Bezuinigingsplan Nissan leidt tot misverstand bij Nederlandse media

0

Nissan kampt de laatste tijd met flink gedaalde verkopen. In China daalden die in februari zelfs met 80 procent. Nissan moet daarom de tering naar de nering zetten en heeft daarom besloten om uit het durfkapitaalfonds te stappen dat de autofabrikant samen met haar alliantiepartners Renault en Mitsubishi beheert. Het fonds, Alliance Ventures genaamd, investeert vooral in startende ondernemingen die technologie ontwikkelen op het gebied van autonoom rijden en deelrit diensten. Ook jonge bedrijven die zich bezig houden met internetverbindingen en elektrificatie hebben de interesse van de alliantie.

Alliance Ventures werd in 2018 opgericht door toenmalig alliantie topman Carlos Ghosn. Het idee was dat de partners jaarlijks elk voor een financiële injectie van 200 miljoen dollar zouden zorgen. Maar Nissan zag zijn inkomsten het afgelopen jaar sterk terugvallen en krijgt nu nog slechtere cijfers gepresenteerd door het corona virus op de belangrijke Chinese automarkt. De nieuwe CEO Makoto Uchida is daardoor nog sterker onder druk komen te staan om kosten te besparen.

Dat wil hij nu doen door uit het fonds te stappen. “Natuurlijk stappen we eruit. Het huis staat in brand”, zou een bron tegen Amerikaanse media gezegd hebben. Eerder zou Mitsubishi al hebben aangegeven niet meer te willen investeren in Alliance Ventures. Nissan topman Uchida zal uiterlijk eind deze maand (maart) de knoop officieel doorhakken.

Andere Nederlandse automedia interpreteren dit nieuws alsof Nissan overweegt om de alliantie met Renault te verlaten. “Ook Mitsubishi heeft laten weten dat het geen geld meer in de samenwerking stopt”, zo wordt gemeld. Het samenwerkingsverband zou daardoor nu op losse schroeven staan. Maar niets is minder waar.

Het is inderdaad nogal chaotisch binnen de alliantie. Ten eerste speelt de soap rondom voormalig topman Carlos Ghosn nog steeds. Hij vluchtte eind vorig jaar vanuit zijn beveiligde huis in Japan naar zijn geboorteplaats Beiroet. Ghosn wordt beschuldigd van onder andere het frauderen met zijn inkomstenbelasting aangifte en van het wegsluizen van geld van Nissan. Zelf ontkent Ghosn alles, maar ook Nissan heeft tot op heden geen volledige openheid van zaken gegeven.

De topman die Ghosn bij Renault als CEO opvolgde, Thierry Bolloré, lag slecht bij de Japanners. Daardoor werd het samenwerkingsverband extra onder druk gezet. Bij Nissan was men sowieso al ontevreden over het feit dat Renault 43 procent van de aandelen in handen heeft, terwijl dat andersom maar 15 procent niet. Maar ja, die situatie is in 1999 ontstaan toen de Japanse autofabrikant failliet dreigde te gaan. Nissan was toen maar wat blij met de reddingsboei die Renault toewierp. Nu gaan mokken over de rolverdeling is nogal kinderachtig.

Bovendien heeft Nissan door de tegenvallende eigen inkomsten de synergievoordelen die resulteren uit de alliantie met Renault harder nodig dan ooit. Zelfstandig heeft de Japanse autofabrikant onvoldoende financiële slagkracht om de strijd op het internationale speelveld vol te houden. Nu de alliantie verlaten zou dan ook economische zelfmoord zijn. Harakiri noemen de Japanners dat.

Nissan heeft er dus geen enkel belang bij om uit de alliantie met Renault (en Mitsubishi) te stappen. Maar Alliance Ventures is een ander verhaal. De 3 fabrikanten hebben zoals gezegd afgesproken daar jaarlijks 200 miljoen dollar in te steken. Dat Nissan daar nu even geen zin in heeft, is begrijpelijk. Ook kunnen er überhaupt vraagtekens geplaatst worden bij investeringen in bedrijven die technologie waarmee auto’s zelfstandig kunnen rijden (wat is het terugverdien model?), maar dat is een andere discussie.

Er is geen enkele reden om aan te nemen dat de samenwerking tussen Nissan, Renault en Mitsubishi zou wankelen. De Nederlandse automedia hebben een storm in een verkeerd glas water veroorzaakt.

Reageren is niet mogelijk.