Rationeel beter dan de 500: test Fiat Panda Cross Hybrid Launch Edition

0

Waarom de korte test?

Fiat heeft niet alleen haar 500 elektrische assistentie gegeven, maar ook de Panda Cross. Voor elke autofabrikant die actief is op de Europese markt is het noodzakelijk om de CO2 uitstoot terug te dringen. Vanaf dit jaar wordt iedereen namelijk afgerekend op de gemiddelde emissie waarde van haar modellengamma. Is die bij de verkoopmix hoger dan 95 gram, dan dreigen er flinke boetes. De nieuwe Panda Cross Hybrid kan echter een belangrijke leveren om de CO2 uitstoot van Fiat omlaag te krijgen want er wordt voor dit model een emissiewaarde van 88 gram per 100 km opgegeven. Voorwaarde is dan wel dat wij deze Italiaan gaan kopen. Is dat een goed idee?

 

Wat voor auto is het?

De huidige generatie Panda is nu bijna 8 jaar op de markt. Officieel ben je als auto dan hoogbejaard, maar van Volvo weten wij dat hoekige ontwerpen minder snel verouderen. Dat is bij de Panda niet anders. Zeker in stoer en avontuurlijk Cross tenue ziet hij er nog steeds fris en fruitig uit.

Ondanks de terreinlook behandeling (waaronder een vergrootte grondspeling) is dit geen auto om het asfalt mee te verlaten. Met louter voorwielaandrijving zou de Fiat al snel in de problemen komen.

De (milde) hybride uitvoering van de Panda Cross (en 500) debuteert als Launch Edition. Dit betekent een nieuwe, mistgroene carrosseriekleur en meubilairbekleding dat gemaakt is van recycle plastic uit de zee.

De 500 kan als Launch Edition rekenen op een modern scherm voor het infomediasysteem en een extra display in het instrumentarium, maar in de soortgelijke Panda Cross gaat de meer uitrusting niet verder dan een LCD radio en extra rij informatie tussen de klokken. Wil je gebruik kunnen maken van de Uconnect app van Fiat, dan kan jij jouw telefoon in de daarvoor bestemde houder op het dashboard steken.

De Panda Cross is gewoon een leuk ogende auto voor in en om de stad. De milde hybride techniek komt dan goed van pas. In de elektrificatiezee is het eerder voorzichtig pootje baden dan een frisse, diepe duik nemen, maar het is een begin. Fiat zal later een volledig elektrische 500 in stelling brengen. Voor autoconsumenten in de Verenigde Staten was die al op beperkte schaal te koop, maar dat had vooral symbolische waarde. De nieuwe ‘500e’, die volgende maand op de autosalon van Genève wordt gepresenteerd, is voor verkoop overal in Europa ontwikkeld.

Hoewel de Italianen de typeaanduiding ‘Hybrid’ gebruiken, is het niet dezelfde soort techniek als waarmee Toyota wereldberoemd is geworden. Beide Fiat modellen kunnen namelijk niet op louter elektriciteit rijden. De Japanse personenwagens kunnen dat (over beperkte afstand wel). Eigenlijk is er sprake van milde hybride techniek, oftewel een veredelde startmotor die wegrijden soepeler en vlotter maakt, en daarnaast voor een snellere werking van de startmotor zorgt. Hierdoor is het verantwoord om de benzinekrachtbron onder de 30 km/u te laten afslaan zodra de handbak in zijn vrij wordt gezet. Immers, in een oogwenk slaat de motor weer aan indien er gepresteerd moet worden.

Die benzinekrachtbron is een nieuwe 3 cilinder 1,0 liter die zonder turbotechniek 70 pk en 92 Nm levert. De milde hybride techniek omdat een 11 Ah lithium accu die onder de bestuurderstoel is geplaatst waaruit een door een riem aangedreven 12 volt starter / generator zijn stroom haalt en waarin teruggewonnen remenergie wordt opgeslagen. Met de stroom van deze accu kunnen alle elektrische boordsystemen blijven draaien als de benzinemotor even met pauze gaat. Verder zorgt de techniek zoals gezegd voor een subtiel duwtje in de rug tijdens het accelereren vanaf stilstand. Zodra de Panda Cross Hybrid van zijn plek is, neemt de 3 cilinder het werk volledig over.

 

Is het wat?

