Fiat 500 krijgt milde hybride techniek

0

Volgend jaar maart, op de autosalon van Genève, presenteert Fiat een milde hybride uitvoering van de 500.

De zogeheten BSG uitvoering van de 500 (de lettercombinatie ‘BSG’ staat voor: Belt Driven Starter Generator) beschikt over 12 Volt techniek en een atmosferische versie van de 1,0 liter 3 cilinder Firefly benzinemotor. Deze krachtbron, die goed is voor 70 pk en 90 Nm, is via een riem verbonden met de elektromotor en is zó compact dat hij ook in het vooronder van de Panda en de Lancia Ypsilon past. Deze Italiaanse modellen zullen later in 2020 ook leverbaar worden met de milde hybride techniek.

Andere kenmerken van de 500 BSG zijn een start/stop systeem en een handbak met 6 versnellingen. Ook de roldak uitvoering 500C zal leverbaar worden in hybride uitvoering. De BSG versie neemt binnen het Europese gamma de plaats in van de 1.3 MultiJet dieselversie. Dat is (in sommige landen) nu nog de uitvoering om voor te gaan indien men op zoek is naar maximale zuinigheid.

De komst van de 500 BSG betekent ook dat de dagen van de 2 cilinder TwinAir (Turbo) uitvoering, die niet echt een betrouwbare reputatie geniet, geteld zijn. De guitige Fiat blijft wel leverbaar in atmosferische 1,2 liter 4 cilinder uitvoering. Deze krachtbron is goed voor 69 pk en 102 Nm. Hij blijft dienstdoen in de LPG versie van de 500 en de uitvoering met Dualogic gerobotiseerde versnellingsbak.

Ander mild hybride nieuws van Fiat is de 500X met 48 Volt systeem. De betreffende aandrijflijn, die de turboversie van de 1,0 liter motor als basisunit heeft, zal ook leverbaar worden in de Jeep Renegade. Dit SUV model zal volgend jaar op zijn beurt besteld kunnen worden in een stekker hybride versie met een systeemvermogen van 240 pk. Die aandrijflijn zullen wij in de toekomst ook gaan tegenkomen onder de motorkap van de Jeep Compass en de Alfa Romeo Tonale. De 3 cilinder Firefly turbomotor met 48 Volt elektrische ondersteuning is ook bestemd voor de grondig herziene Tipo die eind 2020 zijn opwachting maakt.

Reageren is niet mogelijk.