Aston Martin krijgt financiële injectie

0

In de vorm van omgerekend 686 miljoen pond heeft Aston Martin een kapitaalinjectie gekregen. Daarmee kan de door financiële problemen geplaagde Britse automaker het nog zeker een jaar uitzingen. Er zijn nu geen beren meer op de weg bij het in productie nemen van de DBX.

Aan de kapitaalinjectie hangt wel een prijskaartje. De betreffende investeerder, Lawrence Stroll, verlangt in ruil de functie van uitvoerend voorzitter (executive chairman) bij Aston Martin. Maar dat is een prijs die het Britse luxemerk blijkbaar graag betaalt voor de flinke zak met geld. De 686 miljoen pond is voldoende om als reddingsboei voor Aston Martin te dienen. De autofabrikant kan zich nu concentreren op het in productie laten gaan van de DBX. Voor deze SUV, zal in de nieuwe St. Athan fabriek gebouwd worden, althans als in het Verenigd Koninkrijk het corona virus is uitgewoekerd en de deuren aldaar weer open kunnen.

Voor de potentiële verkooptopper zijn er inmiddels al 2.000 keer bestellingen. Ook naar een andere nieuwkomer van Aston Martin, de Vantage Roadster, blijkt veel vraag te zijn. In de pijplijn zitten de Valhalla en de Vanquish. De herintroductie van het luxe submerk Lagonda is echter uitgesteld. Dit label werd geacht zich te gaan specialiseren in lage, elektrische 4-deurs modellen maar dat zal niet voor 2025 gebeuren. De mega-investering die miljardair Lawrence Stroll (foto) in Aston Martin doet, is goedgekeurd door de aandeelhouders. De Canadese miljardair zal zich vanaf volgende maand (20 april) uitvoerend voorzitter mogen noemen. Lawrence Stroll kocht zich eerder al voor 16,7 procent in bij het noodlijdende Aston Martin. De eigenaar van onder andere Formule 1 team Racing Point voerde zijn belang later op tot 25 procent in ruil voor een extra investering van ruim 300 miljoen pond.

Het trekken van de beurs door Stroll is niet zonder risico. De miljardair krijgt nu weliswaar grotendeels de touwtjes in handen bij Aston Martin, maar de tijd zal leren of hij wel door 1 deur kan met CEO Andy Palmer (foto onder). Die blijft op zijn plek zitten, maar kan zich niet langer kapitein op het schip noemen. Stroll kan die functie met zijn bijzonder dikke vinger in de pap nu ook opeisen. Een jij weet vast ook wat het gezegde over 2 kapiteins op 1 schip is.

Het Formule 1 team Racing Point van Stroll zal volgend jaar verdergaan als Aston Martin F1. De productiestart van de DBX lijkt nu veilig gesteld en dat is zeer belangrijk aangezien deze SUV flink geld in het laatje moet gaan brengen bij de worstelende Britse autofabrikant. Dat is noodzakelijk omdat er hoge leningen afgelost moeten worden. Aston Martin heeft meer dan miljard euro aan schulden uitstaan. Stroll mag dan flink in de slappe was zitten, of hij in staat is om met zijn centen het automerk definitief van de ondergang te redden, is afwachten. Zonder een extra kapitaalinjectie gaat Aston Martin het niet redden.

Reageren is niet mogelijk.