Alliantiepartners Nissan en Renault in zwaar weer

0

Renault heeft vorig jaar rode cijfers geschreven. Het is voor het eerst in 10 jaar dat de Franse autofabrikant een boekjaar afsluit met verlies. Ook de omzet van het concern liep terug, zoals Renault eerder al voorspelde.

Het nettoresultaat van Renault werd onder andere gedrukt door het belang van de Fransen in de Japanse alliantiepartner Nissan. Doordat Nissan veel slechter is gaan presteren, daalde de bijdrage van dit samenwerkingsbelang aan het resultaat van Renault aanzienlijk.

Nissan verlaagde zijn verwachtingen omtrent de winst gisteren bij de presentatie van haar kwartaalcijfers met 43 procent. Daarbij maakte het bedrijf ook bekend dat er geen slotdividend in zit voor zijn aandeelhouders, waaronder dus Renault. De Japanse autobouwer leed in het afgelopen kwartaal een nettoverlies van 218,5 miljoen euro.

Onder de streep leed de Franse autofabrikant een verlies van 141 miljoen euro. Een jaar eerder boekte Renault nog een nettowinst van 3,3 miljard euro. De omzet kromp met 3,3 procent tot 55,5 miljard euro. Dat Renault in de rode cijfers belandde, komt ook door de tegenvallende verkopen van de grotere modellen van het merk, zoals de Espace, (Grand) Scénic en Talisman, waar traditioneel meer wordt op verdiend dan op de Clio of Twingo.

 

Nissan

Nissan heeft nog meer last van interne problemen en zwakke marktomstandigheden dan gedacht. De Japanse autofabrikant ziet zich gedwongen voor de tweede keer in korte tijd de winstverwachting voor het lopende boekjaar te verlagen. Nissan gaat er nu van uit dat het dit fiscale jaar (dat op 31 maart afloopt) ruim 5 miljoen auto’s aan de man weet te brengen. In november stond de prognose nog op 5,2 miljoen personenwagens en dat was al een verlaging ten opzichte van de oorspronkelijke schatting. Ook de omzet en winst vallen lager uit dan verwacht.

De hele Japanse automarkt heeft volgens Nissan last van een recente belastingverhoging. Ook schade als gevolg van zware stormen speelt het bedrijf parten. En dan is in de nieuwe prognoses nog geen rekening gehouden met de mogelijke gevolgen van de uitbraak van het nieuwe coronavirus.

In het derde kwartaal van het fiscaal jaar 2019/2020 van Nissan, dat loopt tot 1 april, daalde de omzet met 18 procent. De wereldwijde autoverkoop liep met 11 procent terug. Nissan verwacht nu voor het hele jaar zoals gezegd ruim 5 miljoen voertuigen te verkopen. De verwachting voor de operationele winst is 43 procent neerwaarts bijgesteld, van 1,25 miljard euro naar 710 miljoen euro. Vorig jaar maakte Nissan nog 2,66 miljard euro winst. “Wij boeken vooruitgang, maar de verkoopvolumes zijn zwak dus wij moeten meer herstructureren dan aanvankelijk gepland”, aldus topman Makoto Uchida (foto).

Naast de teruglopende verkopen heeft het management van Nissan ook te kampen met de nasleep van de affaire rond Carlos Ghosn. Eerder deze week werd bekend dat Nissan 83 miljoen euro van haar voormalige topman terug eist. De claim kan nog hoger worden als de verwachte boete van de Japanse beurswaakhond erbij opgeteld wordt. In dit moddergevecht voor de rechtbank in Amsterdam vordert de advocaat van Ghosn op zijn beurt 15 miljoen euro aan achterstallig salaris.

Of er door de tegenvallende verkopen en de Corona perikelen nog meer ontslagen vallen dan de 17.000 die inmiddels al zijn aangekondigd, wordt in dit stadium nog niet meegedeeld. Wel heeft Nissan begin volgende week een buitengewone aandeelhoudersvergadering bijeen geroepen. Nissan denkt in 2021 het tij te kunnen keren met de introductie van de Ariya, een volledig elektrische cross-over waarvan jij op bovenstaande foto een glimp ziet achter de originele 240Z. Dit model gaat evenwel geen koopje worden: hij krijgt minimaal een prijs op Tesla Model Y niveau. En dan gaat ook het merkimago aspect spelen.

Nissan heeft vorig jaar wereldwijd 5.653.700 nieuwe voertuigen verkocht. Dat is 8,4 procent minder dan in 2018. In Europa kwam Nissan uit op 394.041 verkochte auto’s, hetgeen 20,2 procent minder was dan in het voorafgaande jaar. Nissan was daarmee het slechtst presterende middelgrote merk op de Europese markt. In Nederland verkochten de Japanners afgelopen jaar 13.151 personenauto’s. Het marktaandeel kwam daarmee fors lager uit dan in 2018. Probleemmodellen zijn de Qashqai en de Leaf. De eerste is niet opgewassen tegen de toegenomen concurrentie en verliest daardoor terrein in het cross-over / SUV segment. De tweede generatie Leaf kan ronduit als een flop worden bestempeld. Dit model weet absoluut niet te profiteren van de toegenomen belangstelling voor volledig elektrische auto’s.

De wereldwijde productie daalde vorig jaar met bijna 10 procent naar 5.486.913 exemplaren. In de grote Nissan fabriek in het Engelse Sunderland werd met 442.308 stuks zelfs 22 procent minder auto’s gefabriceerd. Dat komt omdat de huidige generatie X-Trail, die aldaar voor de Europese markt wordt gebouwd, aan het einde van zijn verkoopcarrière zit. De Qashqai is in het C SUV segment op Europees niveau van de troon gestoten door de Volkswagen Tiguan. Verder werd de productie van de Infiniti Q30 / QX30 afgebouwd en vond er een generatie wisseling bij de Juke plaats.

Dit zijn allemaal factoren die de autoproductie in Sunderland onder druk zetten. Toch wil Nissan niet denken aan sluiting van haar Britse fabriek. Mocht het tot een ‘no deal Brexit’ komen, dan zullen op het vaste land van Europa geproduceerde auto’s in het Verenigd Koninkrijk veel duurder worden. Als PSA de Vauxhall fabriek in Ellesmere Port dichtgooit, waar de Astra van de band rolt, dan is Nissan de enige (grote) speler in het volumesegment. Het merk denkt daardoor uit te kunnen groeien tot marktleider in Groot-Brittannië.

 

Reageren is niet mogelijk.