Hyundai i20 inside

0

Hoe de nieuwe i20 er aan de buitenkant uitziet, wisten wij al, maar nu geeft Hyundai ook de eerste interieurfoto’s vrij. Het dashboard wordt gekenmerkt door grote beeldschermen en een strakke vormgeving.

Hyundai opent de portieren van de nieuwe i20. Binnenin is een compleet nieuw dashboard te zien dat hoger is geplaatst en tegelijkertijd voor een ruimtelijk gevoel zorgt. De vormgeving, met de doorlopende lamellen in de breedte, draagt daar aan bij.

In de meest luxe uitvoering heeft de nieuwe i20 een tweetal beeldschermen die optisch met elkaar verbonden zijn. Hyundai kopieert hiermee Mercedes, maar het effect is een nogal grote plasticmassa.

Elk beeldscherm is 10,25 inch groot. Eén ervan vervangt het instrumentenpaneel, de ander is bovenaan de middenconsole gemonteerd en is bestemd voor de bediening van diverse functies.

De nieuwe i20 is leverbaar met diverse nieuwe opties, waaronder een draadloze telefoonlader en een geluidsinstallatie van Bose. Voor het interieur zijn 3 kleurenthema’s beschikbaar. Afhankelijk van de gekozen carrosseriekleur levert Hyundai de i20 met een volledig zwart interieur, of met groene dan wel grijze accenten. De eerste horen bij het Yellow Green thema. Als de naamvoering van de 2 andere kleurenthema’s vergelijkbaar is, dan weet je nu ook ongeveer hoe Black Mono en Black & Grey eruit gaan zien. Graag had ik de kleur oranje in de mix gezien. Dat is een betere accentkleur dan groen. Maar smaken verschillen.

Eén ding waar iedereen het over eens zal zijn, is hoe handig echte fysieke knoppen zijn. Zodoende kunnen wij tevreden zijn over het feit dat het volume van de geluidsinstallatie met een draaiknop geregeld kan worden. Verder zijn er 2 rijen met knoppen voor de airconditioning en de rij programma’s. De knoppen onder het touchscreen lijken op tiptoetsen. Het stuur beschikt over grote, duidelijk afleesbare knoppen.

Hyundai belooft dat er voor alle passagiers meer ruimte is, hoewel de i20 slechts marginaal grotere buitenafmetingen heeft gekregen. In de breedte zijn er de meeste extra centimeters (3) en de wielbasis is 1 centimeter groter geworden. De kofferbak is met 25 liter gegroeid naar 351 liter.

Mild hybride techniek moet zorgen voor een 3 tot 4 procent lagere uitstoot en verbruik. Topmodel wordt de i20 N met circa 200 pk sterke 1,5 of 1,6 liter T-GDI motor. De adaptieve cruise controle houdt rekening met de snelheidslimieten, mits ze correct in het navigatiesysteem staan. Als alles volgens planning verloopt, wat in deze tijd uiteraard moeilijk te zeggen is, dan komt de nieuwe i20 in de zomer naar Nederland. De prijzen zijn nog niet bekend.

Reageren is niet mogelijk.