Relaxt rijdend in de stad bespeur je inderdaad een vaag bespeurbaar niveau van assistentie. Meer is eigenlijk ook niet nodig om soepel te kunnen wegrijden. De techniek functioneert bovendien volkomen probleemloos. Maar boven de 30 km/u, als de benzinemotor er alleen voor staat, merk je dat 70 pk voor huidige autobegrippen het absolute minimum is. Een moderne auto moet binnen 14 seconden naar 100 km/u kunnen accelereren, maar de afgerond 1.100 kilo zware Panda Cross is daartoe niet in staat. Die heeft 0,7 tel meer nodig voor deze sprintklus. Dat lijkt een peulenschil, maar het symboliseert het zwakke prestatieniveau van deze Fiat. In de praktijk zal je, in een poging om de rest van het verkeer bij te houden, veelvuldig met het gaspedaal diep ingetrapt onderweg zijn. En dat is natuurlijk als vloeken in de kerk bij een auto die er zich met zijn hybride techniek op laat voorstaan zuinig te zijn. Officieel zou men met deze Panda Cross Hybrid 1 op 25 moeten kunnen rijden, maar tijdens mijn test kwam ik niet verder dan 1 op 17,5. Dat is weliswaar geen schokkende waarde, maar de Mazda CX-30 met dubbel zo grote 122 pk motor is dan zuiniger. Bovendien verliest de 3 cilinder van de Fiat zijn goede manieren zodra je hem op zijn staart trapt. Wel is de motor beter geïsoleerd dan in de 500. Voor beide Fiat modellen geldt dat de extra (6e) versnelling een positieve uitwerking heeft op het geluidscomfort bij een constant snelwegtempo.

In bochten merk je goed door dat de Panda van nature al een relatief hoge auto is en als Cross met vergrootte grondspeling helemaal. Het zwaartepunt ligt erg hoog en zelfs bij relatief geringe bochtsnelheden gaat de carrosserie daardoor snel overhangen. Op slecht wegdek gedraagt de Fiat zich bovendien erg onrustig. Verder hebben de banden zelfs op een droog wegdek moeite om voldoende grip te vinden. Het gevolg is dat er maar weinig voor nodig is om een onderstuur reactie uit te lokken. Vervolgens zal het stabiliteit systeem weinig subtiel, oftewel met harde hand, ingrijpen. Niet dat je daar in de besturing overigens veel van merkt, want de veel te sterk bekrachtigde installatie is compleet gevoelloos.

Al met al is dit geen auto die jij op jouw gevoel kan rijden. Toch kan je al rijdend best plezier hebben in deze Panda. Het gaat wat te ver om te stellen dat je iedereen uitlacht, maar de Cross Hybrid uitvoering is wel vermakelijker dan de soortgelijke 500. Dat komt omdat je nooit een saai moment hebt in deze Fiat. Bovendien is het rij comfort per saldo beter dan in de 500.

Het kost meer moeite om een glimlach op jouw gezicht te toveren als je het interieur in ogenschouw neemt. Het dashboard oogt verouderd en ook het materiaalgebruik stamt uit een ander tijdperk. Hier scoort de stijlvolle 500 stukken beter.

De Panda is daarentegen wel praktischer dankzij de aanwezigheid van een set achterportieren. Volwassenen hebben daar overigens niet veel aan, want zij zullen de ruimte op de bank te krap vinden. Maar achterin zitten in de 500 is helemaal een drama.

Bovendien heeft de Panda een grotere kofferbak. Voorin hebben volwassenen ook meer ruimte om een comfortabele zit plek te vinden. De stoelen staan hoog, mede waardoor de overzichtelijkheid van de hoekige carrosserie uitstekend is. De Panda is daardoor in de stad helemaal in zijn element.

 

70%
70%
Awesome

Hoeveel sterren?

Het is nog niet bekend hoeveel de Panda Cross Hybrid als Launch Edition in Nederland gaat kosten, maar hij wordt wel significant goedkoper dan de soortgelijke 500 versie. Dat pleit in zijn voordeel. Reken op afgerond 15.500 euro. Later komt er een gewone Panda Lounge met dezelfde milde hybride techniek die voor 14,5 mille euro te koop zal zijn, zo verwacht Autointernationaal.nl .

Voor een matig rijdende, bescheiden presterende A segment auto met slechts 3 veiligheid sterren van Euro NCAP en een karige uitrusting is dat nog steeds veel geld. Maar goed, het is wel een auto die op papier slechts 88 gram CO2 uitstoot en daar was het Fiat om te doen. En wie weet val jij sowieso wel voor deze sprankelende persoonlijkheid. De Panda Cross Hybrid heeft tal van tekortkomingen, maar die vergeet je hem snel. En rationeel beschouwd is het een betere keuze dan de soortgelijke uitvoering van de 500, ondanks dat de laatste vanwege zijn lagere en lichtere bouw vlotter is.

  • 7
  • Beoordelingen door bezoekers (25)
    5.4

Reageren is niet mogelijk.