Renault klaagt Ghosn aan en overweegt fabriekssluiting

0

Renault heeft de Franse justitie gevraagd een onderzoek in te stellen naar haar ex-topman Carlos Ghosn. De autobouwer verdenkt hem van misbruik van bedrijfsgoederen.

Via een justitieel traject wil Renault “zijn rechten doen gelden”, zo laat een woordvoerder weten. Ook wil zij de mogelijkheid openhouden om een schadevergoeding te eisen van Ghosn (foto). Renault kan dat geld goed gebruiken, want eerder deze maand moest de autofabrikant slechte financiële resultaten presenteren. Grote besparingen zijn daardoor onvermijdelijk. Renault sluit niet uit dat er fabrieken gesloten gaan worden. Met name de Flins site wordt in haar voortbestaan bedreigd.

In 2019 werd Renault geconfronteerd met een wereldwijde omzetdaling van 3,4 procent tot 55,4 miljard euro. Er werden slechts 3,8 miljoen voertuigen verkocht. Maar meer verontrustend is dat de Renault Groep zijn eerste nettoverlies in 10 jaar boekte, namelijk 141 miljoen euro. De operationele marge daalde van 6,3 procent naar 4,8 procent. Om zijn financiën weer op orde te krijgen, kondigt Renault een drastisch spaarplan aan. Er is sprake van een noodsituatie en daarom zal de fabrikant niet wachten tot Luca de Meo, die op 1 juli wordt aangesteld als algemeen directeur, aantreedt om zijn maatregelen te presenteren. Deze zullen in mei bekend worden.

Renault wil met name zijn structurele (vaste) kosten verlagen. Het gaat om een besparing van 2 miljard euro in 2 jaar tijd. Dit betekent een bezuiniging van ongeveer 20 procent. Hiertoe zal het zijn relaties met zijn leveranciers herzien, maar vooral zijn fabrieken onder de loep nemen. Volgens Clotilde Delbos, waarnemend directeur-generaal van Renault, rust er geen taboe op een fabriekssluiting. Zij zei tijdens de presentatie van de bedrijfsresultaten: “Wij sluiten niets uit omdat wij misschien iets te veel productiecapaciteit hebben voor de langere termijn. Die zijn ingesteld op hogere verkoopvolumes dan wij vandaag hebben”.

De Renault Groep heeft 40 productiesites wereldwijd. Een tiental bevindt zich in Frankrijk. En het is duidelijk dat het merk met het wybertjes logo op hete kolen zit. Verschillende fabrieken kampen met onderbezetting, met name de vestiging in Douai, die de grote maar weinig succesvolle Renault modellen produceert. Flins is ook een zorgenkindje want aldaar loopt de Nissan Micra (foto) van de band; een niet of nauwelijks winstgevend model waar de Japanse alliantiepartner zo snel mogelijk van af wil. Renault produceert zelf de Zoé in de betreffende fabriek, maar de vraag naar deze elektrische auto is onvoldoende groot om een hele fabriek van te laten draaien.

De Flins site lijkt daarom het meest in haar voortbestaan bedreigd te worden. Branche analisten stellen dat sluiting van deze fabriek al enkele jaren geleden was voorzien toen het de assemblage van de Clio kwijtraakte aan de productievestigingen in Turkije en Slovenië. Delbos (foto) voegde er aan toe dat er serieus rekening gehouden moet worden met ontslagen: “Het is duidelijk dat wij de kosten niet kunnen verlagen als wij op de oude voet verder gaan. Al onze 180.000 werknemers moeten rekening houden met bezuinigingsmaatregelen”.

Renault wil snel handelen omdat het geen verbetering van zijn winstgevendheid verwacht in 2020, vooral omdat de autofabrikant, net als zijn concurrenten, getroffen wordt door het corona virus, dat niet alleen tot een productiestop geleid heeft in de Chinese fabriek, maar ook bij de Zuid Koreaanse dochter Renault Samsung Motors dat net op het punt staat de XM3 te lanceren; een lokale versie van de Arkana.

Reageren is niet mogelijk.