weggegooid geld zijn. Die ogen ook goedkoop.
In vergelijking met de beter afgewerkte Golf R pakt de sportiefste T-Roc gelukkig een paar punten terug met zijn grotere kofferbak (392 liter, of 1.237 liter met de achterbank leuning neergeklapt versus 343 respectievelijk 1.233 liter) en het gemakkelijkere in/uitstappen. Dit laatste aspect plaatst de T-Roc R heus niet direct in de seniorenhoek, maar maakt hem ook geschikt als gezinswagen, bijvoorbeeld als kinderen in zitjes vervoerd worden. Op beide modellen kan je een trekhaak monteren en een dak koffer bevestigen. Dus de extra dosis sportiviteit is niet ten koste gegaan van de praktische eigenschappen.
Hoeveel sterren?
Volkswagen heeft zijn huiswerk goed gedaan. Dat is niet verwonderlijk omdat de donorauto van de T-Roc R, de gelijknamige versie van de Golf, volgens velen het predikaat 'excellent' verdient. En appels vallen nou eenmaal nooit ver van de boom. Afgezien van een wat saai motorgeluid en de goedkope interieur afwerking stelt de T-Roc R niet teleur. Zowel qua prestaties als weggedrag kan hij in één adem genoemd worden met de Audi SQ2 en BMW X2 M135i. Tegelijkertijd biedt de Volkswagen een beter compromis tussen comfort en sportiviteit want de vering van de T-Roc R is anders dan bij deze concurrenten niet spijkerhard. Aangezien met name de BMW veel duurder is (72.707 euro), biedt de Volkswagen per saldo meer waar voor zijn geld.
Hoeveel kost de T-Roc R dan? Tja, de Nederlandse importeur treuzelt nogal met het bekendmaken van de prijs, maar reken op 54.500 euro. Daarmee wordt de T-Roc R ruim 4 mille goedkoper dan de Golf R. Die zit kwalitatief beter in elkaar, is sneller en rijdt net iets beter. Fans van hete hatchbacks doen er dan ook verstandig aan om gewoon voor dit traditionele R model te gaan. Maar Volkswagen zal met de nieuwkomer zeker een andere doelgroep aan kunnen spreken. Die kopen beslist geen kat in de zak. De T Roc R toont aan dat de sportieve cross-over annex SUV een blijvertje is!
-
9