Born in PSA: Opel Corsa-e

0

Opel heeft momenteel nog haar handen vol aan de verkoop tegen afbraakprijzen van de Ampera-e (vorige maand was dit model met 647 registraties de best verkochte auto van het merk én segmentleider), maar 2020 moet het jaar van de Corsa-e worden. Daarmee heeft de PSA een troef in handen waar Ford (Fiesta), Renault (Clio) en Volkswagen (Polo) niet van terug hebben.

Deze maand arriveert de Corsa-e in de Opel showrooms. De prijzen werden vorig jaar al bekendgemaakt, maar zijn nu verder aangescherpt. Opel heeft de prijslijst van de Corsa-e namelijk uitgebreid met versies die over een 7,4 kW boordlader beschikken. Die zijn 1.000 euro goedkoper dan de exemplaren met 11 kW oplaadmogelijkheid. Dit betekent dat er in de nieuwe versies met 7,4 kW boordlader (1 fase, 32 ampère) ingestapt kan worden voor 30.499 euro. Daarmee is de Corsa-e zelfs goedkoper dan de prijskraker uit China, de MG ZS EV. De GS Line en Elegance uitvoeringen kosten respectievelijk 32.399 euro en 32.299 euro.


Net als bij de 1.000 euro duurdere versies met een 11 kW boordlader (3-fase, 16 ampère) bestaat de aandrijflijn uit een 136 pk sterke elektromotor die de voorwielen aandrijft en een 50 kWh groot accupakket. Daarmee is een actieradius mogelijk van 337 kilometer; vastgesteld volgens de WLTP meetnorm. Ongeacht het type boordlader of uitrustingniveau is 6 jaar gratis onderhoud en APK bij de prijs inbegrepen. Opel wil hiermee met name particulieren aanspreken, die vanaf dit jaar subsidie op aanschaf van een elektrische auto kunnen krijgen. De technisch identieke Peugeot e-208 is afgerond 3,5 mille duurder.

Andere troeven van de Opel Corsa-e zijn een hip, maar tegelijkertijd conventioneel uiterlijk, het feit dat men zowel bij een reguliere laadpaal als bij een snel laadstation kan opladen (door de actieve koeling met vloeistof is meerdere keren snel laden met 100 kW zonder verlies aan snelheid mogelijk; daarmee is de Corsa-e samen met PSA zustermodel Peugeot e-208 uniek in zijn klasse), 8 jaar garantie op de accu, het feit dat elektrische auto’s technisch nauwelijks verouderen en zakelijk voordeel omdat de Opel royaal binnen het 8 procent tarief valt.

Tegen deze pluspunten strepen de nadelen (achterin krapjes, geen volledige ‘one pedal driving’ mogelijk, materiaalkwaliteit weet niet iedereen te overtuigen) makkelijk weg. Is de Corsa-e daarmee de Opel Kadett van het komende decennium?

Reageren is niet mogelijk.