Nissan overweegt scheiding van Renault

0

Het topmanagement van Nissan onderzoekt of zij een einde kan maken aan de jarenlange samenwerking met alliantiepartner Renault. Het plan zou ondermeer een splitsing van de productie en ontwerp afdelingen behelzen.

De slechte verhouding tussen de Japanners en de Fransen kwam aan de oppervlakte na de val van topman Carlos Ghosn, die jarenlang met strakke hand leiding gaf aan zwoel Nissan als Renault. Maar als de kat van huis is (of in dit geval: in Japan werd gearresteerd vanwege belastingfraude en verduistering van bedrijfsgeld) dansen de muizen. En dat betekent dat men zich in Japan niet meer de les wil laten lezen door de Fransen. Met name het controlerende belang van 43 procent dat Renault in Nissan heeft, is deze partner een doorn in het oog.

Ondanks pogingen om de relaties aan beide kanten te verbeteren, zijn de verhoudingen tussen de automakers juist verslechterd. Veel Nissan managers geloven dat de alliantie met Renault de Japanse autofabrikant eerder kwaad dan goed doet. Dat komt omdat de Fransen op het wereldtoneel momenteel inderdaad ondermaats presteren: in Europa werd er vorig jaar marktaandeel verloren (gelukkig bracht budgetdochter Dacia redding), in China zijn de verkopen ingestort en op de Noord Amerikaanse markt is Renault niet vertegenwoordigd.

Een eventuele breuk zou kunnen betekenen dat beide autofabrikanten gedwongen worden om nieuwe samenwerkingsverbanden aan te gaan. De auto-industrie worstelt met stagnerende verkopen, terwijl het tevens veel kosten moet maken voor de transitie naar elektrisch rijden. Daarnaast vindt er een wedloop plaats wie als eerste een auto op Level 4 zelfstandig kan laten rijden. De combinatie van torenhoge uitgaven en dalende inkomsten noopte reeds meerdere autofabrikanten om de krachten te bundelen. Zo gaat PSA fuseren met Fiat Chrysler Automobiles, gaan Ford en Volkswagen op deelterreinen samenwerken en overweegt Volvo om haar verbrandingsmotoren in de toekomst in te gaan kopen bij het Daimler concern.

De berichten over een op handen zijn de scheiding komen voor Renault op een slecht moment. De komende weken onthult het Franse autoconcern meerdere gezamenlijke projecten met als doel aan te tonen dat de alliantie nog steeds vruchten afwerpt. Renault bestuursvoorzitter Jean-Dominique Senard noemde eerder een fusie met Nissan eerder “de ultieme stap”, maar daarmee raakte hij in Japan een open zenuw.

Er moet dus zeer serieus rekening gehouden worden met een einde van de samenwerking tussen Nissan (met in haar kielzog Mitsubishi) en Renault. In Japan wordt inmiddels gewerkt aan een noodplan in het geval van een breuk. Dat bevat meerdere scenario’s voor de fabrieken waar momenteel zowel modellen van Nissan als van Renault van de band rollen. Zo verzorgen de Fransen de productie van de Micra.

Het schrijven van het noodplan zou eind december in een stroomversnelling zijn gekomen, toen bekend werd dat Ghosn uit Japan was gevlucht omdat hij verwachtte geen eerlijk proces te zullen krijgen. Dat leidde tot een discussie over het rechtssysteem van het Aziatische land, waar ook Frankrijk zich in mengde. Het opgeheven vingertje vanuit Parijs valt in Japan volkomen verkeerd.

Autointernationaal.nl is niet enthousiast over een eventuele breuk, omdat beide partijen te klein en de zwak zijn om de strijd met rivalen als Volkswagen / Ford, Toyota (met in haar kielzog Mazda, Subaru en Suzuki ), PSA / Fiat Chrysler Automobiles en de Hyundai Groep (inclusief Kia) aan te kunnen. Maar in Japan ervaart men de kwakkelende Franse partner als een blok aan het been. In het verleden was Nissan afhankelijk van Renault voor wat betreft de levering van dieselmotoren, maar daar komt dit jaar een einde aan zodra de nieuwe generatie Qashqai en X-Trail in de showrooms verschijnen.

 

Reageren is niet mogelijk.